Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo förknippas av många med 5-cylindriga motorer. Så är det i alla fall för mig. De ger ett lite mustigare maffigare ljud likt en 6'a och gör bilkörningen mer dynamisk. För många är motorljudet det som kan avgöra en bilaffär. Det var detta som gjorde att jag själv köpte Volvo en gång i tiden. Det diskuteras nu mycket om huruvida 2,5FT skall försvinna. Frågan är då vad detta skulle betyda för Volvo som bilmärke? Jag förmodar att många inte skulle vara lika trogna Volvo om 2,5FT försvann ur sortimentet? Vad tror Ni?
Nä värför åka riskokare då? Ford,Passat eller Saab blir heta :oops:
Jämfört med t.ex. D5:an och Audis femma från 80-talet tycker jag inte att volvos bensinfemmor har ett karaktäristiskt ljud. Inget negativt i sig.
StringerBell skrev:Jämfört med t.ex. D5:an och Audis femma från 80-talet tycker jag inte att volvos bensinfemmor har ett karaktäristiskt ljud. Inget negativt i sig.
Nej, det är lite mer nedtonat nu. Tänk när 850 GLT presenterades hösten 1991, motorljudet var en sensation!
Guligan skrev:
StringerBell skrev:Jämfört med t.ex. D5:an och Audis femma från 80-talet tycker jag inte att volvos bensinfemmor har ett karaktäristiskt ljud. Inget negativt i sig.
Nej, det är lite mer nedtonat nu. Tänk när 850 GLT presenterades hösten 1991, motorljudet var en sensation!
Precis, var nog många som satte kaffet i halsen under denna tid och snabbt skaffade en Volvo som bröt mot allt vad folk tidigare fått för sig om detta bilmärke.Däremot så påstår ju bilvärlden att man går mot färre cylindrar där trecylindriga motorer med effektiv turbomatning för att ge vettig effekt sam lite bränslförbrukning är framtiden.Vi får väl vänta och se.
nolimits skrev:
Guligan skrev:
Precis, var nog många som satte kaffet i halsen under denna tid och snabbt skaffade en Volvo som bröt mot allt vad folk tidigare fått för sig om detta bilmärke. Däremot så påstår ju bilvärlden att man går mot färre cylindrar där trecylindriga motorer med effektiv turbomatning för att ge vettig effekt sam lite bränslförbrukning är framtiden.Vi får väl vänta och se.
Stämmer! Hela Europas bilindustri filar ju på småmotorer på en bra bit under två liter (i samtliga fall med turbo eller kompressor eller både och) och v-sexor och V8:or kommer bli mer och mer ovanliga pga för mycket mekaniskt motstånd. Sugmotorn tror jag snart är ett minne blott. Har för mig att mecedes helt övergett dem till förmån för turbomotorer.

På lastbilssidan är det samma sak med Scanias V8:a. Den kommer att få tuffare och tuffare att klara av avgaskraven. Inte helt lätt när du har fler rörliga delar jämfört med en radsexa som de flesta lastbilskonkurrenterna har och konkurrensen handlar om en procent hit eller dit i förbrukning.
Emiljonsson7 skrev:
nolimits skrev:
Guligan skrev:
Precis, var nog många som satte kaffet i halsen under denna tid och snabbt skaffade en Volvo som bröt mot allt vad folk tidigare fått för sig om detta bilmärke. Däremot så påstår ju bilvärlden att man går mot färre cylindrar där trecylindriga motorer med effektiv turbomatning för att ge vettig effekt sam lite bränslförbrukning är framtiden.Vi får väl vänta och se.
Stämmer! Hela Europas bilindustri filar ju på småmotorer på en bra bit under två liter (i samtliga fall med turbo eller kompressor eller både och) och v-sexor och V8:or kommer bli mer och mer ovanliga pga för mycket mekaniskt motstånd. Sugmotorn tror jag snart är ett minne blott. Har för mig att mecedes helt övergett dem till förmån för turbomotorer.

På lastbilssidan är det samma sak med Scanias V8:a. Den kommer att få tuffare och tuffare att klara av avgaskraven. Inte helt lätt när du har fler rörliga delar jämfört med en radsexa som de flesta lastbilskonkurrenterna har och konkurrensen handlar om en procent hit eller dit i förbrukning.
Klart man saknar 850:ns motorljud, inte mycket kvar av det i en 2,5FT. Scania-förarna kommer att sakna V8 hårt liksom många andra. Jag skulle nog ändå säga att V8-förluster är svårare än Volvos förlust av 5-cyl... nyligen hade jag en Audi S4 men den är numera 6-cylindrig vilket, om man frågar mig, helt och hållet gör det ointressant att köpa den bilen. Sen är den 35% snålare i EU-mix men i verkliga tester är det ungefär samma förbrukning nu.../PH
perhall skrev: Klart man saknar 850:ns motorljud, inte mycket kvar av det i en 2,5FT. Scania-förarna kommer att sakna V8 hårt liksom många andra. Jag skulle nog ändå säga att V8-förluster är svårare än Volvos förlust av 5-cyl... nyligen hade jag en Audi S4 men den är numera 6-cylindrig vilket, om man frågar mig, helt och hållet gör det ointressant att köpa den bilen. Sen är den 35% snålare i EU-mix men i verkliga tester är det ungefär samma förbrukning nu.../PH
+1 :-)-)

Håller med, Hade en S4 2,2T förut och visst, den nya biturbosexan är lenare osv osv, men ljudet och känslan i 2,2T är långt mycket trevligare än i sexan! *Drömmer mig tillbaka*

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]