Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndersP
Vilken softvara tänker du på och för vilken modell ?
Användarvisningsbild
av betterlead
nille85 skrev:Någon som fått sin diesel uppdaterad mjukvara ?
Märker man någon skillnad med automatlådan?
bränsleförbrukning? Hk? Nm?
Jag fick en uppdatering någon gång i våras och det blev en intressant skillnad.
När det gällde växellådan, ställde de frågan om jag ville vara lite av försökskanin. ???
Om jag inte blev nöjd, skulle det gå att återställa till tidigare mjukvaran.
Shoot, sa jag. Spännande. (Idag kan nog alla få denna mjukis.)
Det var verkligen en bra styrmjukvara till växellådan. Resultatet blev snabbare uppväxlingar. Femman går i redan vid jämn fart ca 45 km/h. Kanske t o m vid 40.
Bilen blev inte alls slö utan spisen tuffar på med hjälp av sina härliga Nm.

Bränsleförbrukningen har gått ned, men jag vet inte om det helt enkelt beror på att den äntligen börjar bli inkörd. Det har tagit tid eftersom jag minskat ned mitt bilkörande dramatiskt de senaste två åren. Precis uppe vid 3000 mil efter 2,5 år. Knappast rätt dieselläge, om man säger så. Förbrukningen ligger på ca 9 liter/100km. Ouch säger ni! Mycket! Jepp, men jag kör 70% i stan.

Detta har då givit att jag snart skiljer mig från min kära D5:a. Med det lilla miltalet är det närmast en ekonomisk katastrof att köra denna vagn. Det blir en 2,5FT R-design med mycket, mycket lägre pris, noll kr skatt i fem år och betydligt mildare förmånsvärde. (Även -20% för miljöbil.)
Men jag kommer kanske att sakna D5:ans grova muller och häftiga stuns..?
Användarvisningsbild
av Guligan
2,5FT tuffar på rätt bra den med, fast den spinner nog mer än mullrar... 8)
Användarvisningsbild
av AndersP
nille85 skrev:Den man får vid service
s80 2.4d
jo det förståss
men många olika program finns det
och vilka uppderas vill man veta.
Är det nån som vet var man kan få reda på vad som uppdaterats och vilken version ?
Själv hämta jag min 2.4D MY10 från 3000-mila-service idag
Och det enda jag märkt hittills är att den går mycket mjukare när den växlar framför allt är det inte lika rätt att få "rycket" närman går från noll, vid tex rödljus. Bilen bara smeker iväg
Men sen har det skrivits här på forumet att parkeringssensorer fram endast skulle aktiveras vid R-läge och inte som tidigare alltid vara aktivt. Så blev det inte på min utan det är som tidigare.
Vore ju intressant att veta om versioner på parkeringshjälpen i detta sammanhang
Nån som vet hur man får tag i detta ?
D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]