Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av F d Audi-kille
Har ett nytt missljud i min i övrigt härliga kärra. Denna gång är det inte bakluckan som låter utan jag har ett knarrande ljud i "mitten" bilen framför allt när jag svänger åt höger. Någon som känner igen detta?
Användarvisningsbild
av henka35
F d Audi-kille skrev:Har ett nytt missljud i min i övrigt härliga kärra. Denna gång är det inte bakluckan som låter utan jag har ett knarrande ljud i "mitten" bilen framför allt när jag svänger åt höger. Någon som känner igen detta?
Dörrlisterna.... Fick mina insmorda på Volvo för några veckor sedan. Nu är det tyst.

//Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
F d Audi-kille skrev:OK, jag ska kolla dörrarna men det låter som att det kommer mer från "centrum" av bilen.
Centrum? vilken deltalj ligger närmast?

Mvh Henrik
av JK24T
Min S80 knarrar också när man svänger höger, har varit inne för ågärd med det har dykt upp igen. Ibland kakar det bar man kör över ett farthinder.
JK24T skrev:Min S80 knarrar också när man svänger höger, har varit inne för ågärd med det har dykt upp igen. Ibland kakar det bar man kör över ett farthinder.
Vet du vad det för åtgärd dom vidtog?
Användarvisningsbild
av henka35
F d Audi-kille skrev:Det är inte lätt att höra varifrån det kommer men kanske är det under mittkonsollen.
Kanske i mitt konsolen, de har jag i min bil i alla fall. Volvo ska kolla på det när den ska in den 1/9.

Mvh Henrik
av pergrein
Jag har också ibland ett ljud som kommer ifrån mitten av instrumentbrädan vid ventilations
utblåsen, har jag kommit fram till. Det är som att det är något som knakar/vibrerar där
när man kör i gupp eller att man slår lite på instrumentbrädan när man börjat höra ljudet.

Jag har aningar att det är när det kommer kall luft från utblåsen så blir ju luftkanalerna kalla
eller nått annat så det blir kallt och ändra lite form och så börjar det knaka.
För ljudet uppstår när man kört ett tag och det är varmare väder ute.

Då har jag först provat slå av luften till dom helt via "Gubben" ca: 1min med det var
kvar så då slog jag på det igen och satte på hög värme till dom och ljudet försvann direkt.
Jag har gjort så flera gånger och det har försvunnit alla gånger hittills.

Kan det vara detta ljud ni hör också? Ni kan ju prova göra så här och se om det försvinner
när det uppkommer eller hör ni detta ljud hela tiden oavsett vädret och tid på körning tills
det börjar låta?

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av henka35
pergrein skrev:Jag har också ibland ett ljud som kommer ifrån mitten av instrumentbrädan vid ventilations
utblåsen, har jag kommit fram till. Det är som att det är något som knakar/vibrerar där
när man kör i gupp eller att man slår lite på instrumentbrädan när man börjat höra ljudet.

Jag har aningar att det är när det kommer kall luft från utblåsen så blir ju luftkanalerna kalla
eller nått annat så det blir kallt och ändra lite form och så börjar det knaka.
För ljudet uppstår när man kört ett tag och det är varmare väder ute.

Då har jag först provat slå av luften till dom helt via "Gubben" ca: 1min med det var
kvar så då slog jag på det igen och satte på hög värme till dom och ljudet försvann direkt.
Jag har gjort så flera gånger och det har försvunnit alla gånger hittills.

Kan det vara detta ljud ni hör också? Ni kan ju prova göra så här och se om det försvinner
när det uppkommer eller hör ni detta ljud hela tiden oavsett vädret och tid på körning tills
det börjar låta?

Mvh
Per
Nix, mitt ljud kommer som från cd-spelaren. Om man lägger handen på mittkonsolens överkant så blir det tyst.

//Henrik

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]