Racetwin2 skrev: Kring reglerna så tror jag inte det spelar så stor roll biogasen är helt koldioxidneutral och jag skulle bli otroligt förvånad om man tog bort den helt. De kan inte gå från 40% till noll på bara två år.
Tyvärr har de styrande många gånger tidigare visat prov på att vara oförutsägbara i många sammanhang...
Vad gäller etanolbilar går de från 20% till noll. Etanol är sannolikt bättre ur koldioxidsynpunkt än bensin och diesel men den är inte helt fossilfri.
Racetwin2 skrev:Och rena elbilar kommer inte alls att finnas att tillgå på samma sätt.
Nej verkligen inte. Men elhybridbilar eller elbilar som kan laddas från elnätet omfattas av subventioner. Men de laddas ju med elkraft som inte är helt fossilfri den heller.
Var sak har sin tid. Ett tag var det bensin med skattefrihet för bra rening (t.ex. 850 GLT). Senare blev E85 en stor sak i Sverige med morötter som fri parkering, inga vägtullar, reducerat förmånsvärde etc. Just nu lutar det åt (snåla?) dieselmotorer. Snart är det dags för elbilar som klimaträddning med stora subventioner. Men vad jag vet är ju inte elkraftproduktionen fossilfri den heller. Det är ganska hög andel fossilbaserad elproduktion inom EU även om den i Sverige är lite lägre, åtminstone på den varma delen av året. De tider på året då vi har effektunderskott importerar vi till stor del fossilproducerad el. Nåja, så länge det är tillåtet att köra bil får man väl vara glad. Annars kan man ju alltid åka på semester till Thailand utan att betala några bränsleskatter på den resan.
Ganz verrückt :roll: