Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stoffe9
Hej forumet,
Behöver hjälp (igen). Står i valet och kvalet hur jag skall fördela mina pengar vid nästa bilbyte (tjänstebil).
Idagsläget har jag beställt en XC60, automat, momentum + hgv paket, high per, diesel värmare, blåtand.

Nu till problemet: Skall jag rycka automaten och höja till summum? Eller skall jag rycka automaten och byta till D5?
HGV paketet har blivit 5000:- billigare så där tänker jag slänga in en subwoofer för dom pengarna.

Tacksam för tips!!

Mvh

eder ödmjuke :D
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det är många som klagar att automaten inte växlar bra till en dieselmotor. Så jag tycker det låter bra att höja till summum det är väldigt prisvärt paket! större fälgar läder mm.mm.

/Kalle
av Hanymo
Hej, HGV paket har blivit billigare, men har tappat det viktigaste( el bakluckan) så jag underar om hela paketet är värt..!Summum paket är en mycket bra investering, mycket prisvärt, rekommenderas varmt. Jag kör automat, mycket bekväm, jag tycker att det fungrar bra, och jag kan inte vara utan.Om du inte har kört automat förut, så kan du tänka på saken.Det kommer nya automat i Volvo( power skift) men det dröjar nog...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad är viktigt för dig???

Mycket lull lull eller bra drag dvs momentum vs D5a!

Prestanda/ekomin eller bekvämlighet, dvs manu-aut, automaten drar duktig mer bränsle.

PS Ska du ha en SUV utan drag ? SD
av Lövet
Manuell låda i en dieselsuv är ingen höjdare. Kolla på de XC90 D5or som är manuella, de ligger osålda hur länge som helst trots att de är rejält mycket billigare.
av ZpeedFreak
Hade själv lite liknande funderingar när jag köpte min nya V70. Jag valde att satsa på en större motor i form av D5an och en automatlåda. Sedan nöjde jag mig med Kinnetic, skinnklädsel och High Performance + några andra småsaker. Hellre en bil som är skön att köra än lite extra lull lull. Det är svårt att ångra valet av motor och växellåda i efterhand.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Manuell låda i en dieselsuv är ingen höjdare. Kolla på de XC90 D5or som är manuella, de ligger osålda hur länge som helst trots att de är rejält mycket billigare.
Är en tjänstebil så det spelar ingen roll alls vad andrahandsvärdet är, bara en fördel med lågt pris = lättare att köpa ut.

Sen är det alltid en risk att automatarna blir svårsålda om bränslet blir dyare för det drar duktigt mer.

Betalar man bränslet själv på tjänstebilen är den extra förbrukningen av automaten rätt tung också.
Användarvisningsbild
av stoffe9
Jag har automat idag och är rädd för att sakna den.
Dock jobbar jag inom en bransch där det ser positivt ut att ha en lägre förbrukning, därför lockar den manuella. Plus givetvis summum paketet.... :lol:
av riha
andreas_lofgren skrev:Manuell låda i en dieselsuv är ingen höjdare. Kolla på de XC90 D5or som är manuella, de ligger osålda hur länge som helst trots att de är rejält mycket billigare.

Där får jag säga emot, kör en manuell XC70 D5 -09, funkar hur jäkla bra som helst. Skönaste växellådan jag hittills haft från Volvo (haft V40, S60 och V70 tidigare).

6 växlade lådan passar bra med Dieseln.

Lättast är att åka ut och testa en automat och en manuell låda på ex XC70 för det borde inte skilja mot en XC60 då det är samma motor och säkert samma låda också, så får du iaf en idé/uppfattnig om hur de funkar.

Det enda Vi kan göra är ge dig dig VÅRA PERSONLIGA åsikter och vad hjälper det dig egentligen, du kanske har en annan iställning eller gillar saker olika.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har faktiskt kört XC60 D5 manuell, visserligen en förseriebil men ändå. Jag tycker den fungerar ypperligt... Men det är klart gillar man automat så gör man. Summumpaketet hade jag nog valt om det rymdes i de ekonomiska ramarna, samt som någon nämnt tidigare, dragkrok.

/Thomas
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]