- tor 15 maj 2008, 11:49
#192855
Vad är Volvos motiv till att plocka bort tempmätaren eller helt skippa någon form av motortemp indikation? Att mätaren är borta är relativt ointressant men jag skulle gärna vilja ha någon form av indikation från instrumenten att nu har motorn optimal temperatur så att man kan gasa friskt. Tempmätare finns ju för att justera bränsle/luft blandning och varna för eventuell överhettning. Har egentligen mest kört S80N/V70II med diesel och vet inte hur lång tid femman behöver på sig att bli varm. Vet bara att dieselbilarna behöver avsevärt längre tid på sig? Någon med V70N som har någon erfarenhet, finns det någon tumregel? Vinter/Sommar, Skall man vara extra försiktig med en kall dieselmotor än en bensinmotor? Fler/mindre delar som tar skada?
Tycker BMWs lösning på deras M bilar är fenomenal där rödmarkeringen är nedflyttad om motorn är kall för att sedan flytta upp rödmarkeringen ju varmare motorn blir, fler tillverkare borde ha denna lösningen, gissar att det är en ganska billig sådan också.
All input välkommen
Tycker BMWs lösning på deras M bilar är fenomenal där rödmarkeringen är nedflyttad om motorn är kall för att sedan flytta upp rödmarkeringen ju varmare motorn blir, fler tillverkare borde ha denna lösningen, gissar att det är en ganska billig sådan också.
All input välkommen
V70 II 2,4D (Polestar 205hk) Momentum, HGV pkt 1, Titanium metallic, 18" Venator, Takspoiler, High Performance, Elinfällbara backspeglar, Nivåsensor, Delbar krok