Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RonnieBe
#673731
Hej, har köpt en V70 -09 för några månader sedan. Gammal tjänstebil, enligt Volvo regelbundet servad på märkesverkstad.

Förra veckan så började plötsligt vindrutetorkarna skena och gick inte att stänga av inte ens när man stängde av bilen och tog ur nyckeln.
Frugan körde hem bilen och då stannade torkarna, sedan gick de inte att köra igen. Hon åkte in till handlaren och visade upp bilen, men då fungerade allt normalt. På väg hem så hände samma sak igen... Har 4 mil till handlaren så hon vände inte och åkte tillbaka, och efter en stund så var allt normalt igen. Tills idag när jag skulle köra hem från jobbet. Stark motsol, kör igång spolarna för att tvätta ren rutan. Spolarvätskan kommer men inga torkare. Livsfarligt, ser inte ett jota genom rutan så det blir till att slänga sig till vägkanten mitt i stan, och ut och torka av rutan med papper.

Åker hem och ordnar en urläsning av felkoder och får följande CEM-B113187 Torkarmotormodul Buss/Meddelande fel - Meddelande saknas.

Några förslag på vad som kan vara fel?

/Ronnie
Användarvisningsbild
av Guru
#673776
Kortslutning/avbrott på ledningen mellan regnsensorn och styrenheten för torkarna eller internt fel i någon av dessa.
Kortslutning/avbrott på ledningen mellan rörelsesensorn/hjärtslagsensorn eller sirén eller internt fel i någon av dessa.
Läckande batterisyra i sirén som kan störa kommunikationen på LIN-nätet.

Mao, lämna in för felsökning för att ta reda på vad.
Användarvisningsbild
av Camel
#674132
Torkarmotormodulen innehåller både motor och elektronikenhet för kommunikation på LIN (ett nätverk). Torkarmotormodulen matas med konstant ström hela tiden. Endast datatrafiken på LIN avgör när/hur motorn ska gå. Det låter som du har störningar på LIN mellan torkarmotormodulen och CEM. Detta kan orsakas av bl.a. dessa orsaker:

1. Dålig jordkontakt för torkarmotorn. Framförallt om du har en diesel med parkeringsvärmare så kolla jordpunkten enligt bilden nedan eftersom denna jordpunkt är gemensam för torkarmotor och värmare. Eftersom LIN är en obalanserad buss (enkel-tråd) så används jorden som referens och därför är potentialen på denna viktig.

(Klicka för större bild)
Bild

2. Är bilen xenonkonverterad och ballasterna inkopplade direkt på ledningarna till strålkastarna? Om så är fallet kan störningar överföras från ledningarna mellan CEM och strålkastarna då dessa går parallellt med LIN-ledningen mellan CEM och torkarmotormodulen.

Förutom dessa två möjliga orsaker finns det andra tänkbara orsaker. Felet kan även vara internt i torkarmotormodulen. Torkarmotormodulen är känslig och kan t.o.m. gå sönder av störningar på LIN.

Problem med störningar på LIN till torkormotormodulen finns på flera Volvomodeller och NHTSA i USA har uppmärksammat problemet. Den kan tydligen även störa sig själv om torkarna är aktiverade med spaken när motorn startas. :roll:
(Klicka för större bild)
Bild
av RonnieBe
#687719
Bilhandlaren tog på sig att ordna felet så han bokade tid på Volvo åt mig. Där konstaterades att det var fel på torkarmotorn så den byttes ut. Sedan dess har det fungerat klanderfritt.
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]