Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick för ett par veckor sen en ordentlig skada höger fram på min bil pga en oförsiktig bilist.
Det var tisdag eftermiddag och torsdag skulle bli klämdag.
Då tänker man att det nog tar ett par månader tills allt är klart.
Fredag morgon veckan efter var bilen reparerad, rekonditionerad och klar.
Verkstan berättade att det var väldigt enkelt att byta delar och få ihop en V70II jämfört med andra bilar. Och oväntat billigt. De bytte skärm, huv, frontplåt, front, stålkastare, lackade om det + en dörr. Kostade inte mer än ca 30 000 och gick enligt honom mycket snabbare än på många andra märken. Då är det ändå en del extrautr på bilen som kräver extra pill.
Troligen är detta ett skäl till den låga försäkringspremien, jag betalar 5000 per år för helförs i Sthlms innerstad.
PH
Låter riktigt bra!

Jag kommer ihåg att jag fick skulle få vänta 4 månader på en plåt skada en vinter, så jag åkte till Enköping istället där det bara var några veckors kö.
perhall skrev: Fick för ett par veckor sen en ordentlig skada höger fram på min bil pga en oförsiktig bilist.
Troligen är detta ett skäl till den låga försäkringspremien, jag betalar 5000 per år för helförs i Sthlms innerstad.
PH
- Oförsiktig bilist!! Var det du eller....??? :mrgreen:
- premien!! Vilken årsmodel har du? Verkar lågt. Min är dubbel, fast då över 2500 mil. Är det Volvia?
I övrigt verkar det mycket snabbt fixat.. Grattis
Oj så dyrt !! 5000kr/år, jag bor i Göteborg betalar mindre med över 2500 mil samt hyrbil /djurkollision m.m. visserligen har jag 3 åriga vagnskadan kvar men det förmodar jag att ni har också.
Hur snabbt man fixar plåtskador beror väl mer på hur mycket plåtverkstaden har o göra, idag lever man med ständig personalbrist, det är ingen som vill jobba med händerna och i verkstad.
Blev själv förvånad över hur billig försäkringen är på min v70. Ger 3000kr 1500mil/år för helförsäkring :-O)
Vilket är stor skillnad jämfört mot min mercedes där jag gav 19000kr/år.
Volvo må kanske vara väldigt vanliga & lite små tråkiga bilar. Men dom slår Audi, Bmw, mercedes m.fl överlägset på fingrarna när det gäller ekonomi, så som delar, reperation & service kostnader.
Kommer med glädje köra min volvo sparbörsa minst ett eller ett par år till:P
Oj, det var en billig premie, kan vi byta? :cry:
(ca 6500kr halvförsäkring <2000mil)

Men så har jag förvisso bara bonusklass 7 + 1 skadefritt volviaår... (inte krockat, bara nybliven volvoägare :wink: )
Steff 99 skrev:Oj så dyrt !! 5000kr/år, jag bor i Göteborg betalar mindre med över 2500 mil samt hyrbil /djurkollision m.m. visserligen har jag 3 åriga vagnskadan kvar men det förmodar jag att ni har också.
Nja, min passerar 3 år i feb och helförs = 11000:-, >2500 mil, utanför Stockholm och många skadefria år.....
(med vagnskadegarantin "kan" man bara ha halvförsäkring) :mrgreen:
Det blev bra gjort! Riktiga bilfreaks som hade stället, sen var det ju mest byte av delar, alltid mer känsligt om man t ex ska laga o skarva en skärm.

Bilen är drygt tre år, jag har helförsäkring med TH (inte längre Trög-Hansa efter detta), 2000 mil.

Fick lacken uppustad på bilen också.

Jag var inte orsaken:) Det var en bil av främmande märke som öppnade förardörren in i min bil när jag körde förbi i 40 km/h ca....
PH
perhall skrev:... Jag var inte orsaken:) Det var en bil av främmande märke som öppnade förardörren in i min bil när jag körde förbi i 40 km/h ca....
PH
Hur bra var passformen på hans dörr efter ert möte? :wink:
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]