Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kanglou
Tja! Skrev här förrut om att mun radio sändning är kass.Den klipper på något vis hur som hälst jag va in med bilen som är en v70 2,4D my10 med HP radio som skulle byta spännrem gratis då Volvo kallat in vissa bilar.Perfekt tänkte jag då får dom felsöka på radion också Vilket han gjorde.My programm uppdatering,inget felmeddelande häller,Bytt någon radio enhet bakom radion,Idag bytte dom radio förstärkaren under passargerar stolen men fan det låter lika pissit ändå.Flera meckar och någon chefsmeck klirar sig i huvudet.Dom skickade en felanmälan till Volvo i Göterborg det va dom som föreslog bytet av förstärkaren.Så ja nu ska en annan meck kolla på den en som gillar problem läsningar.Mu ska dec eventuellt byta radioantennen med dess tillbehör.

Nu när nybilsgarantin gått ut för 1,5 mån sedan så klart hoppas jag att Volvo står för detta ändå?Jag hävdar att det måste vara så när bilen byggdes?Det konstiga är att här i Uppsala så funkar P3 klockrent men ska jag lyssna på 105,3 (Nrj) eller bandit (106,3) som jag hällst vill lyssna på det är det som låter skit.Man tycker ju att köper man en bil i mitt fall för 234000 så borde ju radion funka bra.Vi får se vad som händer nu...
Jag har också HP i min bil och ljudet i sig är de inget fel på men radiomottagren är hemskt dålig!!
Bor i Uddevalla där Jag ställt in alla kanaler, åker Jag till göteborg (8-9 mil) söderut och byter kanal hittar den inte den kanalen man ställt in radion på, helt dött och uppdatera frekvensen gör den inte heller!

Ljudkvaliten i radion är också grymt kass, ljudet ändras hela tiden, ibland bra kvalitet å ibland riktigt riktigt kass.
Läst att fler klagar på kass mottagning oavsett ljudanläggning i bilen.
Enzo skrev:Enligt min mek är detta ett känt fel och de jobbar på det hos Volvo. Jag väntar själv på en lösning.

Har du alltså samma problem som jag att det liksom blir från klar sändning till mörk liksom svårt att förklara.
umekille skrev:kan vara antennen
antenner är förbrukningsvara
och tappar orken av väder o vind
(även fästet)

Dom har haft radion i gång och mätt singnalen den har inte vikit dig ett ända dugg + att den inte visar fel meddelande.

Det du skriver om set är sant vilket det mycket väl kan vara så är ju det bedrövligt.Jag menar hade min BMW 320 touring i 6 År inte ett ända problem med radio och bil.Behövde en större nu när vi har en 2.5 åring och trodde Volvo hade kvalitet?Kanske inte ska jämföra mot BMW men för en bil som är 2 år borde det ju fan va bättre än så?Jag är inte är på dig bara besviken på art man inte hittar felet hur svårt ska det va.Dom får väl byta ut allt då tills det funkar och dom får bita i det sura äpplet tycker jag iaf.
Jag hade som du en BMW innan under 6 år å den va jag mäkta trött på med alla konstiga oljud överallt, så interiört som mekaniskt i drivlinan men några elfel å annat va de aldrig! Volvon är inte ett dugg bättre med alla sina oljud i kupen å dessutom tvivelaktig kvalitet på de ena å de andra. suck
Kanglou skrev:
Enzo skrev:Enligt min mek är detta ett känt fel och de jobbar på det hos Volvo. Jag väntar själv på en lösning.
Har du alltså samma problem som jag att det liksom blir från klar sändning till mörk liksom svårt att förklara.
Inget fel, det är en Feature......

Så har ju Stereon funkat i alla Volvobilar jag har kört.... skrev om det tidigare i en tråd. Och inte kan man byta radion till en bättre heller om man är trött på ljudkvaliteten för den sitter ju hårdintegrerad i bilen.

Så här har alla volvobilar som jag kört gjort: det är bara så att radiomottagaren/antennen har för dålig känslighet och därför lätt glider över till mono/minskad diskant så fort man inte är nära masten. Från

Wikipedia.

Stereo FM signals are more susceptible to noise and multipath distortion than are mono FM signals.

In addition, for a given RF level at the receiver, the signal-to-noise ratio for the stereo signal will be worse than for the mono receiver. For this reason many FM stereo receivers include a stereo/mono switch to allow listening in mono when reception conditions are less than ideal, and most car radios are arranged to reduce the separation as the signal-to-noise ratio worsens, eventually going to mono while still indicating a stereo signal is being received.

Stereon glider över i mono och ljudet förändras precis som du säger. Detta är ju automatiskt på volvostereon och det finns ingen knapp för att styra detta.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Även om radion har en sådan funktion så är det EXTREMT detta som jag har.Flera meckar har lyssnat på min bil och säger att SÅ illa ska det inte låta/vara så något mer ut över det vanliga måste jag ha.
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]