Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pera
Hej.

Är det någon som kan reda ut vad som gäller kring bensin i dieselmotorer? Jag har nämligen tankat i ca 2 liter (+/-1) 95 oktan i en ny V70 D5. Resten av den 70 liter stora tanken är fylld med dielsel. Är det bara att köra motorn som vanligt och fylla på med diesel allt eftersom eller måste tanken tömmas? Vad skulle kunna gå sönder pga bensinen?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av bylle
Jag vet inte speciellt mycket om vad som händer, men rent spontant så hade jag nog ringt till Volvo Assistans och frågat dem. Assistans hjälper till om tanken måste tömmas.
Användarvisningsbild
av hollan
pera skrev:Hej.

Är det någon som kan reda ut vad som gäller kring bensin i dieselmotorer? Jag har nämligen tankat i ca 2 liter (+/-1) 95 oktan i en ny V70 D5. Resten av den 70 liter stora tanken är fylld med dielsel. Är det bara att köra motorn som vanligt och fylla på med diesel allt eftersom eller måste tanken tömmas? Vad skulle kunna gå sönder pga bensinen?

Tacksam för svar!
kör du vidare upp till 10% bensin kan du blanda i så 2liter är ingen större fara

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]