Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70micke
Någon som har koll hur många procent lättare en progresivservo är mot vanlig servo vid stillastående eller mycket låg hastighet
av pergrein
Man märker ju ganska så stor skillnad när man kör en utan progresiva servon så jag skulle tro ca:30% lättare vid stillastående och låg fart än den utan.

Mvh
Per
av Tartryffel
Är inte poängen med progressiv servo att den ska vara lika lätt som en vanlig vid låg eller ingen hastighet, och trögare vid högre hastighet?
Förstår inte varför den skulle vara ÄNNU lättare vid låga hastigheter. Har den progressiva en annan och starkare servomotor menar du?
av v70micke
Tartryffel skrev:Är inte poängen med progressiv servo att den ska vara lika lätt som en vanlig vid låg eller ingen hastighet, och trögare vid högre hastighet?
Förstår inte varför den skulle vara ÄNNU lättare vid låga hastigheter. Har den progressiva en annan och starkare servomotor menar du?

Vad jag har hört så kan man gå in i någon meny i färddatorn ställa, ska tydligen finnas 3 lägen,men jag har kanske fel
?:-/
av Mr T
Precis!

Den progressiva servon är ställbar i tre steg - så du kan själv justera hur trögt/lätt du vill att styrningen skall vara vid låg fart. Misstänker att lättheten/trögheten är samma vid högre farter.

Den andra stora fördelen med progressiv servo är att man får mycket bättre vägkänsla. Skulle tippa på att det är en kvickare servopump som gör att responsen är bättre. (Jag har dock inte kört R-design och vet inte om de har en annan pump/styrväxel).

Summa summarum: skönt med lätt styrning och bättre vägkänsla - jag skulle inte beställa en bil utan progressiv servo.

MVH

//Mr T
av v70micke
Mr T skrev:Precis!

Den progressiva servon är ställbar i tre steg - så du kan själv justera hur trögt/lätt du vill att styrningen skall vara vid låg fart. Misstänker att lättheten/trögheten är samma vid högre farter.

Den andra stora fördelen med progressiv servo är att man får mycket bättre vägkänsla. Skulle tippa på att det är en kvickare servopump som gör att responsen är bättre. (Jag har dock inte kört R-design och vet inte om de har en annan pump/styrväxel).

Summa summarum: skönt med lätt styrning och bättre vägkänsla - jag skulle inte beställa en bil utan progressiv servo.

MVH

//Mr T

Tackar för dom snabba svaren!!! "Tur man har beställt med då" :mrgreen:
av Tartryffel
Aha. Jag hade det på min S60 (-04) men där var det förstås inte ställbart.
Tror inte jag har det på V70:n, var i menyn finns det i så fall?
av pergrein
När jag har ökat/minskat motståndet i servon så är det i lite högre farter man märker av detta och den går alltid lika lätt stillastående och i låg fart upp till ca:20km/h.
av Steff 99
På XC60 och "lättaste"-läget, är känslan 50-tals amerikanare, ett läge som är tveksamt att man behöver om man inte är handikappad.
av perhall
Det finns lite olika åsikter om det med vägkänslan. Volvons servotronic har ju bra rykte men på en del andra märken har jag hört klagas på att vägkänslan blir sämre, helt enkelt för att den är mer syntetisk. Samma sak med BMW:s aktiva styrning. Men det är nog en vanesak också. Första gången (?) en bil testades med knappar i ratten - BMW 728i-94 - hade tyska ams väldigt svårt att hantera det. Samma sak med aktiv styrning: de körde in i trottoarer och hade sig... /PH
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]