Ogya skrev:Oj! Jag var slarvig. Jag trodde det var en 2,4D som du hade. Volvos egenutvecklade 5-cylindriga motor (2,4D och D5) drar fördel av att man trycker ner varvtalet så mycket som möjligt, vad gäller förbrukning.
2,0D kan vara annorlunda. Den som är detektiv kan få en hum om detta genom att studera de officiella förbrukningssifforna för S40/V50 2,0D som i Sverige hade femväxlat under några år. (Fram till ca ett år sedan tror jag.) Femväxlat gynnas i cykeln (lägre varvtal). Det är därför sexväxlat generellt ger sämre officiella siffror (cykeln bestämmer vilken växel du kör på i de olika delarna av cykeln). Alltså ska den gamla femväxlade 2,0D vara snålare om dieseln trivs med låga varvtal. Är den inte det så betyder det att 2,0D trivs med mellanhöga varvtal (eftersom du kör med en "halv" växel för lågt i cykeln med sexväxlat). Dvs i så fall kan du köra på femman i kanske 80 km/h och inte växla till sexan. Kommer jag på sådana siffror så ska jag visa dem. Svaret är inte självklart.
Vad tycker du annars om lådan? Lättanvänd spak? Lätt kopplingspedal? Lätt med dragläget? Svenska a.m.s. var positiva i näst senaste numret och berömde just lådan särskilt mycket. Roligt.
Ok, jag tycker oxå att bilen går lite för tungt på 6:an vid tex 80-90 km/h. Men det ser ändå ut som att den drar lite mindre på 6:an än om man använder 5:an. Dock är den klart mycket piggare på 5:an i och med att den då ligger närmare vridmomentstoppen. Lådan är helt ok, betydligt bättre än min förra V70N 2.4 med 5-vxl. Bilen är faktiskt mycket lättkörd i stadstrafik. Vad det gäller effekten på 2.0D så räcker det bra till. Tycker inte det märks speciellt mycket mot 2.4D.
Om man tittar på växellådans siffror så skiljer det sig mot den manuella i 2.4D & D5 men hur överför man detta till praktiskt körsätt?
Sixth Gear: 0.79 (2.0D), 0.54 (2.4D)
Fifth Gear: 0.94 (2.0D), 0.65 (2.4D)
Fourth Gear: 0.87 (2.0D), 0.84 (2.4D)
Third Gear : 1.24 (2.0D), 1.19 (2.4D)
Manuel Gearbox/final drive: 3.81 (2.0D), 4.00 (2.4D)
Mvh Henrik