Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Äntligen efter lååång, svår väntan är min nya XC60 levererad. Bilen känns än så länge bara bättre och bättre för varje mil förutom en liten detalj...

Efter att ha haft adaptiv farthållare på ett annat bilmärke var det en av de viktigaste funtionerna när jag valde ny bil så givetvis tog jag med Driver Support i specen.

Tyvärr så tycker jag att det längsta avståndet som går att ställa in är på tok för kort vid vissa hastigheter med följden att det som borde vara en funktion som ökar komforten i stället gör mig mer stressad. Jag är medveten om att jag kör med längre avstånd än de flesta medtrafikanter jag möter, men avståndet är så litet att jag råkar ut för att bilen framför sänker hastigheten för att kompensera för att jag ligger för nära och då är vi två missnöjda förare som kommer fram senare än vi behövt.

Min erfarenhet så här långt är att om man kör 30-50 km/h så fungerar det likaså över 90, även om jag gärna skulle vilja ha möjligheten att öka ytterligare, men vid ~60-90 är avståndet för kort.

Den tråkigaste förklaringen vore om det är så att Volvos sensor helt enkelt inte kan se lika långt framåt som andra märken så att den tvingas hålla kortare avstånd.

Jag har blivit lovad att få prata med en servicetekniker om det här men är nyfiken på om fler än jag upplever samma problem? Tror ni att just min bil kan ha felaktig kalibrering av den här funktionen? Om inte kan verkstaden ändå ändra inställningen på bilen efter mina önskemål?
Appel skrev:Själv kör jag normalt med "mitteninställningen" på avstånd, inställningen med längst avstånd gör så himla lång lucka att det känns som att det kan svänga in ett par bilar emellan.

Samma här, har kört nu i ca 11 månader och är mycket nöjd med funktionen. Kan egentligen inte hitta några
påtagliga brister. Bekvämt och säkert när man kopplar in "autopiloten" på väg från Märsta till Gävle. Inte alls
dumt!
Ju fler streck desto mer Laidback driver :wink:
Har man alla streck i Sthlms-Trafiken och åker norrifrån på E4:an in mot Stockholm hamnar man i Uppsala....typ :P
:D HahaHa. Jag brukar också ta det lugnt och sippa på en kopp java med den Adaptiva farthållaren aktiv.
Men det är stört omöjligt att inte hetsa upp sig över allt man ser och drabbas av i trafiken :D :D (men det får bli i en annan tråd)
Bra inlägg av "nr 7"! Den adaptiva farthållaren valde jag bort eftersom det på Volvos hemsida framgick att den bara var inställbar med en tidslucka av 1.0 - 2.6 sek. Hela detta intervall ligger ju med god marginal under det minsta tidsavstånd av 3 sek ("tresekundersregeln") som polisen förespråkar och som Vägverket i sin instruktion för trafikskolorna lagt fast som en regel.

Visst går det att i korta övergångsskeden ha kortare tidlucka, men för snabb långkörning med normal koncentration är redan 3 sek i underkant, därom är många med stor erfarenhet ense.

Varför har det blivit så här, att Volvo lanserar en "säkerhetsutrustning" som inte är förenlig med gängse trafikregler? Jag tror inte, som "nr 7", att det handlar om att sändareffekten sätter gränsen. I stället misstänker jag att pulsdopplerradarns signalbehandling inte är tillräckligt sofistikerad för att - t ex i en kurva på en amerikansk motorväg med 6 parallella körfält och ständiga filbyten - vid längre avstånd avgöra vilket av alla radarekon (dvs fordon) som hör till det egna körfältet. Allt talar dock för att tekniken här snabbt blr bättre (och billigare) och snart blir det dags att tänka om. Bilradar är bara spin-off av mycket mer avancerade system som ständigt tänjer på teknikens möjligheter.

För kanske ett år sedan skrev jag i en stor motortidning en insändare om detta. Chefredaktören reagerade nog på att jag ifrågasatte användbarheten av vad som Volvo marknadsförde som en viktig säkerhetsutrustning och erbjöd Volvo att gå i svaromål. Svaret var lite av "goddag yxskaft" och Volvo menade att funktionen var OK. Nästa gång jag tittade på Volvos hemsida så var uppgiften av adaptiva farthållarens inställbarhet (1.0-2.6 sek) borttagen.

Icke desto mindre upplevs den korta tidluckan både som obekväm av användaren, om denne är van vid generösare avstånd, och som hotfull av de framförvarande som ju inte kan veta att avståndet regleras automatiskt. Men visst, de som ändå brukat hålla 2 sek eller liknande, och dessa är ju många, kan ju vara nöjda med farthållaren. Huruvida en Volvoförare som stoppas av polis pga 1.0 sek tidslucka kan åberopa att farthållaren borde omfattas av bilens typgodkännande vet jag inte, men polisens krav på avståndshållning är i vart fall på väg att skärpas.
På min XC70 är redan det kortaste avståndet så långt att medelbilisten ofta inte förstår att man vill om och därför inte går åt sidan när man kommer ikapp (trots fri vänsterfil).
Men jag brukat ändå lägga mig på 3-5 streck och sen får man flasha med lyset eller stötta med gasen för att köra ikapp så att de begriper.
Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara nå[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Köpte en sportkatt på vparts, då […]

Oftast i fulla rattslag börjar abs/antispin l[…]

Skumt fel b230ft

Du får nog börja leta stort läckag[…]