Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pottsork666
Hej!

Jag har som sagt en V70II 2,5FT MY09 som inköptes begagnad i somras. Har fungerat som den ska fram tills för någon månad sedan, då den bråkar vid kallstart. 4 av 5 gånger så krävs det minst två försök med startknappen innan motorn går igång. Vid första tryckningen så försöker den verkligen, men kommer inte riktigt i mål. 1 av 5 gånger startar den på första försöket, men med nöd o näppe o den låter fan inte glad :???: I samtliga fall så spinner den som en katt efter någon minut, och är motorn väl varm så är det aldrig några problem att starta. Jag har upptäckt på senare tid att om man släpper kopplingen bara någon sekund efter första försöket och sedan försöker igen, så startar den...dvs man behöver inte vänta på att startmotorn ger upp av sig själv i första försöket.
Jag har enbart kört på etanol sedan inköp (så när som på en tripp till Danmark på sensommaren... nedrans bensinland), och när jag lämnade in bilen på bilia förra veckan så sa servicekillen att det var just därför och att etanolbilar uppför sig så. Etanolen är fuktkänslig, som han uttryckte det. Hans tips var att köra med bensin istället, men kollade ändå igenom bilen. När jag hämtade ut bilen lite senare stod det i protokollet att han hade korrigerat någon ECM-enhet för att fel etanolhalt angavs. Det verkar vara lite skit samma eftersom bilen uppför sig likadant efter besöket. Jag köper inte riktigt att "etanolbilar uppför sig så" eftersom det verkar som att många här på forumet kör med etanol året runt utan problem, men tänkte ändå köra en fulltank bensin efter att nuvarande gått åt, bara för att se om problemet avhjälps. Om inte så blir det ett återbesök.
Finns det någon här som har eller haft liknande problem, och/eller tips på orsak?

Mvh
N
Användarvisningsbild
av Anders E
Att testa att tanka bensin en eller två gånger och se om felet kvarstår är nog det som gäller.
Man tar ju det billigaste först.
Användarvisningsbild
av hakank
Rådlös skrev:Du har ju motorvärmare, hur uppför sig bilen om du använder den?
Sitter det i som standard på all 2.5FT?

/Håkan
av trollerolle
Håkan, Ja elvärmare utan kupéuttag. Beträffande etanol, så kan man ställa etanolhalten som bilen skall drivas med, det var nog det dom försökte förklara för dig. Om den är för hög så brukar avgaslampan i kombiinstrumentet tändas. Detta beror på vind o väder. Var bor du? För just nu vid vintertid så är det inte E85 utan snarare E60 med mer bensininblandning i pumpen. Om man då inte justerar bilen så kan man få det fenomen som beskrivs. Men det står nog i instruktionsboken att bilen skall köras på bensin med jämna mellanrum om jag har rätt info.
av Lövet
Är det så att du alldeles nyligen har börjat använda motorvärmare?

Jag hade en 2.5T där nån givare till motortemperaturen påverkas pga feldragna vattenrör (gällde en S40N men det är ju samma motor) vilket gjorde att motorn trodde att den var mycket varmare än den var. Felet fanns enbart när man använde motorvärmare, aldrig vid ren kallstart eller när motorn var helt varm. Motorn tände första gången men gick uselt några sekunder för att sedan dö. Sen vid andra startförsöker funkade motorn helt normalt.

Det som behövdes var nåt nytt vattenrör och ny mjukvara. Sen startade den alltid på första.
av Rådlös
Trollerolle: Hur och var ställer du in etanolhalten? Bilen är en Flexi Fuel Vehicle, http://en.wikipedia.org/wiki/Flexible-fuel_vehicle
Det står bl.a

"Modern flex-fuel engines are capable of burning any proportion of the resulting blend in the combustion chamber as fuel injection and spark timing are adjusted automatically according to the actual blend detected by electronic sensors."

I min bil V70 2.0F -08, finns ingen sådan inställning. Det sköter datorn om själv. Det går t.o.m att läsa ut genom OBD2-uttaget på decimalen vad den aktuella etanolhalten är. Och så kallad vinteretanol är 75% etanol. Här är ett produktdatablad från OK-Q8. Alla andra bensinbolag i Sverige torde ha liknande uppgifter att visa upp.
Bild
av oldtimersmc
Etanol är inte bra någonstans men de skall ju minska proplemen med vatten då den blandar sig med vatten(förr så slog man i karburatorsprit i tanken på vintern för att ta hand om kondensvatten) men en etanolbilar är utrustade med motorvärmare för att de här problemet existerar så åk på beppa i vinter borde vara ett nollsummespel då etanolbilar drar ca 40% mer bränsle (det lägre energiinnehållet kontra bensin)
av trollerolle
Rådlös: Etanolhalten ställs med VIDA på en Volvoverkstad. Inställning under avdelningen Bilparametrar/Avancerat. Alltså inget man gör själv

Gällande el-motorvärmare, så monteras inte den från fabrik. Denna den som bara innefattar delen mellan motorn och stötfångarens uttag till 220v skall monteras av ÅF vid s.k leveransjustering.
Etanolhalten är beskriven på papper ja, men stämmer sällan i verkligheten. Bor man dessutom i ett område med få som tankar etanol så finns risken för att det fortfarande finns "sommaretanol" i backen

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]