- sön 29 aug 2010, 21:29
#441132
Jeg har gjort meg noen erfaringer med Volvos automatkasse som jeg ønsker å dele med dere, og jeg håper samtidig å få høre hvordan andre opplever dettte:
Ved moderat gassbruk "løper" girkassa oppover, og man mister mye av det fine draget i denne motoren. F.eks. går den opp i 5. gir allerede i ca 50 km/t, og varvtallet er da på beksjedne 1 200. Ved belastning gir dette en sjenerende resonnans i bilen, i tillegg til at kreftene er svært beskjedne på dette nivået. Det samme skjer i ca 70 km/t da den hopper opp i 6. gir. I høye hastigheter virker det som om den har "brukt opp" registeret i den forstand at den blir liggende unødvendig høyt. Den burde hatt et både 7. og 8. gir. Allerede i 110 km/t ligger varvtallet på 2 000. Til sammenigning når min svogers 525dAt hele 140 km/t før den kommer opp i 2 000 i varv.
Jeg har vært hos forhandler og fått all verrdens oppdateringer, men uten de helt store endringene. Noe bedre har det riktignok blitt, men det er ikke bra nok. Motoren har etter mitt syn ikke noe under 1 500 varv å gjøre. Er det noen som kan dele sine erfaringer på dette, og kanskje også har forslag dersom det er mulig å gjøre noe med dette? Vil dette bli annerleder ved optimalisering med Polestar e.l.?
Ved moderat gassbruk "løper" girkassa oppover, og man mister mye av det fine draget i denne motoren. F.eks. går den opp i 5. gir allerede i ca 50 km/t, og varvtallet er da på beksjedne 1 200. Ved belastning gir dette en sjenerende resonnans i bilen, i tillegg til at kreftene er svært beskjedne på dette nivået. Det samme skjer i ca 70 km/t da den hopper opp i 6. gir. I høye hastigheter virker det som om den har "brukt opp" registeret i den forstand at den blir liggende unødvendig høyt. Den burde hatt et både 7. og 8. gir. Allerede i 110 km/t ligger varvtallet på 2 000. Til sammenigning når min svogers 525dAt hele 140 km/t før den kommer opp i 2 000 i varv.
Jeg har vært hos forhandler og fått all verrdens oppdateringer, men uten de helt store endringene. Noe bedre har det riktignok blitt, men det er ikke bra nok. Motoren har etter mitt syn ikke noe under 1 500 varv å gjøre. Er det noen som kan dele sine erfaringer på dette, og kanskje også har forslag dersom det er mulig å gjøre noe med dette? Vil dette bli annerleder ved optimalisering med Polestar e.l.?
Senast redigerad av 1 Dyret, redigerad totalt 0 gånger.