Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Oj, oj, oj. Aj, aj, aj... detta är ju en katastrof för Volvo. Är det pengar, kompetens eller lathet som gjort att man hamnat här? Lathet iform av att man itade blint på dispens?
av Peanuts
En sak jag inte riktigt förstår här när jag kikar på tekniska data på Volvo.se. DRIVe är miljöklass Euro4 medan både D3 och D5 är Euro5, hur fungerar det där? D3 och D5 är ju "smutsigare" än vad DRIVe är?
Användarvisningsbild
av poseidon
Kan inte Euro-reglerna men det kan ju vara så att de 1.6d släpper ut mer partiklar sot etc / förbrukad liter än vad D3 och D5 gör. Det är ju inte bara förbrukningen som räknas.
Användarvisningsbild
av V9097
Men V50 D2 klarar Euro5. Den motorn borde väl gå att stoppa ner i V70 också?
Användarvisningsbild
av poseidon
Kan ju ha med bilstorlek och hjälpsystem. Det är ju inte bara att "stoppa" ner. Kan ju vara olika partikelfilter etc som måste certifieras, provas etc. Lager skall fasas ut, verktyg skall tas fram. sånt tar tid.
av converter
Precis när man tror att Volvo börjar få ordning på allt så har de tabbat sig på detta! En liknande diskussion fördes om hur 2.0F försvinner eftersom den endast klarar Euro4, vi får se vad som händer där. En kan ju hoppas att de inte har förlitat sig på stadsmakten med uppskov. Den vettiga förklaringen man kan önska är att resurserna inte har räckt till men det är något man har vetat om och således borde ha påbörjat arbetet omedelbart efter lanseringen av Drive. Visst har de behövt jobba på nya S60 med men...ja vad ska man säga? Känns bara som att Volvo har gjort ett grovt jäkla snedsteg och detta kommer nog att kosta de en del slantar. Trist är bara förnamnet.

En sak är säker och det är att VW-koncernen nu har fått tjänstebilsförarna och företag serverade på ett silverfat till sig. Inte för att det gör dåliga bilar men jag hejar på Volvo :D

Angående EURO normen:

Euro 5-normen
Utsläpp från dieselfordon:

Kolmonoxid: 500 mg/km
Partiklar: 5 mg/km (en sänkning med 80 % jämfört med Euro 4-normen)
Kväveoxider (NOx): 180 mg/km (en sänkning med drygt 20 % jämfört med Euro 4-normen)
Summa av totalkolväten och kväveoxider: 230 mg/km
Källa: http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 186_sv.htm
av Xavante
Är i nästan samma sits. Beställde en V70 Driv-e i tisdags...
Vad jag har kunnat läsa mig till så gäller de nya reglerna från 1/1 2011.
Eftersom skattebefrielsen följer fordonet borde väl "lagt kort ligga" dvs. att är fordonet klassat som miljöbil innan 1/1 2011 så är det befriat i 5 år.

Då borde väl andrahandsvärdet (ialla fall inom en 5års period) hålla sig ganska väl?
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]