Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulfmann
Jag har ett erbjudande har i USA att kopa en 2009 V70 3.2 for $28.500 i basutforande, och om man valjer European Delivery som kopkanal sa far man aven tva biljetter USA <-> Goteborg for att hamta upp bilen, vilket ar vart ca $2.000 for oss. Sa priset ar mycket attraktivt men min fraga ar: hur attraktiv ar egentligen en 3.2 V70 i Sverige nufortiden? Kops det nagra sexcylindriga bensinfordon alls? Jag hade garna valt en mindre motor men V70 finns enbart i 3.2 utforande i USA. Asikter om jag skall sla till eller inte?
Användarvisningsbild
av henka35
ulfmann skrev:Jag har ett erbjudande har i USA att kopa en 2009 V70 3.2 for $28.500 i basutforande, och om man valjer European Delivery som kopkanal sa far man aven tva biljetter USA <-> Goteborg for att hamta upp bilen, vilket ar vart ca $2.000 for oss. Sa priset ar mycket attraktivt men min fraga ar: hur attraktiv ar egentligen en 3.2 V70 i Sverige nufortiden? Kops det nagra sexcylindriga bensinfordon alls? Jag hade garna valt en mindre motor men V70 finns enbart i 3.2 utforande i USA. Asikter om jag skall sla till eller inte?
Nog säljs det ännu bensinbilar men inte många procent. Tror det för Volvos del ligger på ca 5%. Resten är etanol och diesel.
För V70II i augusti såldes totalt 965 st varav 485 st E85 och 384 st diesel vilket blir ca 10% bensin. Sedan hur många 3.2 de finns i de 10% är svårt att säga. För det finns ju även 2.0/2.5T/3.0T6.

http://www.bilsweden.se/web/Nyregistrer ... ti_08.aspx

Men ta en AWD och maxutrustning för då är den lite mera attraktiv. I min stad så finns det minst 2 st 3.2 AWD SUMMUM. Verkar som en riktigt fin vagn. Själv köpte jag en diesel med tanke på just bränsleförbrukningen.
Det som du betalar i USA är ju lågt jämfört med Sverige så jag tror inte du gör en dålig affär.

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av kave
ulfmann skrev:Jag har ett erbjudande har i USA att kopa en 2009 V70 3.2 for $28.500 i basutforande, och om man valjer European Delivery som kopkanal sa far man aven tva biljetter USA <-> Goteborg for att hamta upp bilen, vilket ar vart ca $2.000 for oss. Sa priset ar mycket attraktivt men min fraga ar: hur attraktiv ar egentligen en 3.2 V70 i Sverige nufortiden? Kops det nagra sexcylindriga bensinfordon alls? Jag hade garna valt en mindre motor men V70 finns enbart i 3.2 utforande i USA. Asikter om jag skall sla till eller inte?
Vad spelar det för roll om det är populärt i sverige? Ni tankar ju fortfarande bra mycket billigare än vi och har en högre inkomst så det spelar väl inte så stor roll. Det är ju ingen stor pickup med V8 vi talar om? Varför inte en T6 istället?
av ulfmann
Tyvarr saljs V70 enbart som 3.2 FWD har, det finns ingen AWD och inte heller i T6-utforande (dock finns XC70 T6 fran och med 2009). Det verkar inte heller som om nagra dieslar ar pa vag, till skillnad mot Audi, BMW, VW och Mercedes som alla har den nya urea-reningen som gor deras bilar godkanda i alla 50 stater.

Eftersom vi funderar pa att flytta tillbaks till Sverige vill jag inte sitta med en iskall 6-cyl pa begmarknaden om sadar 4-5 ar...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
ulfmann skrev:Tyvarr saljs V70 enbart som 3.2 FWD har, det finns ingen AWD och inte heller i T6-utforande (dock finns XC70 T6 fran och med 2009). Det verkar inte heller som om nagra dieslar ar pa vag, till skillnad mot Audi, BMW, VW och Mercedes som alla har den nya urea-reningen som gor deras bilar godkanda i alla 50 stater.

