Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perjak
#403436
Efter många mil på farthållaren hoppade den ur och datorn visade motorsystem service erfordras. Farthållaren blev därefter inte tillgänglig. Efter tankstopp funkade farthållaren som vanligt och servicemeddelandet försvann.

jag märkte inga konstigheter med motorn, den gick och går som en klocka. Möjligen kan jag ha en känsla av något enstaka, mycket diskret, ryck nån gång några mil innan farthållaren hoppade ur.

Någon som känner igen sig?

Jag ska åka ner till verkstaden i veckan så får dom kolla felmeddelandet. Det lär väl ha registrerats ett antal felkoder.
Användarvisningsbild
av bylle
#403456
Intressant timing, jag fick också det felmeddelandet igår tillsammans med följande skumma beteende på hastighetsmätaren. Fick även parkeringsbroms service erfordras.

[youtube]8Yaod-mVBHg[/youtube]

Kan det bero på något givarfel?

Bilen går normalt i övrigt, möjligen något tvekande när man ger gas vid acceleration från 70 till 90 i korsningar etc.
av perjak
#403520
bylle skrev:
Kan det bero på något givarfel?

Bilen går normalt i övrigt, möjligen något tvekande när man ger gas vid acceleration från 70 till 90 i korsningar etc.
Inte omöjligt. Det du beskriver med att bilen tvekar vid acc hade jag på min förra D5:a. Den tvekade främst i varvregistret 15-1800. Det visade sig vara en yttertemperaturgivare som var kopplad mot turbo-intercooler på något sätt. Garry och grabbarna i Boden knäckte det rätt snabbt, men första försöket fallerade. Då byttes virvelspjället.
Användarvisningsbild
av consensus
#403728
Jag har också haft detta en gång. Låg med farthållare på E18. Rätt vad det är så slutar farthållaren att fungera och ovanstående felmeddelande dyker upp. Jag stannar på en ficka och stänger av motorn. Startar på nytt och allt är som vanligt igen. Det uppstod ca 1 vecka innan påminnelse om service skulle dyka upp. Undrar om det finns en bugg.
av perjak
#404325
consensus skrev:Jag har också haft detta en gång. Låg med farthållare på E18. Rätt vad det är så slutar farthållaren att fungera och ovanstående felmeddelande dyker upp. Jag stannar på en ficka och stänger av motorn. Startar på nytt och allt är som vanligt igen. Det uppstod ca 1 vecka innan påminnelse om service skulle dyka upp. Undrar om det finns en bugg.
I mitt fall är det knappast någon bugg som har med servicemeddelandet att göra. Jag har 800 mil kvar.
Användarvisningsbild
av bylle
#405833
Efter ett par dagars felsökning har verkstan hittat felet på min bil, som bl a orsakade svajande hastighetsmätare och DSTC-varningar. Tycker det är starkt jobbat av de inblandade mekanikerna, då felet inte är allt för lättfunnet.

Styrenheten för strålkastarna har bränts, sannolikt till följd av xenonkonverterade helljus. När den styrenheten sitter ansluten stör den ut hela CAN-nätet, varpå fler enheter slutar att fungera.

Hoppas bara att det kommer rätt delar imorgon så att jag får tillbaka min bil igen :-)
Användarvisningsbild
av opA
#405854
bylle skrev:Styrenheten för strålkastarna har bränts, sannolikt till följd av xenonkonverterade helljus. När den styrenheten sitter ansluten stör den ut hela CAN-nätet, varpå fler enheter slutar att fungera.
Och där försvann min lust att xenonkonvertera mina helljus :roll:
(.. fast det kanske inte hade gått med tanke på dual-xenon i mina ljus ? )
Användarvisningsbild
av bylle
#406153
Nu är min bil tillbaka på vägen igen, 11 270 kr senare :-).

Nytt batteri, ny HCM inkl mjukvara och omladdning samt ett antal timmars felsökning.
Användarvisningsbild
av opA
#406172
bylle skrev:Nu är min bil tillbaka på vägen igen, 11 270 kr senare :-).

Nytt batteri, ny HCM inkl mjukvara och omladdning samt ett antal timmars felsökning.
:shock:
Inget som går på maskinskadeförsäkringen ?
Användarvisningsbild
av bylle
#406197
opA skrev:
bylle skrev:Nu är min bil tillbaka på vägen igen, 11 270 kr senare :-).

Nytt batteri, ny HCM inkl mjukvara och omladdning samt ett antal timmars felsökning.
:shock:
Inget som går på maskinskadeförsäkringen ?
Nej, tyvärr inte. Bilen är 2 år och 1 mån gammal, och har gått 15 500 mil så inga garantier eller maskinskadeförsäkringar finns kvar på den.

Sedan är det sannolikt orsakat av eftermonterat xenon, och då hade det ändå inte varit en garantifråga och tveksamt för maskinskadeförsäkringen.

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]