- tis 07 apr 2009, 11:26
#276769
Hej hej.
Rubriken säger ju det mesta. Jag har hamnat i en situation där jag är väldigt kluven kring vad jag ska göra. Därför tänker jag fråga allt folk här om lite råd och så. Hur som helst så har jag idag en Volvo V50 1,8f (2009) med metallic-lack, High Performance stereon, AUX/iPod Interface, Cacofärgad inredning, Nordic Light paneler, takvinge, Crius 16" till sommardäck (som dessutom inte rullat en meter ens), Isis 15" till vinterdäck (rullat den sträckan som bilen rullat) o.s.v. Den har bara rullat 325 mil (nyligen), och ja... jag är inte helt nöjd med den. Innan har jag alltid kört 850, 855, V70, S60 o.s.v. Tänkte dock att denna V50 kunde vara en bra deal, med tanke på priset samt att det är en helt ny bil.
Men som sagt; jag är inte helt nöjd. Komfortmässigt är ju V50 en skitbil jämfört med V70/S60/S80, utan tvekan. Stolarna är relativt hårda, bilen är trång i sidled/till tak o.s.v. Dessutom är bagagen väldigt, väldigt liten, jämfört med de tidigare bilarna jag har haft. Tyvärr. Det är tråkigt på en kombi, att man ändå knappt kan lasta några grejer alls. Det jag är nöjd med är att jag har en bil med garanti i två år, samt halverad försäkringskostnad i tre år. Att jag dessutom valde utseendet själv är ju också ett plus.
Hur som helst så sitter jag dagligen och kollar bilar på nätet, eftersom att ja.. jag är intresserad av bilar helt enkelt. Hittade nu även en Volvo S80 D5 (2007). Kinetic... standardutrustning med andra ord, inget speciellt sådär. Dock sitter det en Geartronic-låda i bilen (och jag är verkligen positiv till automatlådor!). Sommardäck och vinterdäck. Priset ligger på 177.900 kr för denna S80. Jag räknar med att få omkring 160.000 kr för min V50 (eller ja... jag måste få så mycket, med tanke på att jag gav nästan 215.000 kr för den!!).
Dock har jag ett lån på min V50 på 120.000 kr som måste lösas vid affären; och det har jag inga problem med. Då blir det precis att det här räcker till kontantinsatsen som hamnar på närmare 38.000 kr. Och även så långt är jag med. Men sen jämför man:
Idag (Volvo V50):
Skatt: Ca 5 - 600 kr om året (mycket trevligt).
Försäkring: 416 kr/mån i nästan två år till (1500 - 2000 mil).
Bensinförbrukning: Omrking dryga 1 liter/mil (95-oktan) vid stadskörning. Med andra ord inte imponerande. Räknar med ca 1200 - 1400 kr i månaden i bensin, utan några speciella resor inräknat (bara hem - jobbet och tillbaka).
Service/övrigt: Sker var tusende mil, som jag har hört. Slukar dessutom mer olja än en vanlig bil eftersom att det är en Flexifuel.
Min lånekostnad idag: Betalar ca 1750 kr/mån för lånet på V50:n. Det ligger på 6 år.
Om jag köper S80n:
Skatt: 5.700 kr om året (delat på 3 förstås; men om man räknar på vad jag sparar i bensinkostnader så bör ju detta kanske vara en acceptabel summa per år, eller?).
Försäkring: 650 kr/mån i 6 månader (nybilsgaranti), sedan ca det dubbla, antar jag (1500 - 2000 mil).
Bensinförbrukning: Inte helt säker på detta, men betydligt mycket bättre än V50:n skulle jag tro. Kommer troligtvis bara att behöva tanka en gång varannan månad, med lite tur.
Service/övrigt: Inte säker... som en bensinare? Måste väl nämna att S80:n har gått över 8.000 mil också.
Min lånekostnad då: 2.670 kr/mån (dvs en tusing dyrare än V50:n, dock är lånet bara på 5 år).
Så den "mindre lätta" frågan: Är det värt det? I mina ögon känns det som betydligt mycket mer bil för pengarna. Det enda jag kommer att sakna är iPod-interfacet, då det i princip är det enda som gör min bil värd att äga, känns det som (V50:n). Skriv gärna upp fördelar/nackdelar, egna tankar, åsikter o.s.v. Jag vill veta allt. Har kört en del V70II och S80N genom jobbet, och det är ju minst sagt grymma bilar. Men jag har inte haft någon längre erfarenhet kring dessa. All info är välkommen!
Tackar på förhand för svar!
UPDATE:
Jag har dessutom hittat ännu en 07:a, som har gått precis över 5.000 mil. Dock är det en S80 2,5T. Samma utrustning som ovanstående S80, fast med Navigator och manuell växellåda. Vilken skulle ni välja?
