- tor 03 nov 2011, 17:17
#583431
Högt oktantal innebär att högre energi krävs för antändning av bränsle/luft-blandningen. Om oktantalet är högt minskar därför sannolikheten för okontrollerad antändning (spikningar). Okontrollerad antändning är skadligt för motorn och moderna motorer har knacksensorer som känner av detta och ställer bl.a. om tändläget och på överladdade motorer även sänkning av turbotrycket tills spikningarna upphör. Men då till priset av minskad effektutveckling. Tror även kylning med lite extra bränsle ingår i regleringen. Så ett bränsle med högt oktantal ger inte högre effekt i sig men tolererar aggresivare tändningsinställning och högre laddningstryck innan nedreglering via knacksensorer sker vilket gör att effektutvecklingen därigenom i praktiken kan bli högre. I synnerhet i mellanregistret vid hård belastning på överladdade motorer. Högre oktantal kan i dessa lägen även innebära något mindre bränsleförbrukning genom minskat behov av kylning med extrabränsle. Bensin med lägre oktantal innehåller inte mindre energi men kan på prestandamotorer begränsa effektuvecklingen när spikningar uppträder och omställning av tändläge och sänkning av turbotrycket sker.
Min egen erfarenhet av detta är att 2,5FT är mycket känslig för oktantalet vid hård belastning. Det märks tydlig skillnad mellan BF95 och E85. Även BF102 som jag tankat i Tyskland gjorde mycket gott för bilen. Då klarade den till och med en markant högre toppfart än den angivna. Jag är ganska säker på att en T6:a mår bra av bränsle med lite högre oktantal. Den ger inte mer effekt av bränslet i sig men effektsänkning pga spikningar som kanske kommit om bränsle med lägre oktantal använts uteblir oftare. Det innebär ju i praktiken mer effekt. Vid lugn körning har man i normalfallet god marginal till knackningsgränsen så då spelar oktantalet inte lika stor roll. Då kan man ju lika gärna köra på BF95 om motorn är mappad så att 95-oktan ligger inom normalområdet, dvs man ligger till stösta delen under reglerområdet för knacksensorerna. På vissa bilar anges 98 som minsta oktantal och det betyder att man oftare riskerar att hamna i reglerområdet för knacksensorn med 95 oktan redan under medelhård belastning. Då ska man tanka 98 precis som tillverkaren föreskriver.
Volvos anger oktantal 91-98 för T6:motorn. För normalkörning räcker BF95. Motorn reglering ska under normala omständigheter klara av det oktantal Volvo anger men det betyder ju inte att motorn levererar utlovad effekt på lågt oktantal. För inspirerad körning, släpvagnskörning, körning i varmt väder eller högfartskörning skulle jag utan tvekan tanka bensin med högre oktantal. Inte enbart pga av effekten utan även för att motorns reglering inte så ofta ska reglera på knacksensorerna.
Citat ur instruktionsboken EDIT: 2,5FT (MY11):
Bensin
Bensin ska uppfylla normen EN 228. De flesta
motorer kan köras på oktantalen
95 och 98 RON. 91 RON bör endast användas
i undantagsfall.
• 95 RON kan användas vid normal körning.
• 98 RON rekommenderas för maximal
effekt och lägsta bränsleförbrukning.
Vid körning i varmare klimat än +38 °C
rekommenderas högsta möjliga oktantal för
bästa möjliga prestanda och bränsleförbrukning
Vid körning med bränsle med oktantal 91 RON
blir förbrukningen högre och effekten lägre.
Jag tolkar detta som att motorn under gynnsamma omständigheter ger utlovade prestanda på 95 oktan. Lägre oktantal innebär minskad effekt. Om man vill ha marginal för extra tuffa omständigheter och fortfarande erhålla utlovade prestanda så långt som möjligt så tankar man 98 eller högre oktantal om det finns.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."