Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paltkungen
Tjenis,
går det att få tag i uppgifter gällande vilka servicebulletiner som finns för en viss biltyp, t.ex. V70 II 2,4 D -08?
av PelleP
Intressant info på länken...
Men dels var det inte helt lätt att tolka vilka "ärenden" som av såg vilka modeller då man inte kunde söka på olika t ex V70-modeller,
och dels: hur kollar man att åtgärderna är utförda? Fråga Verkstan? Är de är sk Auktoriserade verkstäderna "skyldiga" att utföra dessa justeringar/uppdateringar? Och står Volvo Cars för "fiolerna" eller hur funkar det rent affärsmässigt?

hls Pelle
av storfiskarnizze
Goder afton
Det är bara att uppsöka lämplig Volvoverkstad och uppge din bils reg nr så skall dom kostnadsfritt hjälpa dej att ta fram alla uppgifter om din bil.
Alla s k återkallningar som gjorts skall finnas registrerade om de är åtgärdade. Jag var själv inne och kollade upp återkallningen för rem/remspännare på min 2,4d 2008 och dom kunde se att detta åtgärdats på min bil på ett tidigt stadium innan jag köpte den. Är det en återkallelse så skall du inte betala ett korvöre, verkstaden får antagligen betalt av Volvo för jobbet.
En del av åtgärderna görs på kundernas bilar vid vanlig service och det händer att detta inte meddelas.
Verkstaden skall veta vilka återkallelser som berör just din Volvo.

fiskargubben
av PelleP
Tack fiskargubben...
Det är ju bra att verkstäderna tillhandahåller denna service, - som vi på ett eller annat sätt betalar för.

Men det jag egentligen frågade efter var hur jag, som lekman och teknisk analfabet, kan kontrollera att de servicebullertiner som gått ut från Volvo om just min bil verkligen blivit åtgärdade? Det verkstaden ger svar på är väl i första hand vilka åtgärder som gjorts på bilen? inte vilka som ska vara åtgärdade?
Jag har botaniserat lite här på forumet och kan konstatera att medlemmar rent generellt verkar få väldigt olika information från sina resp verkstäder i alla möjliga olika frågor... Då är det ju nära till hands att det är lite si och så även i denna fråga...
Jag vill verkligen inte misstänkliggöra alla verkstäder, men om jag vänder på resonemanget:
Jag har köpt en beg V70 2,4D -08, utt -07. Då den är tidig kan man misstänka att det finns en del uppdateringar som borde gjorts...
En av dessa har jag under min research inför köpet lärt mig om. Det var att oljenivån var för hög och skulle sänkas, vilket åtgärdats.
Vid senare tillfälle när bilen var inne på en annan verkstad konstaterade dom att kylfläktarna inte funkade korrekt vilket åtgärdades på MRF-garantin. Men i länken ovan såg jag att problem med kylfläktar fanns med på en servicebullertin... Om det gällde exakt min V70-modell kunde jag dock inte utläsa... Frågan är allstå om det skulle ha åtgärdats tidigare samt om det finns anda/flera åtgärder som borde ha gjorts...
Jag skulle vilja ha en lista på samtliga åtgärder som avser min bil, på liknade sätt som fanns på länken ovan, och bocka av dom hos verkstaden. Men i den länken fanns ju alla V70 i en "hög"...

Jag vet inte om det där blev tydligt eller bara omständligt, men hoppas du/ni förstår vad jag är ute efter..
hls PelleP
Användarvisningsbild
av gooose
"Vid senare tillfälle när bilen var inne på en annan verkstad konstaterade dom att kylfläktarna inte funkade korrekt vilket åtgärdades på MRF-garantin. Men i länken ovan såg jag att problem med kylfläktar fanns med på en servicebullertin..."

PelleP
Lite förklaringar om vad som är vad av det du skriver om...

Om ett fel finns på din bil och det finnes en servicelösning/servicebullertin så skall felet åtg enl detta Men är garanti tiden utgången så står fordonsägaren för kostnaden detta är bara en hjälpande hand till verkstaden
Eller som i ditt fall MRF garantin..

Detta skall man inte blanda ihop med tex oljenivån som åtg vid verkstads besök Det är ingen service lösning detta är en service åtgärd som man utför kostnadsfritt för bilägaren

Eller som du även nämner remspännaren Detta är en återkallning/recall då det går ut brev till bilägaren om att bilen skall in till verkstaden för en åtg även denna är kostnadsfri

Detta är 3 helt skilda saker även om dom berör åtg på din bil

1,Recall/återkallningar utgår till alla berörda volvoägare och är kostnadsfria åtgärder

2,Service åtg som utföres när du besöker en auktoriserad volvoverkstad När man skriver in bilen i datan så ploppar det upp en notis om att något skall utföras på bilen när den är inne tex för ett hjulskifte

3, service bulletinerna som är åtg/lösning som finnes Tex om man får in en bil med ett fel då skall mek kolla i datan och får då upp ett ev reparationstips eller så får han inget och då får man felsöka vidare

Att få utskrift på alla dessa service lösningar är inget som man gör utan har du ett fel så kollar man detta felet..

