Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Läser ju ofta i olika biltidningar om att volvons starka sida är just för vinterförhållandena här i Sverige. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det tidigare. Har kört många volvosar under riktigt extrema sommar väder med mycket hetta som får nästan asfalten att smälta, dock aldrig i riktigt brutalt vinterväder(-26). (då jag inte anser stockholms vädret vara särskilt brutalt). Tills nu. Var uppe i Stöten med bilen och mina friktionsdäck som jag har valt för första gången.

Vridet i bilen är helt underbart, jag tror nog fan man kan köra uppför mount everest i 1:ans läge om man vill.

Under hela vistelsen (5 dagar) har jag varit en flitig användare av diesel värmaren (typ hela tiden), bilen har inte strejkat en endaste gång. Titt som tätt har jag sett andra nyare bilar av div. märken där ägarna jagat startkablar, icke jag. Jag är faktiskt mäkta imponerad. Komforten och väghållningen var helt underbar. Bitvis körde jag på mycket ojämn väglag med mycket is på. Men inget som störde en. Så fort man fick lite sladd så ryckte antispinn in, bilen fixar ju nästan allting själv. Man behöver knappt göra ngt för en bahglig och säker resa.

Det enda jag kan klanka på är p-sensorerna fram. Det vart en ishinna direkt som fick p-sensorerna att tjuta konstant, så fort man la i R eller D så blev det disco i bilen. Annars så var hela bilfärden upp, där, och hem helt förbannat underbart. Jag har hakka R däck som fungerade utmärkt. Kom upp i alla backar jag skulle uppför. Aldrig mera dubbdäck, aldrig mera en annan modell. Och för att göra det hela lite mera extremt så skulle jag kunna tänka mig köpa en awd, eller en xc70 för att köra upp i pisten! :D

Länge leve volvon!
Användarvisningsbild
av CarMan
att bilen är anpassad för vinterförhållanden har ofta med saker du inte läggermärke till att göra, sånt som du räknar med att det ska fungera.

Bilen har tillräckligt stort värmepaket för att hålla cupen varm.
bilens kylsystem i övrigt är även den anpassat för att snabbt rå upp värmen på motorn & orka hålla motorn på rätt arbetstempratur, samt ändå ha värme över till cupen.

diverse elupvärmda tillbehör som gör livet enklare.
dimensionerat batteri, laddnings system & el kablar, startmotor, glödstift o annat så motorn kommer att starta. (med undantag för att men med för mycke andvändning av parkeringsvärmara & för korta kör tider, kommer at tömma batteriet till slut)
Kul att du är nöjd Bitez!

Ja många av sakerna är bra utan att du egentligen tänker på det. Jag har tyvärr inte den fina dieselvärmaren då jag kör bensinare men har elmotorvärmare med kupéfläkt och har samtidigt den keramiskt uppvärmda luften för framrutan. Kanon även den och den går ju igång så fort man kör defrostern! Även säkerhetsfunktionerna du beskriver är riktigt bra. Det är så det skall vara - de skall finnas där utan att du skall behöva tänka på det. jag har kört V70II på provbana just för att provocera säkethetssystemen och de ÄR imponerande bra.

Gott nytt år alla och tack för intressanta inlägg i år:-)
Användarvisningsbild
av Diesel5
Precis så är det Bitez!

Är fortfarande kvar i stöten och kan meddela att det bara e -13 grader idag =)
Kör med Hakka R oxå fast AWD och det är verkligen som att köra på en sommarväg tom kärringen kör ju som en biltjuv på istäckta vägar och jag är inte ens rädd när jag sitter bredvid :-)-) i onsdags hade vi -31 grader och jag körde värmaren i 30 min innan ja starta bilen och den tvekade inte en sekund att starta var ganska nöjd när jag satt i min varma v70 och kollade på när våran göteborgska granne bar in batteriet från sin chrysler voyager -10 som har rullat 100 mil för att tina upp det och ladda lite... Skadeglädje må hända men det är sånna tillfällen man e glad att man köpte den bil man gjorde =)

Gott Nytt År allesammans!!!!! :-)))))
Användarvisningsbild
av Brainy
Härligt! :)

Själv bodde jag vid backen så jag hade bilen ståendes från måndag till torsdag em. -23 grader var det, om jag inte missminner mig, när jag skulle starta bilen och jag behövde inte ens mala på startmotorn utan den startade direkt. Så 9-5or fungerar tydligen det med :) Jag hoppas den startat utan motorvärmare även dagen innan när det var betydligt kallare.
Var dock lite orolig för batteriet då det mig veterligen kan vara från när bilen är ny.

