Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JK24T
Någon Volvo mek här med tillgång till VIDA som kan kolla upp nedanstående TechNote ?
TN-43-53-2007-11-09
(ev. TNN-43-.... )

Länk här:
https://www.volvotechinfo.com/vtishare/ ... -11-09.jpg

Lämnar bilen på onsdag 16/4 med ovanstående problem (ryckig 2-3, 3-2 växling) och undrar om TN är giltig för min bil ?
Bilen ska lämnas in för 4;de gången och jag börjar bli trött på en "smilande verkstadschef som med en klapp på min rygg säger att det ska vara så här".
"Du vet, du måste skilja på fel och egenskap", "finns ingen ny mjukvara så då är det ok".

- Johan
av JK24T
Ok... efter ihärdigt letande så fick jag fram texten i åvanstående TN:

TNN43-53-2007-11-09 Title: Auto Trans - TF80-SC Diagnostic Information Summary - Valve Body Replacement.
This document summarizes customer complaints related to the 6 speed Automatic Transmission (TF80-SC) and should be used together with the information in VIDA.

The Valve Body should be replaced to address the following symptoms:
1. Customer complaints about 2-3 upshift quality. The shift may be described as harsh, or as a shudder. The symptom is usually more apparent during the first few minutes of driving after a cold start.
2. Customer complaints of shudder when slowing down, just before coming to a stop. The symptom may also be described as a harsh downshift just before coming to a stop.
3. Neutral condition in 4th, 5th & 6th gear; normal behavior in 1st, 2nd, 3rd & Reverse. One or more of the following DTCs (Diagnostic Trouble Codes) may be present: P073400, P073500, P072900, P089600.
4. Neutral condition in all gears except 5th & Reverse, usually with DTC P273300 set. DTCs for gear ratio(s) may also be set such as P073000, P073100, P073200, or P073400.
Note: Transmissions starting with serial number 06J and later already have the latest valve body which is designed to prevent these symptoms.

Detta kommer jag naturligtvis att visa verkstan.. :lol:
av JK24T
Lille påg.... kunde varit riktigt elak nu men avstår.... kör du fortvarande på spolarvätska :)
av Ogya
Note: Transmissions starting with serial number 06J and later already have the latest valve body which is designed to prevent these symptoms.
Du har ju en 06:a eller senare så du behöver således inte byta kontrollsystem (valve body). Du har nya hårdvaran således.
av JK24T
TNN43-53 är daterad för bilar 2006 - 2008 XC90 3,2 , S60/V70R, S80N 3,2.
Jag har försökt hitta serie nr men dessa består av endast siffror, kan inte se var 06J el. liknande skulle finnas.
Vi får se vad verkstan säger, jag kan iallafall inte ha det som det är.
av Ogya
Jag har försökt hitta serie nr men dessa består av endast siffror, kan inte se var 06J el. liknande skulle finnas.
Vi får se vad verkstan säger, jag kan iallafall inte ha det som det är.
Jag tror 06 = 2006 och J = september. (Man brukar inte ha med både I och J, precis om med reg.plåtar.)

Jag skulle gissa att du skulle få ställa dig vid högra A-stolpen och luta dig mot vindrutan och gärna ha en ficklampa i näven och försöka se växellådan. Jag har gjort det på en variant, men kan inte komma ihåg om det var 3,2 eller 5-cyl diesel.
På lyft är det dock enklare när man kan kika underifrån.

Annars finns det ju teleskopsspeglar man kan kika med...
av JK24T
Ok, tack !

Bilen inlämnad på verkstad igår, tydligen så finns dt en nyare mjukvara än den jag har som är från juni -07.
Verkstad har avsatt 8 timmar för 7 jobb. Återkommer när bilen är tillbaka.
av JK24T
Ok... bilen hämtad.
Ny mjukvara för lådan, knappast märkbar skillnad. Får väl återkomma en femte gång med detta !
Oljeläckage ej åtgärdat pga. kräver beställning av rep delar, generator axeltätning läcker, ny axel och packbox beställt. 8+ timmar i jobb.
Ny tid. Tydligen så rivs halva (lite överdrivet) motorn för att åtgärda oljeläckaget. Insug och allt där fram måste monteras bort för att komma åt.
Vet inte om jag tycker det här är så kul längre, från ny bil till repobjekt.... premium var då och i vad frågar jag mig... men jag lugnar väl mig igen kan tänkas :)
av Kroken
Stackare, du tycks ha drabbats av ett riktigt måndagsexemplar...undrar hur det kan komma sig att vissa bilar drabbas av alldeles för många fel, egentligen helt oberoende av tillverkare, har ingenting med premium att göra, fråga tidiga ägare av nuvarande Mercedes E-serie, fruktansvärt mycket fel, får ständigt höra det när jag åker taxi.

Egentligen så borde man be någon s.k. kvantfysiker att med hjälp av kaosteorin räkna ut hur stor sannolikhet det är att man drabbas av ett måndagsexemplar, så man inte gick och köpte den där nn-te bilen som statistiskt ska vara ett ras. Den enda tumregel som jag personligen har för att undvika detta är att aldrig köpa den första årgången av en ny bilmodel. S80n var drabbad av många barnsjukdomar som ny...

Hoppas att det löser sig.

På en del andra bilar används förs[…]

En -07 har väl inte sprintar🤔

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]