Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo142
Är ny på forumet och (ännu) ej volvoägare. Står i begrepp att byta tjänstebil till V70 och vill gärna ha lite tips och råd från er
Står och väger mellan 2,4d o 2,5ft. Automat. Prismässigt likvärdiga. Har bara provkört 2,4d man.
Mina funderingar är:
Finns det några officiella förbrukningssiffror för etanoldrift 2,5ft?
Prestandamässigt likvärdiga?
Vettiga utrustningspaket? Måste-Options? (Siktar på mellanpaketet Momentum)
Klart att 20 procents rabatt på förmånsvärdet för 2,5ft är lockande
Kanske nån annan modell kan vara att alternativ? 2,0d , 2,0f

Kör diesel idag, 2500 kil privat/1000 mil tjänst per år, betalar bränslet själv
Med dieselpris på 14 kr litern börjar det bli ganska kostsamt samtidigt som etanol ligger på ca.8,20

Alla tyckande och ideer är välkomna :D

/PM
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hej!

Men då är det så att en diesel drar hälften så lite som en etanolbil, så du tjänar nog på 2.4D , inköpspriset för bilarna skiljer 100kr :wink: i 2.5FT ingår kinetic , annars 6900kr erbjudande, normalpris 15000

Volvo ger inte ut förbrukningssiffror med etanol för det är inte ett "certifierbart bränsle i Sverige" :roll:
2.5T (bensin) tar 10,2 l/100km bl körning, lägg på 40% för etanol och 2.5FT (etanol) tar 14,28 l/100km

Momentum låter bra, det som jag kallar måsten är:
Minst High Performance stereo
Mugghållare till armstöd i baksätet (annars får du inget armstöd alls i baksäte)
Herrgårdsvagnspaket:
Mörkt tonade rutor runt lastutrymmet
Sidodörrar & lastutrymme med laminerat glas
Elmanövrerad baklucka
Eluttag 12 volt i lastutrymmet
Eluppvärmda spolarmunstycken
Privatlåsning av utrymmet under lastrumsgolvet

Det går även att välja till tonade rutor i baksätet. Jag kan tillägga att toningen är "grön" och ganska ljus, du ser bra in i bilen

/Kalle
Användarvisningsbild
av bylle
HGV-paketet finns med 3 eller 5 tonade rutor, beroende på om man vill ha bara skåp eller skåp + bakdörrar.
av Ottoman
Motorer: Vad gäller skillnaden så är 2,5T cirka 2 sek snabbare 0-100, härlig motor överlag, bra gasrespons och bilen känns väldigt pigg och rapp, förbrukningen är dock hög, som nämnt av annan så får du minst räkna med cirka 14l/100 km. Volvo uppger 15,4 l/100 i stadstrafik och då är det med bensin, med etanol hamnar det kring 20 l/100 km. Volvo uppger 200 hk, med etanol får du cirka 7-10% högre effekt vilket inte är ovälkommet.

Jag kör själv en V70II 2,4D och kan bara säga att jag är mycket nöjd med bilen, manuell låda dock. Motorn är pigg och bottendraget 1500-3000 rpm är riktigt bra, jag tycker motorn har en fin gång, kanske råmar lite väl mycket men det kan vara jag som fortfarande är ovan vid diesel. Fördelen med diesel tycker jag är att man inte behöver tokvarva för att få fram kraften, den finns där när det behövs vilket innebär ett mer avslappnat körsätt. Förbrukningsmässigt ligger jag än så länge på 7,3 l/100 km (200 mil körda än så länge, dieslarna skall ju tydligen "lossna" efter cirkus 1000 mil+) och då är det ganska blandad körning. Motorväg och 120 på mätaren vill den ha runt 6,3/100 km, nu är det enligt färddatorn vilket kanske är något lågt.

Visst dieselpriset är högt just nu, frågan är om det kommer sjunka tillbaka så mycket, etanolen har en stigande efterfrågan så med all säkerhet kommer den inte bli billigare den heller. I och med att matpriserna gått upp så är frågan om det inte blir lönsammare att göra mat av grödorna än etanol på längre sikt??? Sen slipper du tanka så ofta vilket för mig är ett stort plus, ett bekymmer mindre. Våran regering, oavsett blå eller röd kommer göra något åt miljöbilarna i och med att de är så poppis, Carlgren har väl påpekat detta i någon artikel. Etanolbilarna får det säkert lite tuffare, speciellt med de artiklar som pub. ang. etanolenbilarnas utsläpp. Diesel är absolut inte hälsosamt men för en stor bil ett bra alternativ.

