Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvomatte
#642927
var Hos upplandsmotor och fick drag monterat och passade på att fråga om dom kunde montera mina xenon extraljus men fick svar att: Nej volvo rekomenderar att man INTE gör det på dessa bilar för det kan bli störningar i elsystemet ?:-/ sa då att vadå vad pratar du om? finns ju massor med dessa modeller med extraljus men då upprepade han bara samma sak igen... någon som hör något liknande?
Användarvisningsbild
av Camel
#643107
Elsystemen på moderna bilar kan vara känsliga för t.ex. ballastströmmen på xenonballaster eller radiostörningar orsakade av de högfrekventa störningar som uppkommer pga skarpa flanker på strömmen till xenonlamporna. Så ja: det kan bli störningar i elsystemet. Men jag tycker att det är överdrivet att helt avråda från xenonextraljus. Volvo är inte ensamma om att ha modernt elsystem, i stort sett alla bilar har det idag. Många xenonkonverterar utan problem men det finns faktiskt också dom som råkar ut för problem av olika slag. Men om man kopplar in xenonballaster på lämpligt sätt så bör det i de allra flesta fall inte bli några problem. Men det är förstås enklast för Volvo att säga att det inte är tillåtet alls ur garantisynpunkt men det finns dock ändå Volvo-ÅF som åtar sig t.ex. xenonkonvertering. Om man ändå väljer att montera xenon så ska man generellt tänka på följande:

- Använd alltid relä i matningskretsen för plus till ballasten via egen ledning.
- Mata relät från batteriet (på V70II pluspolen i säkringsboxen) via en säkring och egen ledning.
- Anslut minus till ballasten direkt till chassie via egen ledning och egen jordpunkt.
- Dra inte några strömledningar till ballasten eller högspänningsledningar till xenonlampan parallellt med andra ledningar i bilen.
- Om reflektorn är i plåt jorda den via en separat ledning till chassie, likaså ballastens metallhölje.
- Styrströmmen till reläspolen hämtas på lämligt ställe med separata ledningar för både plus och minus.
- Använd någon form av transientskydd över reläspolen, t.ex. en diod.

I denna (långa) tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78083 finns det relativt mycket info om xenon, hur det fungerar, hur man bör koppla, varför störningar kan uppstå och länkar till störningsproblematik om man läser hela tråden. Även om just den tråden handlar om xenonkonvertering av helljuset är det lika relevant för extraljus. Själv har jag en V70II MY11 med xenonkonvererade extraljus och det enda problem som jag noterat är att störningar på radion i bilen kan uppkomma när extraljusen används och vissa stationer är inställda. Några funktionsproblem i bilens elsystem har jag inte noterat. Jag har kopplat dem enligt ovanstående. Elsystemet på MY12 skiljer sig inte principiellt från MY11 förutom att i huvudsak Sensus och mjukvaruändringar har tillkommit. Att MY12 skulle vara mer känslig för xenon än MY11 har jag svårt att tänka mig.
av volvomatte
#643240
tack för bra och snabbt svar, har kopplat inte extraljus å annat på andra bilar men tänkte passa på att låta dom göra sånt när dom ändå pillade på bilen men att dom inte ville göra det trodde jag inte. Så det blir att göra det själv med relä osv,ska även montera extra backlampor som jag hade på förra bilen: v70n. någon som vet var man enklast tar matning till dom bak? kanske dragkroks kablaget? läste att 13 polig har backljus funktion så.
Användarvisningsbild
av Camel
#643383
Ström till relä som ska mata extra backlampor kan man t.ex. ta från säkring 4 i elcentralen i lastutrymmet, som är samma som konstantströmsmatningen till pol 9 om man har 13-pol släpvagnsuttag.
Läs mer här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p590572
av volvomatte
#643513
Camel skrev:Ström till relä som ska mata extra backlampor kan man t.ex. ta från säkring 4 i elcentralen i lastutrymmet, som är samma som konstantströmsmatningen till pol 9 om man har 13-pol släpvagnsuttag.
Läs mer här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p590572
perfekt tack! alla frågor besvarade för stunden :-DD
av GerryE
#644415
Upplandsmotor i Uppsala monterade 3st Hella 3003 xenonkonverterade ljus på min V70II My11 i mars utan problem. Gjorde monteringen av xenonlamporna i extraljusenhusen själv (Xenonkungens 55w sats) så gjorde de resten av jobbet inkl ballaster o så.
Fungerar utmärkt för mig förutom att på svaga fm-stationer så får man en störning. Skall vid tillfälle se om det hjälper att sätta dit ferritkärnor på ledningarna till ballasterna. Har skaffat några olika typer från Kjell & co att prova med.
av Psyko
#644590
Att man inte rekommenderar det på en My 12 beror nog mer på att den bilen har City safety som standard.
X-ljusen får INTE sticka upp över huven eftersom det kan påverka systemet negativt
Användarvisningsbild
av Gurra82
#645302
Psyko skrev:Att man inte rekommenderar det på en My 12 beror nog mer på att den bilen har City safety som standard.
X-ljusen får INTE sticka upp över huven eftersom det kan påverka systemet negativt
lite komiskt att man får ett "bra" säkerhetssystem men å andra sidan får man "dåligt helljus på köpet"när man köper my12
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]