Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Åkte idag med en V70II 2.4D automat och noterade att den ligger och jobbar mellan ca 1700 -2200 rpm i vanlig statskörning (0-70 km/h)
Hur jobbar era lådor? Funderar eftersom jag med min maunella låda ligger sällan över 2000 rpm. Men jag kanske ska växla ner istället?
Skulle vara intressant att veta hur era bilar jobbar.

Mvh Henrik
av Kroken
Hej,

det beror väldigt mycket på hur jag kör. Har en S80N D5-08 och vid mjuk och normal stadstrafik växlar automaten upp så pass mycket att den hamnar på 1400 - 1500 varv och ligger gärna kvar på den växeln även om jag accelerar, upplevs nog av merparten av skribenterna på detta forum som om lådan är alldeles för långsam och inte vill växla ner. Men eftersom lådan är adaptiv, min låda kräver att jag gasar rejält en 3-5 gånger under en kort period, så kan den också lätt hamna på att ligga på och lite över 2000 varv vid lite mer aktiv stadstrafik och då växlar den mycket snabbare ner. Har tidigare haft en automat med "Sport"-funktion såsom den nya T6:an har, som inte var lika adaptiv som nuvarande låda och jag måste erkänna att jag föredrar den lösningen, undrar varför Volvo inte har gjort så på alla automater? Man får göra ett aktivt val om man vill köra mjukare eller sportigare.
Förutom det så har jag (ta i trä...) inte upplevt automatlådan som konstig eller ryckig, jag kör dock mestadels lugnt i stadstrafik, på landsväg däremot...
av JK24T
Henka;
Lämnar in min S80 3,2 i eftermiddag med just de anmärkningar du har om växlingsmönster.
Kan inte förstå varför uppväxling till 3,an sker vid 2100-2200 varv och det sker med ett ryck.
TNN4353 behandlar just detta fenomen och eftersom jag har kört andra "vagnar" utan detta fenomen så ska det gå att ågärda.
Jag upplever däremot inte lådan som långsam att växla ned utan att den är lite väl snabb att lägga i lägre växel.... vilket också ger ryck och knyck.
av Ogya
Funderar eftersom jag med min maunella låda ligger sällan över 2000 rpm. Men jag kanske ska växla ner istället?
Nej, gör inte det. 2,4D och D5 är motorer som ger lägre förbrukning på lägre varvtal. (Det finns dieslar som avviker från detta, hur konstigt det än låter.)

Automater har ibland lite för höga varvtal kan tyckas (och det återspeglas ju i förbrukningssiffrorna) och det beror på optimering av körbarhet och ljud/vibrationer.
Användarvisningsbild
av henka35
Ogya skrev:
Funderar eftersom jag med min maunella låda ligger sällan över 2000 rpm. Men jag kanske ska växla ner istället?
Nej, gör inte det. 2,4D och D5 är motorer som ger lägre förbrukning på lägre varvtal. (Det finns dieslar som avviker från detta, hur konstigt det än låter.)

Automater har ibland lite för höga varvtal kan tyckas (och det återspeglas ju i förbrukningssiffrorna) och det beror på optimering av körbarhet och ljud/vibrationer.
Tack för svaret. Det var just förbruknings frågan som jag funderade på.

Mvh Henrik
av Ogya
Oj! Jag var slarvig. Jag trodde det var en 2,4D som du hade. Volvos egenutvecklade 5-cylindriga motor (2,4D och D5) drar fördel av att man trycker ner varvtalet så mycket som möjligt, vad gäller förbrukning.

2,0D kan vara annorlunda. Den som är detektiv kan få en hum om detta genom att studera de officiella förbrukningssifforna för S40/V50 2,0D som i Sverige hade femväxlat under några år. (Fram till ca ett år sedan tror jag.) Femväxlat gynnas i cykeln (lägre varvtal). Det är därför sexväxlat generellt ger sämre officiella siffror (cykeln bestämmer vilken växel du kör på i de olika delarna av cykeln). Alltså ska den gamla femväxlade 2,0D vara snålare om dieseln trivs med låga varvtal. Är den inte det så betyder det att 2,0D trivs med mellanhöga varvtal (eftersom du kör med en "halv" växel för lågt i cykeln med sexväxlat). Dvs i så fall kan du köra på femman i kanske 80 km/h och inte växla till sexan. Kommer jag på sådana siffror så ska jag visa dem. Svaret är inte självklart.

