- ons 16 maj 2012, 17:03
#646239
Vad är fördelarna med dem olika lådorna och Nackdelarna med dem? och hur står dem sig jämfört med DSG lådorna?
Moderator: Moderatorer
jpennerb skrev:Tycker att dragvikten på Volvos powershift är låg. Om det beror på lådan eller effekten i motorn vet jag inte. Min fars VW Sharan med 170hk tdi med DSG låda får dra 2200kg.Vad har han för motor?
jpennerb skrev:Tycker att dragvikten på Volvos powershift är låg. Om det beror på lådan eller effekten i motorn vet jag inte.Powershift finns väl bara till de fyrcylindriga (Ford-) motorerna? = klenare.
Mr T skrev:Som jag skrev. En 2.0tdi 170hk och DSG. Själv åker jag med en Geartronic men jag föredrar sk. "dubbelkopplingslådor" typ DSG och Powershift. Kommer aldrig att glömma när jag provkörde VW Passat R36 med DSG lådan helt underbart när man gjorde fartökningar...jpennerb skrev:Tycker att dragvikten på Volvos powershift är låg. Om det beror på lådan eller effekten i motorn vet jag inte. Min fars VW Sharan med 170hk tdi med DSG låda får dra 2200kg.Vad har han för motor?
Att de svagare motoralternativen har låg dragvikt känns mer som en marknadsfråga, dvs man vill tvinga upp tungdragande kunder till D5'an bara för att man tjänar mer pengar på den motorn.
Jag menar, en gång hade jag en Volvo 245 DL med förgasarmotor, minns inte antalet hästar men lär väl knappast överstigit hundra. Kanonbra dragbil! Så jag ser ingen riktig anledning till de låga dragvikterna.
//Mr T
apersson850 skrev:Åtminstone för vissa motoralternativ har Volvo valt att sätta igen nosen på bilen så mycket som möjligt, för att förbättra aerodynamiken och få ner förbrukningen. Det får som biverkning att man inte har tillräcklig kylning för högre dragvikter.Bra dragbil är kanske inte lika med snabb
Den som tror att Volvo 245 DL, med antingen B20A eller B21A, var en bra dragbil har valt att bara komma ihåg det han vill komma ihåg från den tiden.
Jag har dragit husvagn med sådana, och jag minns hur det verkligen var.