Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#447738
Mmm, tackar! Rätt intressant! Säljaren sa c:a 4300kr/år till mig. Priset jag får fram på de MY10 jag kan hitta ligger på c:a 5700. Antingen har det hänt någon markant skillnad på MY11 som sänkt skatten eller så vet inte säljaren vad han pratar om... Rätt stor differens tycker jag nog.. :(
#447752
s6025t skrev:5245 för D5 AWD MY11 4300 är vad det kostar till framhjulsdrivna D5
Mmm, tackar! Det förändrade kanske saken lite.. Känns som att min dröm om en D5 AWD dog av lite eftersom jag bara kör 2500-3000 mil/år. Har dock fått en mkt bra (?) pris så kanske.. Vem vet..
#447802
VolvoAWD skrev:
s6025t skrev:5245 för D5 AWD MY11 4300 är vad det kostar till framhjulsdrivna D5
Mmm, tackar! Det förändrade kanske saken lite.. Känns som att min dröm om en D5 AWD dog av lite eftersom jag bara kör 2500-3000 mil/år. Har dock fått en mkt bra (?) pris så kanske.. Vem vet..
Du kör nästan 3K om året och anser att fordonsskatten är en negativ faktor?

Hur tänker du då?
#447820
Bilen kommer kosta dig cirka 150.000kr i värdeminskning under 3 år. Vad spelar 1 ynka tusenlapp om året för roll?
#447822
andreas_lofgren skrev:Bilen kommer kosta dig cirka 150.000kr i värdeminskning under 3 år. Vad spelar 1 ynka tusenlapp om året för roll?
Och om man applicerar dit resonemang (eg fråga) i alla lägen där man ska upp med lädret?
Inte alls det att jag vill stroppa mig - bara ge ytterligare perspektiv.

Som egenföretagare leasar jag min bil och räknar alla kostnader. Inkl företagets, eftersom jag,... liksom betraktar dess börs som praktiskt taget min egen. (Fast det är en juridisk person.)
#447826
Det är ju perspektivfrågan som är hela grejen. Man tappar gladeligen 150.000kr i värdeminskning men man kan stoppa en hel affär beroende på tre tusenlappar under hela ägandeperioden. Sådant är _helt_ obegripligt för mig. Hur kan just dessa 3 tusenlappar vara så viktigt i sammanhanget? Det skulle ju vara om man har ett leasingavtal där hela värdeminskningen tas av företaget men föraren står för skatten. Dessa typer av avtal har jag dock inte sett förut trots att jag under en period jobbade med tjänstebilar och därmed vet att man i stort sett får avtala vad som helst.
#447830
andreas_lofgren skrev:Det är ju perspektivfrågan som är hela grejen. Man tappar gladeligen 150.000kr i värdeminskning men man kan stoppa en hel affär beroende på tre tusenlappar under hela ägandeperioden. Sådant är _helt_ obegripligt för mig. Hur kan just dessa 3 tusenlappar vara så viktigt i sammanhanget? Det skulle ju vara om man har ett leasingavtal där hela värdeminskningen tas av företaget men föraren står för skatten. Dessa typer av avtal har jag dock inte sett förut trots att jag under en period jobbade med tjänstebilar och därmed vet att man i stort sett får avtala vad som helst.
Jo, jag förstår, men många bäckar små, likviditet och budget osv...

150 tkr på tre år blir 50/år. Ca 4000 per månad. Sen får du lägga på alla andra kostnader bilen för med sig - varje månad. Ränta, leasinghyra, skatt, inkomsskatt(förmånsvärde), arbetsgivaravgift, försäkring, service och bränsle.

Om man är sugen på att köra så dyra bilar i botten, s a s, är värdeminskningskostnaden oftast svår att påverka mer än genom att försöka vårda bilen lite extra. Därför är det kanske logiskt att fundera över de andra bitarna som är påverkbara genom val av t ex miljöklassad bil. Precis så gör jag just nu. Att byta från en dieselbil till en FT sänker faktiskt mina kostnader rejält. Flera tusen i månaden. (Som exempel: Min D5:a kostar 500 kr i skatt varje månad - nya bilen kommer att kosta NOLL. Jag fnyser verkligen inte ens åt 500 kr.)
Tätningsmassa ventilkåpa

Hej, ska vara till överdelen på kamk&ar[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Nu har jag plockat bort vattenpumpen. Den ser fin […]

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]

230fk går snålt

Varit ute och kört några mil nu. Lagt m[…]