Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Hej, kan man programmera om beteendet att vindrutetorkarna tar 1 svepning istället för 4 när man vippar upp vindrutetorkarspaken vid ratten?

Har en XC70 MY09
Användarvisningsbild
av opA
OptimusPrime skrev:Hej, kan man programmera om beteendet att vindrutetorkarna tar 1 svepning istället för 4 när man vippar upp vindrutetorkarspaken vid ratten?

Har en XC70 MY09
Låter som en mjukvaruprogramering.

Min tar t.ex bara 1 svepning när man trycker spaken uppåt... inte fler.
Användarvisningsbild
av Variosboy
OptimusPrime skrev:Hej, kan man programmera om beteendet att vindrutetorkarna tar 1 svepning istället för 4 när man vippar upp vindrutetorkarspaken vid ratten?

Har en XC70 MY09
Väljs i menyn, 3 svepningar eller 1, gör din 4?? Ja ja, petitesser.....
av Mr T
Själv är jag mer irriterad på att bakrutetorkaren när jag vill tvätta bakrutan med spolfunktionen kör ett helt varv på bakrutan innan det kommer nåt vatten ur munstycket. :x

Alltså det hörs ju hela vägen fram hur gruset repar rutan ??:-/ Ska det vara så?

//Mr T
av Novis01
Mr T skrev:Själv är jag mer irriterad på att bakrutetorkaren när jag vill tvätta bakrutan med spolfunktionen kör ett helt varv på bakrutan innan det kommer nåt vatten ur munstycket. :x

Alltså det hörs ju hela vägen fram hur gruset repar rutan ??:-/ Ska det vara så?

//Mr T
Typiskt fall av: "tänkte inte på det".
Borde inte vara så svårt att ha lite "fördröjning", vatten först, sedan torkare?
av pumpnasare
Novis01 skrev:
Mr T skrev:Själv är jag mer irriterad på att bakrutetorkaren när jag vill tvätta bakrutan med spolfunktionen kör ett helt varv på bakrutan innan det kommer nåt vatten ur munstycket. :x

//Mr T
Borde inte vara så svårt att ha lite "fördröjning", vatten först, sedan torkare?
Var inne på 9000mila service och efter den spolar min först och tokar sen. :P
Användarvisningsbild
av P1800
Skulle önska att man kunde stänga av strålkastarspolningen. Det går ju kopiösa mängder av spolarvätska till spillo på strålkastarna när man försöker få den usla vindrutespolningen att leverera vatten till rutan så att den ska bli ren lite över mitten...

För övrigt är det rätt dålig timing på strålkastarspolningen. Den högra stänker vindrutan full precis som vindrutetorkarna stannat.
Användarvisningsbild
av Variosboy
P1800 skrev:Skulle önska att man kunde stänga av strålkastarspolningen. Det går ju kopiösa mängder av spolarvätska till spillo på strålkastarna när man försöker få den usla vindrutespolningen att leverera vatten till rutan så att den ska bli ren lite över mitten...

För övrigt är det rätt dålig timing på strålkastarspolningen. Den högra stänker vindrutan full precis som vindrutetorkarna stannat.
Man får vara glad att den inte kör strålkastarspolningen mer än var 5:e gång i alla fall, det spar ju lite. Har för övrigt också stört mig på att den spolar höger strålkastare efter att torkarna stannat! Ett så enkelt fel som är lätt att både upptäcka och fixa, det är snudd på idiotiskt löjligt töntigt att dom inte upptäckt och åtgärdat det från Volvo under förstudierna på V70II!
av riha
pumpnasare skrev:
Novis01 skrev:

//Mr T
Var inne på 9000mila service och efter den spolar min först och tokar sen. :P

Den spolar först och torkar sen om det finns tryck och spolarvatten/vätska i slangen hela vägen fram till munstycket.
Exemepl på detta är att den alltid spolar och sen torkar om man gör det upprepade ggr efter varandra.
Likaså sker det i rätt ordning om man spolat en gång ,sedan ställer bilen en studn (ett par timmar) och sedna kör med den igen, för då är trycket och vätskan hela vägen i slangen.

Jag hade aldrig detta problemet med min V40 eller V70 som jag tidigare hade, de höll alltid trycket och spolarvätska hela vägen fram till munstycket, men med min XC70 -MY09 så är inte fallet så, utan vätskan "faller" tillbaks efter ett tag och den får pumpa fram det igen, vilket tar längre tid än vad som behövs innan torkarna går igång.
av s6025t
Fenomenet med att den spolar ett lyse i taget ska vara så enl. volvo en säkerhetsgrej för att inte störa mer än 1ljusflöde i taget när den duschar ljusen

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs

Hade samma problem på min V60 D4 2015, bytte[…]