Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jwallin
Hej,
Jag har en V70II 2.0F som jag hittills endast kört på etanol. Nu funderar jag på en trip nedåt Europa och kommer därmed att behöva börja köra på bensin. Behöver man tänka på något speciellt eller är det bara att tanka och köra?
Bilia försäljaren var mycket försiktig i sina instruktioner där han menade att man skulle "vänja" bilen vid bensin och aldrig tanka mer bensin än det var etanol i tanken. Dvs 10 liter kvar, bara 10 liter bensin och sedan köra ett tag. Annars fanns det risk för att bli stående med flödad motor.
Detta låter lite för försiktigt men vilka erfarenheter har ni? Man vill ju inte bli stående.

Mvh

Johan
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det är bara tanka och köra du får blanda som du vill om man tror Volvo vilket jag tror mer på än Bilia.

Den känner av vilken blandning det är och sen anpassar sig motorsystemet efter det

/Kalle
Användarvisningsbild
av bylle
Eftersom det är en så pass ny bil bör ju även Volvo Assistans finnas tillgänglig där du är om du mot förmodan skulle få problem.
av MrMagoo
Halloj!

Generellt sagt så SKALL det ju fungera att bara byta bränsle fritt. Har bytt bränsle i andra bilar, full tank rakt av utan problem (E85-Bensin och tvärt om).

En upplysning bara. Jag har en av de första 2.0F som kom och det fanns i den nån bugg i bränslesystemet med adaption. Jag tankade bilen för nån månad sedan och hade nästan helt tom tank (typ 3-4 l E85 och tankade E85 igen) Sedan parkerade jag bilen direkt efteråt utan att köra någon längre sträcka (körde typ 500m). Därefter gick inte bilen att köra mer utan fick bärgas till verkstad (bilen dog så fort jag rörde gasen).
Är lite osäker på termerna kring detta men det var något i stil med att "adaptionen inte hade hunnnit ställa in sig" innan jag ställde bilen. Hade jag bara kört nån mil så skulle det förmodligen inte hänt. Nu är den uppgraderad i alla fall och skall funka.

Ville inte skrämma upp dig men eftersom du skall ut i Europa så kanske det är fiffigt att köra någon mil efter tankningen för säkerhets skull om du också sitter på en tidig version.

Trevlig semester!
Användarvisningsbild
av 427cobra
Har också en tidig 2.0F och har haft exakt samma problem efter tankning tre gånger när jag bara kört 2-3km och sedan parkerat. Motorn svarar inte på gasen, orkar inget, tjuvstannar stup i ett... totalt livsfarligt att försöka korsa en väg när den stannar efter 5meter... :( Har fått den uppgraderad en gång men haft felet en gång till efter uppgraderingen.
av MrMagoo
Perkele, även efter uppgradering? Hoppades det var ur världen nu..

Fick du också bilen bärgad varje gång eller finns det nåt knep att komma vidare på egen hand?
av MrMagoo
Ok, gott att veta. När min strulade så var det en utmaning att bara komma tillbaka in i P-rutan, en resa på 2 meter. Men det finns olika nivåer på eländet då. Skulle det hända igen och jag har möjlighet så skall jag försöka brumma vidare. Tackar för upplysningen!
av Anders-Kba
Hej, tankade bensin för första gången i förra veckan sen jag fick bilen.
Den har endast gått på etanol sen leveransen i början av juli.
Jag har inte märkt några som helst problem med att bränsletypen har ändrats.
Bränsleförbrukningen har gått ner från ca 1,1 l/mil till 0,9 men det är enda skilladen.
Inga problem att starta etc.
Användarvisningsbild
av 427cobra
Ett tips till er som också har problem efter tankning av 2.0F.
Har kommit på att bilen bara strular och knappt är körbar efter tankning när jag haft nästan tomt så nu tankar jag när det är 1/4 tank kvar och då är det aldrig några problem. (Kör bara på etanol)
Volvo 945 STARTAR EJ

Biltema tändstift har jag inte bra erfarenhet[…]

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]