Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trojlee
Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att min 2.0f smårycker främst vid jämn gas på långstyrning...ungefär som om man hade pillat upp och ner på farthållaren....(?)...är det normalt?har läst något om bränslepumps-garantibyten...vad berodde det på?min sambo känner det inte:)...men jag tror att det är små ryck..
av Linqid
trojlee skrev:Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att min 2.0f smårycker främst vid jämn gas på långstyrning...ungefär som om man hade pillat upp och ner på farthållaren....(?)...är det normalt?har läst något om bränslepumps-garantibyten...vad berodde det på?min sambo känner det inte:)...men jag tror att det är små ryck..
Vintertid upplever vi ibland att bilen rycker till (knappt så man märker det, men kännbart) när man ligger i konstant hastighet. "Ibland" kan vara allt från tre gånger på en vecka till en gång varannan månad...

Inte upplevt det under sommartid.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Sök på forumet. Det finns flera trådar kring detta. Min 08:a var så illa att den dog flera gånger både på sommaren när man tankat och även vintertid när det var kallt. trots 7000 mil och ägande ända fram till december 2009 lyckades Volvo inte fixa det :(
av Peanuts
trojlee skrev:Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att min 2.0f smårycker främst vid jämn gas på långstyrning...ungefär som om man hade pillat upp och ner på farthållaren....(?)...är det normalt?har läst något om bränslepumps-garantibyten...vad berodde det på?min sambo känner det inte:)...men jag tror att det är små ryck..
Jag har en 2.0f från Hertz nu medan min DRIVe är på verkstad. Jag upplever precis de ryckningarna som du beskriver på den här bilen.
av ZizzoZ
Jag är väldigt dålig på det här med flexifuel o allt vad det innebär. Men jag har en bekant som avrådde min sambo från att köpa just Flexifuel eftersom det rycker när man kör. Det är vad jag har hört, vet dock inte varför det blir så
av Cox
Jag hade samma problem med min Mondeo, sitter ju samma motor i dessa bilar. Bilen var inne för mjukvaru uppdatering, byte av bränslepump inget hjälpte. Bilen hade gått 4000 mil tröttnade på Fordverkstan. Bytte stift i den och sedan gick den bra, stiften skall hålla 6000 mil men tydligen inte. Tröttnade emellertid på denna Mondeo och bytte till en V70 diesel är nu mera nöjd :-)
av trojlee
vad var anledningen till att man bytte bränslepump?På min är det knappt märkbart bara så som
om man hade pillat upp/ner en km på farthållaren....ungefär så känns det...kan tillägga att jag bara
kör på bensin....
/
M
av Cox
trojlee skrev:vad var anledningen till att man bytte bränslepump?På min är det knappt märkbart bara så som
om man hade pillat upp/ner en km på farthållaren....ungefär så känns det...kan tillägga att jag bara
kör på bensin....
/
M
Ja du visste jag det så....men jag antar att dom inte visste vad dom pysslade med. Dom bytte den för att se om det vart bättre. Skulle kunna tro att dom trodde att bränsletrycket var för lågt ojämt. Detta bör dom kunna utläsa från datorn men det gjorde dom inte. Personligen tror jag att det sitter skitstift i bilarna från början, en ren utopi att dessa stift skall klara 6000 mil mina var slut efter 4000. Efter stiftbytet gick bilen som en klocka drog mindre bränsle bättre gasrespons.
av trojlee
man kanske skulle be dom byta stift då i samband med service nu på fredag(?)...min har gått
5000mil nu..
fler som haft problem med stiften?

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]