Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oland98
Hej! skulle höra om det är någon som har haft problem med att bilen inte startar när man satt i nycklen.Har haft detta några gångar att när man stoppar i nycklen och trycker på knappen så händer det inget ting så jag får börja om igen att ta nycklen och stoppa in den igen har pratat med verkstan men dom vet inte vad det kan vara för fel när detta händer så bara det surrar i motorn.Eller gör jag något fel?
Jag har v70 II D5-08 sum
Senast redigerad av 1 oland98, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Hur är det med de nya bilarna, man måste hålla nere broms och koppling för att de ska starta va?
Kanske är det någon kontakt som är lite dålig? Konstigt på en ny bil dock.

När du skriver surrar, är det startmotorn som går men att det ej tänder eller är det bara något elektroniskt surr?
av oland98
andreas 80 skrev:Hur är det med de nya bilarna, man måste hålla nere broms och koppling för att de ska starta va?
Kanske är det någon kontakt som är lite dålig? Konstigt på en ny bil dock.

När du skriver surrar, är det startmotorn som går men att det ej tänder eller är det bara något elektroniskt surr?
Det el handbroms på så det går inte hålla ner bromsen men när detta händer med starten så ligger handbroms i och koppling ned tryckt och start motorn går inte och den tänder inte
av AndS
Har hänt vid ett tillfälle på vår V70 under de 200mil den rullat. Nyckel ur och nyckel tillbaka så startade den.
av Ogya
Det el handbroms på så det går inte hålla ner bromsen
Om kravet är att både kopplingspedal och bromspedal ska vara nedtryckta för att kunna kranka så är ju detta inget som kan kompenseras med att handbromsen på aktiverad...
av AndS
På manuell så måste koppling vara nedtryckt för att kunna starta eller på automat att man håller på bromspedalen.
På manuell måste man hålla på bromspedalen om man vill lossa handbromsen manuellt.
När det hände mig så gjorde jag någon "snabbmanöver",dvs nyckel i, koppling ned och startknapp, som gjorde att den hamnade i ett läge där den inte ville starta utan att tabort/sätta tillbaka nyckeln.
Har man Keyless så blir det en liten promenad från bilen :)
av oland98
Har fått felet tillrättat det var en kontakt i kopplings pidalen som var dålig
Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots a[…]

Atomat

huvudbromscylinder kass?

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Upptäckte en kväll att ett handtag inte […]

12 voltsuttag krånglar

Är det oberoende av vad du stoppar in i det, […]