- sön 06 apr 2008, 12:20
Varför vill du köra på 5:an i 50 km/h
Det gör man ju knappast på en manuell heller.
Även om motorn har ett högt vridmoment är
ju 50 km/h är fööör låg hastighet för att använda 5:an.
Primus skrev:Om ni kör med det manuella läget. När kan ni växla till 5:an? Jag kan inte få i 5:an om jag kör i 50 km/h enligt mätarnålen. Jag funderar på om det kan vara rimligt på en bil med så mycket Nm.
Varför vill du köra på 5:an i 50 km/h :roll:
Det gör man ju knappast på en manuell heller.
Även om motorn har ett högt vridmoment är
ju 50 km/h är fööör låg hastighet för att använda 5:an.
Bra fråga.. ?:-/ . Svaret är delat.
- Vill känna att det är jag som bestämmer
- Funderar på om det verkligen är viktigt att jag som förare inte kan välja det själv
- Men kanske mest handlar det om att jag säker olika orsaker till att automaten inte lirar bra med D5 och att bränsletörsten är för stor. Inte för att jag tror att 5:an i 50 km/h är optimalt för förbrukningen. Men det är något skumt med programmeringen av automaten.
- I min BMW kunde jag få i 5:an i 50. Och det i en 5 växlad automat.
Jag lider inte av det som vissa skriver att den växlar ryckigt eller vid fel tillfällen. Mitt problem är att den vid nedväxling är så otroligt seg. Många gånger har situationen passerats när själva nedväxlingen sker. Det kan vara ett filbyte, köra ut i en korsning eller in i en rondell. Det innebär att man inte har någon nytta av vridmoment. Genom hela händelsen tänker bilen på den kommande nedväxlingen och rullar igenom situationen. Jag vill ha en nedväxling och få fart på skåpet när jag har tryckt ned gasen. Dessutom drar den bedrövligt mycket diesel. I allt annat är det en bra bil kanske jag ska säga. :mrgreen:
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,