Vad gäller utrustning så är momentum minsta att önska, larm, spoilerljus, xenon, halvläder, alu inlägg, backvarnare, regnsensor, nerlackade trösklar. HGV paketen är prisvärda, laminerade rutor gör en hel del för ljudvolymen/däcksljudet. Tidur om du har diesel. High Performance, minst 17" fälgar. Armstöd där bak får du kryssa i, jag missade att det inte var standard och ångrar mig. Skall du beställa så välj teknikpaketet, inget måste men jag tycker det känns ganska prisvärt, har kommit nu för MY2009.
av volvo142
Hej,
Tack för tipsen så långt!
Upp emot 2 l/milen + ev. ytterligare med automat känns inte så lockande. Är bortskämd med "100-mils-tankningar" efter två dieselbilar
Passar automat bra till 2,4d? Har endast kört 6-vxl man. hittills. Hur mycket kan man räkna med att förbrukningen stiger med aut?
Håller med ottoman om osäkerheten kring etanol, vem vet vad våra folkvalda ändrar på inom 3 år
Tänker närmast på 20% rabatten som gynnar "miljöbilar" för tillfället. En sådan kan ju bli iskall om rabatten tas bort
Noterar även att 2,5ft bara går att beställa med 16" fälgar. Vill ha min. 17" till min tilltänkta bil
Har ungefär 6 månader kvar på nuvarande tjänstebil så det är fortfarande tid att utvärdera. Kanske Volvo ändrar i valmöjligheterna inom kort vad gäller fälgstorlek till 2,5 ??:-/

/PM
av Ottoman
På volvos hemsida så uppger de för S80n, att 2,5T vill ha 10,2 l/100km för automat vs 9,3 l/100km för manuell i blandad körning. Så lägg på 0,1-0,2 för V70II. Ganska stor skillnad enligt mig. Någon som vet om autolådorna kommer från Getrag eller ZF? Volvo gör väl manuella lådor??? Jag har kört S80n D5 automat cirka 500mil och tycker att lådan växlar mjukt både upp och ner, den anpassar sig väl efter gasfoten, dvs. är adaptiv. Vet att det har förekommit klagomål att den inte håller så bra. Körde en MB ML320 CDI 4matic förra veckan och den lådan var inte mjukare i växlingarna än på S80n. Nu var det en hyrbil med 1500 mil på mätaren så den kan ha körts ganska tungt.

En etanolbil måste du serva var 1000e mil, måste göra ett olje och filter byte, om etanolförmånen försvinner så är det ett ytterligare själ varför den bilen skulle vara iskall på beg marknaden.
Användarvisningsbild
av consensus
Jag körde Saab 95 2.3t Biopower förut och tröttnade på att inte komma mer än 30-35 mil på en tank. I genomsnitt drog bilen 1.7 liter milen. Dieselpriset måste kila uppåt 16-17 spänn för att det ska löna sig att köra etanol.

Nu kör jag 2.4D Momentum, jag är lite besviken på förbrukningen som ligger mellan 0.7-0.75, hade förväntat mig lägre. Vad som överraskar är dock att skillnaden mellan landsväg och stad är så lite på dieseln. Etanolsaaben är en veritabel alkoholist i stadskörning, speciellt om man måste kallstarta.
Användarvisningsbild
av tjotto
volvo142 skrev:Hej,
Tack för tipsen så långt!
Upp emot 2 l/milen + ev. ytterligare med automat känns inte så lockande. Är bortskämd med "100-mils-tankningar" efter två dieselbilar
Passar automat bra till 2,4d? Har endast kört 6-vxl man. hittills. Hur mycket kan man räkna med att förbrukningen stiger med aut?
Håller med ottoman om osäkerheten kring etanol, vem vet vad våra folkvalda ändrar på inom 3 år
Tänker närmast på 20% rabatten som gynnar "miljöbilar" för tillfället. En sådan kan ju bli iskall om rabatten tas bort
Noterar även att 2,5ft bara går att beställa med 16" fälgar. Vill ha min. 17" till min tilltänkta bil
Har ungefär 6 månader kvar på nuvarande tjänstebil så det är fortfarande tid att utvärdera. Kanske Volvo ändrar i valmöjligheterna inom kort vad gäller fälgstorlek till 2,5 ??:-/

/PM
Det finns bara 16" fälgar pga att förbrukningen. 17" ger högre förbrukning och det blir ingen miljöbil längre säger volvo... små marginaler...

Är själv mycket nöjd med 2,4D manuell, momentum, hgv2, keyless drive. rekomenderas!
Användarvisningsbild
av Guligan
Ottoman skrev:AMS har publ. en grundartikel ang V70 2,5tf
http://www.automotorsport.se/news/14440 ... v70-25-ft/
Nya numret innehåller hela testet som kommer nästa vecka.
Förbrukning 2,5 FT enligt faktarutan: 9,2l/100 km blandad körning manuell.
Stämmer detta vid etanoltankning så är det f-n inte dåligt!! Men jag gissar att det är bensin de mätt på...

Hej där. Här kan. Du se hur det ser ut b[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]