Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#261132
Vid körning vid lägre temperaturer än ca -10°C så upplever jag min V70II D5 som betydligt svagare än vid högre temperaturer.

Min körning består, under vintertid, till större delen av lugn landsvägskörning i ca 100-110 km/h i etapper av 35 mil. Under dessa resor har temperaturen den senaste tiden kunnat variera nära 20°C. Fenomenet med kraftlös motor har uppstått både när jag startat med nollgradigt väder och avslutat resan med - 16° C och när jag startat med -17°C och avslutat resan med nollgradigt väder.

Intressant är att den gång jag startade i kallt väder med full tank och hade kört i 100 km med totalt kraftlös bil så visade färddatorn att jag hade 1260 km kvar till tom tank. I fredags orkade bilen knapp upp för stigningar på 6e växeln som man normalt inte ens noterar när motorn ger full effekt. Vid detta tillfälle hade bilen fått stå i varmgarage under natten och allt var normalt tills de avslutande 10 milen i ca -16°C. Jag trodde att problemen med diesel och kyla var arkiverat i något historisk arkiv men i min bil verkar problemet vara högst påtagligt. Bilen var inne på verkstad för ett par månaders sedan för diagnos och uppgradering på grund av diverse felmeddelande som dykt upp under körning. Det verkar vara läge för ett återbesök.

Är det någon fler som noterat samma fenomen? Någon teori vad som kan vara fel?
#261158
Det är inte så att det kan vara strul med urbränningen av partikelfiltret.
Om rengöringen inte funkar korrekt hamnar motorn i limphome läge, ingen info visas i färddatorn när det händer.
Det var ett problem som fanns på min innan uppgradering gjordes i sommras,man har uppskatningsvis max 10-20% effekt kvar.
#261306
VolvoB20 skrev:Kör du diesel från mackpump ???
Ja, jag har alltid tankat från mackpump.
Vålvå skrev:Det är inte så att det kan vara strul med urbränningen av partikelfiltret.
Om rengöringen inte funkar korrekt hamnar motorn i limphome läge, ingen info visas i färddatorn när det händer.
Det var ett problem som fanns på min innan uppgradering gjordes i sommras,man har uppskatningsvis max 10-20% effekt kvar.
I och för sig är väl det möjligt men bilen har uppgraderats med ny programvara som skulle åtgärda problem med urbränningen av partikelfiltret.
len skrev:Har du tillskottsdieselbrännaren i "autoläge" så du får upp temperaturen?
Ja, extravärmaren står i autoläge. En mycket välmotiverad fråga då Volvo valt att endast visa vilket lägen den står i då motorn är avstängd.
#262335
Ni kan skita i mitt tidigare inlägg,för nu har jag samma problem!
Bilen svarar inte på gas, dock finns mer ponnys än det var när Partikelfilterrengöringen inte funkade!
Testade även full gas på 4:an från 1500 varv och då småryckte det hela vägen upp till 4000 varv, testade sen att köra en sväng på motorväg i 15 minuter i 110kmh då försvann felet.
Värmaren var i autoläge hela tiden och tempen -19 grader.
Vad kan det bero på? År det PF-filtret som spökar.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]