para skrev:Jag har svårt att bestämma mig. Ska köpa en av dom.
Nån mer som har samma fundering?
Vi har precis samma funderingar. Vi har provkört XC60 och väntar på att få provköra Q5 någon gång i december. Vi har fått offerter på bägge bilarna och med likvärdigt utrustning så hamnar slutpriset rätt lika. Volvo har ett högre grundpris, men har billigare utrustning om man tar deras paket och har något mer utrustning som standard (T ex City Safety), även om Q5 har Proline-paketet som standard. Just nu är det jämt, det kommer nog i slutändan bli så att känslan för bilarna efter provkörning avgör. Vi vill även se vad den uppgraderade D5:an och automatlådan innebär för XC60:s specifikation.
För att ta några plus och minus, fritt från huvudet, ur vårt perspektiv, utan allt för lång betänktetid:
XC60
+ Fantastiskt komfortabel och tyst!
+ Mycket snyggare i verkligheten än på bild
+ Snygg och modern interiör
+ Bra utrymme i både fram och baksäte
+ bra lastutrymme
+ Säker, City safety standard.
+ Fri service i fyra år!
- Lite törstig, särkilt med nuvarande motor och automatlåda.
- Punkten ovan leder till högre skatt
- Kostar lika mycket som XC70, kanske ett bättre köp?
- Saknar än så länge Powershift
- Hur bra fungerar den nya tekniken? "Lane departure warning" fungerade till 20-30% för oss på en frostig höstväg.
Q5
+ Fler alternativ på motor.
+ 2.0TDI och sjuväxlade S-tronic är av absolut senaste snitt!
+ Lågt luftmotstånd, modern motor och dubbelkopplingslåda ger låg bränsleförbrukning för klassen.
+ Goda utrymmen, storleksmässigt väldigt nära XC60 förutom på höjden.
+ Lågt grundpris
+ Säker
- Service kostar!
- Varför är sidokrockkuddar bak extrautrustning!?
- Dyra tillval, t ex Bluetooth och Xenon kostar betydligt mer än på XC60.
- utseende kanske? Lite "tråkigare" kan tyckas, särskilt interiört. Hur upplevs den i verkligheten?
- Ljudnivå? Nya A4:an är bullrig på grov asfalt.
- Dåligt helljus med xenon? A4:ans helljus med xenon är sämre än med halogen! Halvljuset är dock bra.
Kör man mycket i stadstrafik har bägge bilar fördelar, Audi har troligtvis nycket lägre förbrukning med automatlåda medan Volvo har finesser som "City Safety". (Audi har liknande funktioner, men som villval, "Assistenz-System").
Men besparingen som den lägre förbrukningen ger på Audi kan ätas upp av en högre servicekostnad, naturligtvis beroende på hur långt man kör varje år. Däremot så bör man fråga sig hur lätt det är att bli av med en XC60 med "gamla" D5:an och automatlådan om några år då man kan köpa XC60 med bättre motor och powershift? Det beror mycket på bränslepriserna i framtiden.