Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#610225
Nu har jag snart ägt min "nya" XC70 i två månader och jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter så här långt. Har inte kört så väldigt mycket men men.

Framkomlighet:
Över förväntan (se separat tråd)

Ekonomi:
Ganska dyr i inköp i jämförelse med andra AWD och även skatten är betydligt högre än många andra, men det visste jag när jag köpte. Förbrukningen ligger lite högre än jag förväntat mig. Jag brukar köra mycket snålt men jag kommer inte under 0,7 även vid mycket försiktig körning. Iofs har värmaren gått en hel del, men det spelar nog inte så stor roll. Färddatorn visar konstant 0,62-0,65 så det är en hel del felvisning.

Körbarhet på landsväg/motorväg:
Ganska bullrig mot vad jag förväntat mig. Inte motorljud utan från drivning och däck. Får se hur det blir med sommardäcken även om jag redan vid provkörningen tyckte den bullrade med dem på.
Rejält svajigare än min tidigare låga S70 2,5T (-99) men inte alls så spårkänslig som den var. Skulle jag köpa en sprillans XC70 skulle jag satsa på, eller åtminstone prova, Four-C. Jag behöver parera lite hela tiden vid farter över 80 km/h. Ovana?
Var helt inne på manuellt växlad bil men med lite erfarenhet kanske en automat passar bilen bättre. Ettan är mycket låg och tvåan är för hög att starta på så det blir mycket växlande i början. Speciellt om man vill köra ekonomiskt. Jag får även en hel del vibrationer/brummande i kupén vid lågt motorvarv. Dock är det där man "tjänar" en del i förbrukning. En automat är dessutom dyrare i skatt.

Interiör och lastning:
Rent sorgligt att Volvo har övergett sina fantastiska framstolar som jag hade i förra bilen. Med mina 189 cm har jag klart sämre stöd under låren i denna bil.
Ganska lite plats bakom mig när jag kör då jag har stolen ganska långt bak, men det visste jag.
Instrument och reglage känns helt logiska och man har god översikt över det mesta. Logiskt och rätt, typiskt Volvo.
Skinnklädseln är också av god kvalitet.
Har galler mellan lastutrymmet och övriga kupén som skallrar lite vid körning på ojämn mark. Jag får titta till det när det blir varmare.
Lättare att ta sig i och ur bilen iom att den är lite högre.
Lastningen, ja där är det ju "alla rätt". Har inte provat den som dragbil än. Brukar bara dra upp lilla båten med bilen så det brukar inte bli några längre sträckor.
Bra med facken under lastgolvet där många "bra-att-ha-grejer" får plats.

Övrigt:
Iom att den är högre är det lite svårare att borsta bort snön på taket. ("-Tänkte inte på det!")
Lite knepigt att inte kunna fälla upp vindrutetorkarna när man ska sopa bort snön, men det är väl mest en vana.
Snygg!

Fortsättning följer när jag fått mer erfarenheter.

Kör försiktigt därute!
#610360
StefanN skrev:Ett litet tips, sätt torkarna i serviceläget när du lämnar bilen på kvällen då kan du lyfta dom och sopa snö på morgonen. Glöm inte fälla ner innan du startar bara.
Gillar inte att köra torkarna när de har frusit fast och det är isigt och så på rutan. Sliter så på bladen.
Men annars går det ju bra :D
#610404
ChristerN skrev:
StefanN skrev:Ett litet tips, sätt torkarna i serviceläget när du lämnar bilen på kvällen då kan du lyfta dom och sopa snö på morgonen. Glöm inte fälla ner innan du startar bara.
Gillar inte att köra torkarna när de har frusit fast och det är isigt och så på rutan. Sliter så på bladen.
Men annars går det ju bra :D


Förstod du vad du precis läste ??
I service läge Kvällen innan och fäll upp/ut armarna Inget som fryser fast då ???


//Gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
#610508
gooose skrev:
ChristerN skrev:
StefanN skrev:Ett litet tips, sätt torkarna i serviceläget när du lämnar bilen på kvällen då kan du lyfta dom och sopa snö på morgonen. Glöm inte fälla ner innan du startar bara.
Gillar inte att köra torkarna när de har frusit fast och det är isigt och så på rutan. Sliter så på bladen.
Men annars går det ju bra :D


Förstod du vad du precis läste ??
I service läge Kvällen innan och fäll upp/ut armarna Inget som fryser fast då ???


//Gooose
Jag är rätt säker på att jag förstod vad jag läste. :wink:
När jag kör kortare sträckor så hinner inte utrymmet tina där nere där torkarna ligger parkerade. Ibland ligger det också en hel del snö där, även om jag försöker borsta bort så mycket jag kommer åt. Att då sparka igång torkarna kan ge till följd att drivningen går åt pipan, förutom att slitaget på bladen blir rätt stort.
Så, att "kvällen innan" sätta dem i service-läget är inte alltid möjligt för mig. Men tack för input. :)
#610510
gooose skrev:Om du behöver parera bilen när du kör skulle jag börjat med att göra en hjulinställning
Du vet inte hur föregående ägaren kört och det är något man bör göra i mellanåt


//Goose
Ja, tack för tipset, det har jag tänkt på. Någon som vet om det ingår i Bilias MaxiTrygg? Kommer inte ihåg texten just nu men ska kolla när jag kommer hem.
#610514
matzen10 skrev: Om du inte likställer svajigheten med spårkänslighet; hur menar du då?

//matz
Ja, hur ska man beskriva det? Känner igen beteendet från många lite högre bilar men kan inte beskriva det bättre än som just svajigt.
Gamla S70:n var spårkänslig på så vis att om den gick ner i ett spår så drog det ganska plötsligt åt det hållet spåret gick.
I XC70:n är det mer en känsla som liknar överstyrdhet och som inte uppstår speciellt vid spår i vägbanan. Låter som om det skulle vara däckstrycket som är för högt men det har jag kollat.
Kanske är hjulinställningen?
#610528
Min XC70 går väldigt väl just dit jag pekar, får jag säga. Om det inte blåser kraftigt, för den lite högra bilen är ju ett bättre vindfång än vad låga modeller är.

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]