Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joli
Min styvfar ska köpa ny bil och väljer mellan V70II och Audi A6. Eftersom jag är Volvo-fan (och ägare av en V70n 2,4T -00) så tycker jag att han ska välja Volvon. :D

Min styvfar tillhör den äldre skolan som tycker att ju mer utrustning/elektronik en bil har, ju mer kan gå sönder. Det ligger ju onekligen något i det, även om det kanske är lite överdrivet att föredra handjagade fönstervevar istället för eldrivna fönsterhissar, som styvfarsan gör. :D

Audi kom ju redan för nästan 4 år sedan så man kan ju anta att alla barnsjukomar redan är botade, men hur är det ställt med nya Volvon?
Jag vänder mig alltså till Er som redan är (lyckliga? ;) ) ägare av V70II med följande frågor:

- Har era bilar drabbats av några barnsjukdomar?
- Finns det något ni irriterar er på, men som man kanske inte kan betrakta som en barnsjukdom?
- Hur är det ställt med byggkvalitéten? Någon som t.ex. råkat ut för skramlande inredning eller inredningsdetaljer som lossnat?

Tack för hjälpen - jag ser fram mot att få läsa era svar!
av Rolle38
hejsan.
jag hade tidigare en V70N 00 2,4T som jag beställde samma dag som den lanserades, och jag hade verkligen barnsjukdomar på den.
Jag hade därför betänkligheter när jag beställde min V70II.
Men eftersom den varit ute ett år redan i form av S80, så hade jag inga betänkligheter. Och mitt svar på dina frågor är därför:
-Inga barnsjukdomat hittils
- är irriterad på att det inte framgick att man inte beställde "armstöd med mugghållare bak", så fick man inget armstöd alls i bak. Inte ens säljaren hade förstått detta, och vid mail till Volvo om detta fick jag bara ett snäsigt svar.....
- Kvaliteten på bygget är ett snäpp upp mot premium.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

- Inga fel alls efter 500 mil och 5 månader.
- Irriterar mig lite på den känsliga ljusa halvskinnsklädseln.
- Byggkvaliten är mycket bättre än tex. V70N

Mvh Henrik
av Kroken
Hej,

äger visserligen ingen V70II utan en S80N och det är så gott som samma bil. Förutom den uppenbara skillnaden så är axelavståndet längre på S80:an, vilket gör att benutrymmet bak är bättre på S80 än på V70. "Stommen" för V70II är därmed idag nästan 2 år gammal, så det är utifrån detta som du ska värdera eventuella barnsjukdomar. På S80 så fanns det ett antal, varav de allvarliga låg i detaljkvaliten, automatlådan och buller. Motorer och övrig teknik hängde i mångt och mycket med från tidigare versioner av S80, V70 och XC90.
I min S80 som nu är 5 månader gammal, finns inga av barnsjukdomarna kvar, bilen går mycket tyst, detaljarbetet invändigt är inte av Audi kvalitet men absolut en klar klass över japanska (exkl. Lexus), franska och tyska massmärken. Själv så tycker jag dock att Audi är väl murrigt och tråkigt, men det handlar om smak...och min automat, om du nu vill ha en sådan, fungerar utmärkt i kombination med D5 motorn (vet att många tidigare har haft problem). Allt detta gäller även V70II, så vi kan väl nu hävda att barnsjukdomarna är över.

Lycka till i ert val.
av to_ka
Det mesta är ju åtgärdat pga diverse kampanjutskick 07, men beror ju lite på vilken motor det är.... finns en del bränsle problem med flexifuel. Styrväxlar har även börjat läcka men tror detta är åtgärdat på MY08.
Användarvisningsbild
av Guligan
Min bil skrammlar och durrar vid körning på låga varv. Dock inte från motorn utan det kommer nån annanstans ifrån. I övrigt är den upplevda kvalitetskänslan större jämfört med V70N, lite som Audi faktiskt.
Användarvisningsbild
av henka35
to_ka skrev:Det mesta är ju åtgärdat pga diverse kampanjutskick 07, men beror ju lite på vilken motor det är.... finns en del bränsle problem med flexifuel. Styrväxlar har även börjat läcka men tror detta är åtgärdat på MY08.
Min grannes XC70II D5 har nyss fått haveri på servopumpen. Men detta borde nog inte vara en barnsjukdom utan bara ren otur.

/Henrik
av PatrikGBG
det finns enormt mkt barnsjukdomar, men de flesta här är antingen för volvokåta eller kört för kort för att veta.

1.EGR ställer till mängder med problem på dieselbilar, då de rent av dör i vanlig körning.
2.elfel av alla möjliga slag, där den tillomed kan låsa p broms under färd.
3.elstolar funkar ibland.
4.soppaförbrukningen är enormt hög.(förmodligen barnsjukdom då motorerna är uråldriga och inte vart i närheten av denna förbrukning i tidigare modeller)

med mer med mer.
av Kroken
Jaha,
orkar egentligen inte ens svara, men vilka osakligheter som helst ska väl inte få lov att passera, angående PatrikGBG (som jag misstänker inte ens xxxxxxxsjälvcensur) så vill jag först nämna att de som haft bilen längst redan har haft den i drygt 2 år som S80n och om det är för kort för att veta så tycker jag vi bör sluta att kalla det för barnsjukdomar. Har kanske ägt min egen bil för kort tid (7 mån) men det har varit helt utan fel eller problem (ta i trä) och jag har bilen laddad med de allra flesta möjliga elektroniska tillbehören (dock inte alla).
Av Patriks barnsjukdomar 1-3 så är dessa lika vanligt förekommande hos alla europeiska biltillverkare och vad avser 4. så är den "enormt" höga förbrukningen, enligt min erfarenhet, kopplad till automatlådan, hur bilen framförs och hur växellådan "körs in". Själv så lyckas jag hålla min S80nD5 under 0,8 l/mil i stad, alla tidigare bensinare drog alla minst över 1,15l/mil med samma körning och automat.
Slutligen så undrar jag vad som krävs för att kallas Volvokåt? räcker 2 volvisar på 21 år, varav den första under 3 år 89 -92 och den andra nu i 7 månader?
av edwall
Kan bara hålla med patrikGBG till fullo. Elfel finns det hur mycket som helst av, är det inte det ena som strular så är det det något annat, allt kan hända. Jag har bara råkat ut för:
Fönsterhissar trasig auto up/down.
Värme i baksäte sönder pga CAN fel.
Lägga min manuella låda i P-läge för att få ut nyckel.
Larmservice, strålkastarservice, motorservice utan att felkoder finns.
Radio/RTI starta ej när bilen starta.
Radio/RTI igång trots bil avstängd och nyckel borttagen.
Diselbrännare startar trots avstängd.
Parkeringsbroms släpper, trots att den är aktiverad

Sedan har vi det absolut värsta, bränsleförbrukningen som är skyhög. På min V70 II 2,4D med manuell låda har jag en snittförbrukning runt 0,85. Jämför det med min S70 GLT som hade en snittförbrukning med liknande körning på 0,9-0,95. Jag trodde en dieselbil gick betydligt snålare.
Atomat

huvudbromscylinder kass?

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Upptäckte en kväll att ett handtag inte […]

12 voltsuttag krånglar

Är det oberoende av vad du stoppar in i det, […]

Service Subaru XV

Var igår på verkstaden med våran[…]