/Anders
av mojja
Precis hemkommen från trysil där vi har haft neråt -32grader kallt och måste säga att jag är otroligt nöjd med vinteregenskaperna, Kör på dubbade nokian hakka 5 vilket verkligen ger ett tryggt intryck,

Diselvärmaren var underbar att ha när man var i backarna hela dagen bara ställa in önskad avresetid och komma ner till en varm bil när man var färdig i backarna samma sak på morgonen när man skulle iväg:)

Enda "problemet" Jag upplevde var att kopplingen vart väldigt seg och trög och ville ha lite extra tid på sig att leta säg tillbaka till sitt ursprungliga läge efter att man kopplat ur.

Samma sak upplevde jag med lådan att det blev väldigt segt att få i växlarna men bägge problemena löste sig efter att olojorna kommit upp i lite tempratur.

Och sedan hade jag ett självförvållat fel med att spolarvätskan frös trodde aldrig det skulle vara 32 minus grader när jag blandade ut den!!!

Men allt som allt är jag otroligt nöjd!!!
av BMC
Bitez skrev:Läser ju ofta i olika biltidningar om att volvons starka sida är just för vinterförhållandena här i Sverige. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det tidigare. Har kört många volvosar under riktigt extrema sommar väder med mycket hetta som får nästan asfalten att smälta, dock aldrig i riktigt brutalt vinterväder(-26). (då jag inte anser stockholms vädret vara särskilt brutalt). Tills nu. Var uppe i Stöten med bilen och mina friktionsdäck som jag har valt för första gången.

Vridet i bilen är helt underbart, jag tror nog fan man kan köra uppför mount everest i 1:ans läge om man vill.

Under hela vistelsen (5 dagar) har jag varit en flitig användare av diesel värmaren (typ hela tiden), bilen har inte strejkat en endaste gång. Titt som tätt har jag sett andra nyare bilar av div. märken där ägarna jagat startkablar, icke jag. Jag är faktiskt mäkta imponerad. Komforten och väghållningen var helt underbar. Bitvis körde jag på mycket ojämn väglag med mycket is på. Men inget som störde en. Så fort man fick lite sladd så ryckte antispinn in, bilen fixar ju nästan allting själv. Man behöver knappt göra ngt för en bahglig och säker resa.

Det enda jag kan klanka på är p-sensorerna fram. Det vart en ishinna direkt som fick p-sensorerna att tjuta konstant, så fort man la i R eller D så blev det disco i bilen. Annars så var hela bilfärden upp, där, och hem helt förbannat underbart. Jag har hakka R däck som fungerade utmärkt. Kom upp i alla backar jag skulle uppför. Aldrig mera dubbdäck, aldrig mera en annan modell. Och för att göra det hela lite mera extremt så skulle jag kunna tänka mig köpa en awd, eller en xc70 för att köra upp i pisten! :D

Länge leve volvon!
Bravo, vilken härligt referat. Jag känner igen mig själv i vad du skriver. Kör just nu en Volvo XC60 som är helt underbar. När det är dags för dig att byta, ta en titt på den. Önskar dig och alla "läsare" ett riktigt Gott Nytt Volvo år! Hipp,hipp hurrra!
Länge leve volvon![/quote]

Bravo, vilken härligt referat. Jag känner igen mig själv i vad du skriver. Kör just nu en Volvo XC60 som är helt underbar. När det är dags för dig att byta, ta en titt på den. Önskar dig och alla "läsare" ett riktigt Gott Nytt Volvo år! Hipp,hipp hurrra![/quote]
.
Vad skönt det är att höra positiva upplevelser också om volvo , inte bara gnäll, Gott Nytt År på er alla.
En liten reflektion bara , om det är -32 ute så är det bara så att växellådan går trögare, finns ingen bil som inte reagerar på det sättet med oljor i sig . Det är bara att vara mer tålmodig. Kör försiktigt därute.
av Twendor
Fint sammendrag, om Vinterbilen Volvo.
Kjører selv Xc60-My 10, og kan bare berømme alle funksjoner på bilen, nå når vinteren for alvor har festet grepet.
Vi fornøyde Volvo eiere får bare nyte bilene våre og se det nye året med positivt fortegn.
Godt nytt år til alle sammen. :D
Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

1986 GLT kamdrivning

Kugghjulen kan också jävlas. Hade en 24[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]