Rubriken säger ju det mesta. Jag har hamnat i en situation där jag är väldigt kluven kring vad jag ska göra. Därför tänker jag fråga allt folk här om lite råd och så. Hur som helst så har jag idag en Volvo V50 1,8f (2009) med metallic-lack, High Performance stereon, AUX/iPod Interface, Cacofärgad inredning, Nordic Light paneler, takvinge, Crius 16" till sommardäck (som dessutom inte rullat en meter ens), Isis 15" till vinterdäck (rullat den sträckan som bilen rullat) o.s.v. Den har bara rullat 325 mil (nyligen), och ja... jag är inte helt nöjd med den. Innan har jag alltid kört 850, 855, V70, S60 o.s.v. Tänkte dock att denna V50 kunde vara en bra deal, med tanke på priset samt att det är en helt ny bil.
Men som sagt; jag är inte helt nöjd. Komfortmässigt är ju V50 en skitbil jämfört med V70/S60/S80, utan tvekan. Stolarna är relativt hårda, bilen är trång i sidled/till tak o.s.v. Dessutom är bagagen väldigt, väldigt liten, jämfört med de tidigare bilarna jag har haft. Tyvärr. Det är tråkigt på en kombi, att man ändå knappt kan lasta några grejer alls. Det jag är nöjd med är att jag har en bil med garanti i två år, samt halverad försäkringskostnad i tre år. Att jag dessutom valde utseendet själv är ju också ett plus.
Hur som helst så sitter jag dagligen och kollar bilar på nätet, eftersom att ja.. jag är intresserad av bilar helt enkelt. Hittade nu även en Volvo S80 D5 (2007). Kinetic... standardutrustning med andra ord, inget speciellt sådär. Dock sitter det en Geartronic-låda i bilen (och jag är verkligen positiv till automatlådor!). Sommardäck och vinterdäck. Priset ligger på 177.900 kr för denna S80. Jag räknar med att få omkring 160.000 kr för min V50 (eller ja... jag måste få så mycket, med tanke på att jag gav nästan 215.000 kr för den!!).
Dock har jag ett lån på min V50 på 120.000 kr som måste lösas vid affären; och det har jag inga problem med. Då blir det precis att det här räcker till kontantinsatsen som hamnar på närmare 38.000 kr. Och även så långt är jag med. Men sen jämför man:
Idag (Volvo V50):
Skatt: Ca 5 - 600 kr om året (mycket trevligt).
Försäkring: 416 kr/mån i nästan två år till (1500 - 2000 mil).
Bensinförbrukning: Omrking dryga 1 liter/mil (95-oktan) vid stadskörning. Med andra ord inte imponerande. Räknar med ca 1200 - 1400 kr i månaden i bensin, utan några speciella resor inräknat (bara hem - jobbet och tillbaka).
Service/övrigt: Sker var tusende mil, som jag har hört. Slukar dessutom mer olja än en vanlig bil eftersom att det är en Flexifuel.
Min lånekostnad idag: Betalar ca 1750 kr/mån för lånet på V50:n. Det ligger på 6 år.
Om jag köper S80n:
Skatt: 5.700 kr om året (delat på 3 förstås; men om man räknar på vad jag sparar i bensinkostnader så bör ju detta kanske vara en acceptabel summa per år, eller?).
Försäkring: 650 kr/mån i 6 månader (nybilsgaranti), sedan ca det dubbla, antar jag (1500 - 2000 mil).
Bensinförbrukning: Inte helt säker på detta, men betydligt mycket bättre än V50:n skulle jag tro. Kommer troligtvis bara att behöva tanka en gång varannan månad, med lite tur.
Service/övrigt: Inte säker... som en bensinare? Måste väl nämna att S80:n har gått över 8.000 mil också.
Min lånekostnad då: 2.670 kr/mån (dvs en tusing dyrare än V50:n, dock är lånet bara på 5 år).
Så den "mindre lätta" frågan: Är det värt det? I mina ögon känns det som betydligt mycket mer bil för pengarna. Det enda jag kommer att sakna är iPod-interfacet, då det i princip är det enda som gör min bil värd att äga, känns det som (V50:n). Skriv gärna upp fördelar/nackdelar, egna tankar, åsikter o.s.v. Jag vill veta allt. Har kört en del V70II och S80N genom jobbet, och det är ju minst sagt grymma bilar. Men jag har inte haft någon längre erfarenhet kring dessa. All info är välkommen!
Tackar på förhand för svar!
UPDATE:
Jag har dessutom hittat ännu en 07:a, som har gått precis över 5.000 mil. Dock är det en S80 2,5T. Samma utrustning som ovanstående S80, fast med Navigator och manuell växellåda. Vilken skulle ni välja?
Senast redigerad av 3 Hexenhammer, redigerad totalt 0 gång.