Eftersom vi funderar pa att flytta tillbaks till Sverige vill jag inte sitta med en iskall 6-cyl pa begmarknaden om sadar 4-5 ar...

V70 3.2 är inget vanligt alternativ i Sverige. Dessutom är 3.2:an törstig. En XC70 T6 tror jag hade varit ett bättre köp, iomed att bilarna ändå är billiga i USA. Vet dock inte hur det funkar att ta en en XC70 T6 till Sverige igen, eftersom den inte säljs här.
Användarvisningsbild
av Guligan
28.500 USD, det är ju för f-n långt under 200.000 SEK. Härligt med såna priser.
3,2:an är en mycket fin motor, jag har bara gott att säga om den efter en långresa i Europa förra sommaren med en S80N 3,2 FWD. Den gick lätt att köra under litern och det har jag ännu inte lyckats med med min 2,5T manuell (!!)
Köp!! (annars gör jag det) 8)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Guligan skrev:28.500 USD, det är ju för f-n långt under 200.000 SEK. Härligt med såna priser.
3,2:an är en mycket fin motor, jag har bara gott att säga om den efter en långresa i Europa förra sommaren med en S80N 3,2 FWD. Den gick lätt att köra under litern och det har jag ännu inte lyckats med med min 2,5T manuell (!!)
Köp!! (annars gör jag det) 8)
Ja, alltså det är en riktigt fin motor. Den går mjukt, bra prestanda och låter skönt. Men gasar man någonting så sörplar det i tanken. Jag brukar kunna köra mycket snålt, men 3.2an är lurig. Det gäller dock mest stadskörning. Kör man mycket landsväg etc så är det inte farligt alls.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ulfmann skrev:Eftersom vi funderar pa att flytta tillbaks till Sverige vill jag inte sitta med en iskall 6-cyl pa begmarknaden om sadar 4-5 ar...
28.500 $ ca 190.00 kr är ju nästan halva priset mot här för den bilen, bara att slå till.

Först trodde jag att de rekordlåga priserna på bilar i USA berodde på lägre skatt, men det beror ju nästan bara på att volvo själva tar mycket lägre pris i USA. Känns som varje gång man köper volvo i Sverige sponsrar man en amerikansk köpare med 60-80 tusen kr.... minst...
av Rolle38
Slå till direkt !
Jag kör 3,2 AWD och njuter av varje minut bakom ratten. Jag tänkte också köpa en D5, men den bullrar rätt mycket vid gaspådrag, och drar ganska mycket diesel. 3,2 motorn är silkesmjuk och tyst.
Har dock funderat så här efteråt att jag borde köpt en T6, eftersom om man maxrustar 3,2 med summum och lite lull lull så hamnar priset på samma som en T6 som innehåller det mesta av utrustning som standard.
av Lövet
En V70 3,2 i USA utförande kommer att vara rätt så svårsåld i Sverige. Men med tanke på hur lite du kommer att betala blir det nog en hyffsad kalkyl ändå. Det finns alltid människor som kör lite och där diesel inte lönar sig (mig själv exempelvis) så köpare hittar du alltid om du begär ett vettigt pris. Jag tror dock inte du ska tro att du kan göra en fantastisk affär (=sälja bilen till samma pris sedan här i Sverige) men har du en nyanserad bild av försäljningspriset här i Sverige tror jag ändå att du kan åka trevlig bil till hyffsade pengar.

Eftersom bilar sällan/aldrig är bra investeringar så tycker jag att du ska köpa en bil som du vill ha inte en som du tror blir en "bra affär". Vill du själv åka V70 3,2 så gör det. 3,2an är en udda fågel i Sverige men det gör det inte sämre för det. Jag tror också att andrahandsvärdet för dieslar kommer att dyka ordentligt framöver. Genomsnittskörsträckan på en 5 år gammal bil i Sverige är 1200 mil. Hur lockande är det att åka diesel med den körsträckan? Dyrare bränsle, dyrare försäkring, dyrare skatt, dyrare reparationer kommer att komma som en sur överraskning för alla som nyss köpt diesel. Framförallt D5 och 2,4d som visat sig ha en drivmedelsförbrukning som ligger långt, långt från uppgivet värde.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]