Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Dags för första däckbyte snart och vill jag lägga på 225/50 17" original Michelin Primacy HP 94W så är priset hos de lokala däckshandlarna, inklusive Volvo, 3600:-/däck, tror nästan att någon på Volvocars har fått betalt att välja den dimensionen när t.ex. 225/45 och hos Volvohandlare betala för motsvarande kring 2200:-/däck. Jag trodde man skämtade med mig först när jag fick höra priset. Priser är pålagt och klart.
Har haft en dialog med min Volvoverkstad om detta och de kan inte annat än hålla med mig.
Känner mig heldum som valde 17" bara för att de ingick i ett paket och var mycket snyggare, men Volvos val av däck och dessutom byte efter 3500mil för framdäcken och då har bilen ändå rullat en vinter på vinterhjul är något som jag ångrar.
Har haft en dialog med lokal Volvoverkstad och funnit en prisnivå jag accepterar, men fortfarande långt ifrån 225/45 priset.
av AndS
Jo, jag vet att "dackonline" har dessa på postorder, men inte till det pris du anger. Men jag vill köpa lokalt om man t.ex. inte blir nöjd med balansering eller andra problem. Iochförsig så är det av den anledningen jag vill ha Michelin att de alltid är runda och blir bra balanserade.
av Rolle38
Kolla här:
225/50-17 MICHELIN PRIMACY HP WR6920:-/4ST (1730:-/ST INKL. MOMS) 303:-/MÅN RÄNTEFRI DELBETALNING 24 MÅN Högprestandadäck med fina våtegenskaper.
Finns på http://www.gummihuset.se
Användarvisningsbild
av Guligan
Märklig prissättning. Priset brukar ju bli högre ju lägre profil man väljer. Är 225/50-17 en ovanlig dimension eller vadan detta?
Användarvisningsbild
av AndersP
När jag kollar på DÄCKonline kostar PRIMACY HP 225/50 R17 98V XL 1593,1kr/st
Vad är skillnaden mot dem som beskrivs här som HP 94W ??
av s6025t
Det är en lägre hastighetsklass på dom däcken V=240km/h W=270km/h vet inte varför volvo bara klassar W men det är dom man ska ha enl. reg.beviset 225/50 17W
av AndS
Läste om det på Transportstyrelsen och det finns troligtvis vissa EU-styrda delar:
Hastighetskapacitet
Sommardäck till följande bilar ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet:
•EG-typgodkända personbilar
•nationellt godkända personbilar som har tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare.

Är det någon som lyckats beställa Michelin 225/50 17" 94" från t.ex. Gummihuset och fått leverans? Eller finns de endast som beställbara men saknas sedan i lager. Ett företag utan adress eller möjlighet att kunna mail till, endast ett 0771-nummer, nej tack låter inte seriöst. Och vilka inköpskanaler, kanske många små "leverantörer" som tar upp löpande beställningar för nattetid sedan "effektuera" beställningarna........
Användarvisningsbild
av Funk
Gummihuset är utan tvekan en av landets största gummihandlare och är i allra högsta grad seriösa.... är dom idag inte särskilt billiga.
Adress och alla firmauppgifter finns på deras hemsidam om man tittar under fliken "info" , dock sköter dom mycket rikigt det mesta via telefon och inte mail.

Jag har visserligen inte beställt de däcken du frågar om men väl andra grejor som de ej haft i eget lager med korta leveranstider.

/Thomas

Dosan heter Icarsoft cr Max. Samt Biltemas dosa f&[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]