I datan så finnes det urskiljningar som tex ch nr,tillverknings fabrik,strukturveckor ,och olika batchar när tex en komponent har tillverkats och detta berör just din bil
Om du får just detta specifika fel och din bil ligger inom avgränsningarna så skall man kanske byta en komplett enhet istället för en liten detalj Tex komplett fönsterhiss istället för bara motorn bara för att något i hissens konstruktion gör att motorn bränner
Har du inget fel så gör man inget mao allt är ok

Det är som att ta på sig sko skavsplåster när man köpt nya skor bara för att man "kan" få skoskav av nya skor

Hoppas du förstår eller kanske någon som förstår eller rörde jag bara till det än mer

//Gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
av PelleP
Tack Goose.
Jag fattar lite mera i alla fall.
Det var intressant med skillnaden mellan servicebulletin och serviceåtgärd. I det ena fallet får fordonsägaren stå för kostnaden själv om garantin gått ut... Hmm.

Jag har ett nytt exempel. Min bil knackar eller "spikar" vid låga varv på exakt samma sätt som beskrivs i nedanstående tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=59928
Det försvinner mycket riktigt när man stänger av AC:n...

"christer8992" i tråden, har fått det åtgärdat kostnadsfritt av en Volvoverkstad, medan andra inte verkar ha fått det.
Då vore det ju intressant att kunna se om detta problem finns noterat via länken nedan. Och i så fall om det är en Bulletin eller Åtgärd...

http://www.dft.gov.uk/vosa/apps/recalls/default.asp

Men jag fixar inte att varken hitta det eller konstatera att det inte finns...
"finns i sjön" som det heter i kortspelet...
Vad jag är ute efter är att kunna kompensera mig för min "tekniska analfabetism" i relationen med verkstaden för att inte känna att jag blir utsatt för godtycke. Lite "transparens" ( som är det nya modeordet) skulle kännas bra som en form av "rättssäkerhet" i kontakten med verkstäder.

Men detta forumet är ju ett utmärkt alternativ så länge...
//PelleP
Användarvisningsbild
av gooose
ytterligare ett litet exempel på hur en service tips kan se ut
Om du har oljud från framvagn på en bil..
Finnes oljudet med 433Mhz så skall ett gummimellan lägg monteras på ett ställe för att förhindra att ljudet vandrar vidare

Hur mycket hjälp får du av detta... Vet du att ljudet som du hör i din bil finnes vid denna frekvens ?

Exempel 2

Vid ett resonans ljud vid 17-1900rpm så skall det monteras en "vikt" på avgassystemet för att förhindra att ljudet uppstår
Detta gäller endast mellan 2 st olika ch nr och avgassystem som är tillverkat vid en viss Batch

Hur skall du veta om just din bil är berörd ch nr kanske stämmer med ditt nr men tidigare ägaren har bytt avgassystemet så det är inget problem längre på din bil

Har du ett problem med bilen så fokusera på det inte massa saker som "kan" vara fel på din bil

Kan lägga till en liten episod med 2 av mina kunder som är arbetskamrater med varandra dom reser ibland gemensamt med varandras bilar , båda har likadana bilar

Person Nr 1 är lätt manisk på ljud inget får låta Han är hos mig titt som tätt för div åtgärder vad det gäller ljud och är väl sådär nöjd med bilen sett till helheten

Person Nr 2 tycker att hans bil är helt otroligt bra tyst och fin på alla sätt är endast inne vid service/hjulskiften
kanske är detta den bästa bilen han haft

När dom är ute och reser gemensamt så åker dom oftast i Nr 1 s bil för att han tycker att Nr 2 s bil är rena skrammel burken

Så om du tycker din bil är ok laga endast det som du stör dig på leta inte efter ev fel som kommer att kosta pengar och kanske gör detta dig till att du inte kommer att uppskatta din bil lika mycket som innan
För det Finns ju kanske massor av fel helt plötsligt som kanske han inträffa/uppträda

Kan väl säga att jag var väl åt ditt håll i tankarna ett tag men jag kände att jag fick fixa lite mest hela tiden för att åtgärda saker som kunde inträffa
Så nu kör jag och löser saker efter hand som det uppträder något mer tid över till annat så att säga

//Goose

Vi använder en från Biltema för ba[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]