Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
Som ny på nytt i Volvoträsket måste jag få lite grepp om det här med fälgar...

Fälgar till V70 II och S80 är "same same" där passar det rakt på med navhål osv?

V70N fälgar passar inte för navhålet är inte samma och inpressningen/ET är inte samma så det blir inte bra?

Passar några andra hjul rakt på så att säga? XC90? XC70? V50? S40? C30?

t,ex, dessa replikor http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_R ... ?ca=14&w=3
Det är gamla V70 R fälgen, inte den som kommer på V70 II R-design? (hur ser den ut? finns inte som replika?)

Vill inbilla mig att jag även sett Nebulafälgen till nya S80... men den fanns väl till gamla med...?

Lite frågor :D
Användarvisningsbild
av Funk
Alla relevanta mått kan du hitta i fälgguiden här: http://www.specialfalgar.se/ladda-hem.aspx

C30/C70/S40/V50 originalfälgar passar (under förutsättning att dom går över bromsskivan) med den lilla detaljen att hålen för bultarna är väldigt trånga eftersom dom har M12 bult medan V70II har M14.
Replikafälgar är bara att beställa med rätt navringar från början, så replika-Nebula funkar om man hittar med någotsånär rätt ET, dom är dessutom i stort sett alltid borrade för M14 bult..

/Thomas
av fredrikwt
Tack

Dum fråga kanske för de som vet, men M12 är inte samma som M14 så när som på skallen? tänkte om man kunde använda de andra bultarna... eller om det går med tunnväggiga hylsor ändå kanske.
av Lövet
S40N/V50/C70N delar fälgar rakt av.
850/S70/V70/V70N/S80/S60 delar fälgar rakt av
S80N/V70II delar fälgar rakt av

Hittar du fälgar med rätt ET men med "för stort" navhål så kan du använda navringar.
av Lövet
Felaktigt ET kan ge väldigt "spännande" köregenskaper. Nu är skillnaden mellan Volvos olika ET förhållandevis små dock.

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]