Vad tycker du annars om lådan? Lättanvänd spak? Lätt kopplingspedal? Lätt med dragläget? Svenska a.m.s. var positiva i näst senaste numret och berömde just lådan särskilt mycket. Roligt.
Användarvisningsbild
av henka35
Ogya skrev:Oj! Jag var slarvig. Jag trodde det var en 2,4D som du hade. Volvos egenutvecklade 5-cylindriga motor (2,4D och D5) drar fördel av att man trycker ner varvtalet så mycket som möjligt, vad gäller förbrukning.

2,0D kan vara annorlunda. Den som är detektiv kan få en hum om detta genom att studera de officiella förbrukningssifforna för S40/V50 2,0D som i Sverige hade femväxlat under några år. (Fram till ca ett år sedan tror jag.) Femväxlat gynnas i cykeln (lägre varvtal). Det är därför sexväxlat generellt ger sämre officiella siffror (cykeln bestämmer vilken växel du kör på i de olika delarna av cykeln). Alltså ska den gamla femväxlade 2,0D vara snålare om dieseln trivs med låga varvtal. Är den inte det så betyder det att 2,0D trivs med mellanhöga varvtal (eftersom du kör med en "halv" växel för lågt i cykeln med sexväxlat). Dvs i så fall kan du köra på femman i kanske 80 km/h och inte växla till sexan. Kommer jag på sådana siffror så ska jag visa dem. Svaret är inte självklart.

Vad tycker du annars om lådan? Lättanvänd spak? Lätt kopplingspedal? Lätt med dragläget? Svenska a.m.s. var positiva i näst senaste numret och berömde just lådan särskilt mycket. Roligt.
Ok, jag tycker oxå att bilen går lite för tungt på 6:an vid tex 80-90 km/h. Men det ser ändå ut som att den drar lite mindre på 6:an än om man använder 5:an. Dock är den klart mycket piggare på 5:an i och med att den då ligger närmare vridmomentstoppen. Lådan är helt ok, betydligt bättre än min förra V70N 2.4 med 5-vxl. Bilen är faktiskt mycket lättkörd i stadstrafik. Vad det gäller effekten på 2.0D så räcker det bra till. Tycker inte det märks speciellt mycket mot 2.4D.
Om man tittar på växellådans siffror så skiljer det sig mot den manuella i 2.4D & D5 men hur överför man detta till praktiskt körsätt?
Sixth Gear: 0.79 (2.0D), 0.54 (2.4D)
Fifth Gear: 0.94 (2.0D), 0.65 (2.4D)
Fourth Gear: 0.87 (2.0D), 0.84 (2.4D)
Third Gear : 1.24 (2.0D), 1.19 (2.4D)
Manuel Gearbox/final drive: 3.81 (2.0D), 4.00 (2.4D)

Mvh Henrik
av Ogya
Du ska multiplicera respektive växels utväxling med slutväxeln (i ditt fall 3,81 om dina uppgifter stämmer), för att få totala utväxlingen. Att jag skriver så, alltså om det stämmer, beror på att jag tror du fått rätt på 3:an och 4:an på din låda (2,4D är helt rätt). Jag misstänker att du har fel värden på växel fem och sex på 2,0D. För jag vet att båda varianterna har en hastighet någonstans mellan 100 och 110 km/h på sexan med 2000 rpm. Dvs är väldigt lika. Din tabell ger att sexan på 2,0D motsvarar en utväxling på något mellan växel 4 och 5 på 2,4D, vilket inte kan stämma.
Detta är inget viktigt att fördjupa sig i, så hoppas du inte rotar mer i detta! :-)
av Ogya
Jag citerar mig själv:
Jag misstänker att du har fel värden på växel fem och sex på 2,0D.
Så här är det: Slutväxeln tror man ju är samma för alla växlar (utom backen), men så är det inte för växellådan till 2,0D:
Den slutväxelutväxling som nämnts här, 3,813, gäller bara växel 1-4. Växel 5 och 6 har slutväxel 2,773. Så både du och jag hade delvis rätt. Växel 5/6 får bara anges om man anger den slutväxel som gäller för dem. Man multiplicerar ju slutväxeln med utväxlingen på respektive växel för att få hela utväxlingen.

För övrigt så har man 54,6 km/h vid 1000 rpm med 2,0D och 55,3 km/h för 2,4D och D5 (manuella). Dvs ganska så snarlika.

Hej där. Här kan. Du se hur det ser ut b[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]