Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#469506
En kompis kompis (ja ni fattar :wink: ) hade scenario enligt följande:

Bränslevärmare på (kanske 30 min) och 5 min körsträcka, parkerad över dan, bränslevärmare på (kanske 30 min), kör 5 min, parkerar
över natten. Utetemp=några minus.

Detta upprepas under några få dagars tid utan problem och inget som tydde på att det var något problem, men sen var det slut på det roliga.

Startförsök gav endast några blinkande lampor och diverse felmeddelanden (bla service handbroms erfodras... ??:-/ )
Dock inget meddelande om Låg batterispänning.

Nåja, Volvo assistans tillkallas
Inga problem att lyssna på radion till en början.
Pillar på färddatorn och försöker knäppa på Bränslevärmaren
Då, och först då kommer meddelandet om Låg batterispänning upp och efter det går inte heller radion.

Visst, körcykeln var inte optimal men personligen tycker jag att varningen om låg batterispänning borde komma innan det är för sent så
man har en chans att göra någonting. Nu kom meddelandet inte ens när spänningen var så låg att bilen inte ens kunde starta. Känns som att gränsvärdet för när meddelandet visas ligger alldeles för lågt.
#469544
låter inte som nått vidare. Klent batteri kanske, då kan massa lustiga felmedd komma och även sent.
Jag har gjort denna lösning då jag ofta kör min värmare ett par timmar på kvällarna.
Har monterat elekriskvärmare med Calix batteriladdare då jag har tillgång till stolpe när jag jobbar.
Så när jag är ute på kvällar och tränar hund kan jag ha värmaren på utan problem alltid full laddat batteri och inget tjafs med strömlösbil.

//Cox
#470372
Din kompis, kompis! Trodde han/hon att det där skulle funka många dagar?
Man måste ju köra bilen för att ladda batteriet.
5 minuters körning är alldeles för kort körsträcka för att batteriet ska laddas upp mer än vad som förbrukats.

Tror kompisen att mobilen aldrig behöver laddas heller, trots att man använder den då och då?
#470376
beroende på vad det är för åsmodell & om du har laddat mjukvara nyligen så finns det en ny mjukvara, som reglerar detta bättre.
Men det hade inte hjälp i detta fall.

Här är jag övertygad om att batteriet är boven. (måst bytas)
Denna årsmodell av bil (har ju bara gissat årsmodele ioförsig) har bara en batteriövervakning som kan mäta spänning. Bilen stänger av värmaren när spänningen sjunker under ett vist värde. samma gäller för text varningen, den är helt förknippad till volt talet i batteriet.

Bilen har ingen aning om hur många Ah som finns kvar i batteriet eller hur många A batteriet kan leverera för närarande.
Ett slitet batteri kan hålla högt volt tal vid låg belastning (Innerbelysning/radio) men så fårt belastnignen blir hög (startmotor) så djupdyker volt talet. nått som inte bilen kan veta, den förutsätter att batteriet är felfritt.
För ett felfritt batteri gör ingen djupdykning
#470975
Urladdning av utmjölkningstyp är det värsta man kan utsätta ett batteri för.
Och det spelar ingen roll hur pass dyrt och avancerat blybatteri du har.


Lågspänningslarm funkar om man kör från fullt batteri tills det når 11 eller 10.8 Volt i ett svep med ganska hög ström urladdning (typ 5 ampere) då en stunds vila efteråt fyller på med kvarvarande reagenser som normalt inte är lättåtkommliga så att batteriet kan göra några sista stora urladdning igen (dvs. starta motorn) trots att den är ganska tom.

men när man 'mjölkar' med kortkörning så har man gjort den här 'återhämtningen' gång på gång och till sist når man nivån att det inte finns några reagenser kvar alls - och strömmen tar slut fullständigt och tvärt.

I det här läget så är batteriet svårt djupurladdat - dvs. bit under 0% och tar snabbt skada av detta om det inte omedelbart laddas fullt igen - en sådan hård urladdning sliter också väldigt på batteriet och man får vara glad om man har 90% kapacitet kvar efter en fullständig laddning i minst 2-3 dagar med avancerad laddare,

Varför? - skulle man sätta spänningsgränsen som speglar batteriets verkliga laddningsgrad vid vila så skulle inte kunna använda batteriet då batteriskyddet löser ut även om batteriet är 90% laddat - 100% laddat batteri ligger på 12.6 - 12.8 Volt vilospänning och en heltomt batteri som kan knappt hålla en lampa glödande ligger oanslutet efter 24 timmar vila på ca 11.8 Volt. dvs spänningen som indikerar heltomt batteri är nästan 1 Volt högre än normala satta avslagspänningen under last.

Lastar du den här 100% laddade batteriet med 5 Ampere så kommer den inom ganska kort tid gå under 12 Volt och den högt ställda batterigränsen vid tex. 12 Volt skulle lösa ut redan efter 10 minuter och släcka din dieslvärmare.

För att inte dieselvärmaren skall stanna förtid i ett så är gränsen satt på 10.8 - 11.0 Volt och det fungerar så länge fordonet används med lite drifttid per körning, då har man ett par starter på sig även om spänningsnivån nått under 11 Volt när värmaren gick.

har man den typen av kortkörning så bör man montera in en CTEK-laddare eller uttag lättåtkommlig i grillen och ladda minst 2 ggr i veckan.
#471044
Självklart ska inte bilen dö av det där, den ska väl varningssystem och spärrar som förhindrar just den där problematiken. Folk läser aldrig instruktionsböcker, utan man använder sina prylar på det sätt man vill använda den. På en bil är det då lämpligt att varningar om att batteriet är på väg att dö rätt smart...

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]