Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Om ni kör med det manuella läget. När kan ni växla till 5:an? Jag kan inte få i 5:an om jag kör i 50 km/h enligt mätarnålen. Jag funderar på om det kan vara rimligt på en bil med så mycket Nm.
av JK24T
I min S80N 3,2;

Start från stillastående funkar 1;an och 2;an.
4,5 och 6 växlar har minimum varvtal 1600v/min.
I Auto läge växling mellan 2 till 3 dvs uppväxling vid 2100v/minuten !! Inte bra.
Dessutom, nedväxling 3 till 2 sker i ungefär 30km/h, dvs i ungefär samma hastighet som man har mitt i en korsning vid sväng.
Lådan växlar då ner till 2;an med ett ryck... har tom. lyckats får framhjuls sladd i en cirkulationsplats.

Min bil ska in på verkstad den 17/4 för ett antal service/rep punkter, ovanstående är en av dessa punkter och detta är fjärde gången jag klagar.
Mjukvaran i min bil är från juni -07. Har förklarat för verkstaden att jag inte accepterar att en bil som rycker så mycket vid upp och nedväxling, inget kul att köra bara irriterande.
Jag har haft en hel del bilar med automat av olika fabrikat denna S80 3,2 -07 är den bilen som absolut sämsta växlingskvalite av alla under 20 år.

Kan tillägga att jag körde en V70II T6 härom dagen som växlade som en dröm, mycket smidigt och omärkligt i alla hastigheter, precis som det ska vara på ALLA oavsett motor typ.
av mikeS80
Jag lyckades inte heller komma överens med automatlådan i min, nu återlämnade, S80N D5 -07. Jag misstänker dock att det finns en anledning varför Volvo valt att spärra möjlighet att lägga in 5 och 6 i låg hastighet och därmed undvika allt för låga motorvarv i D5an.
av Psyko
Primus skrev:Om ni kör med det manuella läget. När kan ni växla till 5:an? Jag kan inte få i 5:an om jag kör i 50 km/h enligt mätarnålen. Jag funderar på om det kan vara rimligt på en bil med så mycket Nm.

Varför vill du köra på 5:an i 50 km/h :roll:

Det gör man ju knappast på en manuell heller.
Även om motorn har ett högt vridmoment är
ju 50 km/h är fööör låg hastighet för att använda 5:an.
av Primus
Varför vill du köra på 5:an i 50 km/h

Primus skrev:Om ni kör med det manuella läget. När kan ni växla till 5:an? Jag kan inte få i 5:an om jag kör i 50 km/h enligt mätarnålen. Jag funderar på om det kan vara rimligt på en bil med så mycket Nm.

Varför vill du köra på 5:an i 50 km/h :roll:

Bra fråga.. ?:-/ . Svaret är delat.
- Vill känna att det är jag som bestämmer
- Funderar på om det verkligen är viktigt att jag som förare inte kan välja det själv
- Men kanske mest handlar det om att jag säker olika orsaker till att automaten inte lirar bra med D5 och att bränsletörsten är för stor. Inte för att jag tror att 5:an i 50 km/h är optimalt för förbrukningen. Men det är något skumt med programmeringen av automaten.
- I min BMW kunde jag få i 5:an i 50. Och det i en 5 växlad automat.

Jag lider inte av det som vissa skriver att den växlar ryckigt eller vid fel tillfällen. Mitt problem är att den vid nedväxling är så otroligt seg. Många gånger har situationen passerats när själva nedväxlingen sker. Det kan vara ett filbyte, köra ut i en korsning eller in i en rondell. Det innebär att man inte har någon nytta av vridmoment. Genom hela händelsen tänker bilen på den kommande nedväxlingen och rullar igenom situationen. Jag vill ha en nedväxling och få fart på skåpet när jag har tryckt ned gasen. Dessutom drar den bedrövligt mycket diesel. I allt annat är det en bra bil kanske jag ska säga. :mrgreen:
av JK24T
Om fler klagar till Åf så får vi kanske rätsida på Volvo, något är mycket fel i programvaran. Dieseln är seg i nedväxling och tar en evighet på sig för att välja växel. Bensin 3,2;an växlar ideligen ned ett steg utan det är befogat, växlar ned och sen 20 meter längre fram upp igen med nya ryck som följd.
Min ska in den 17;e, kan inte verkstaden fixa lådan så åker bilen ut och ersätts av en icke Volvo, jag är kvalificerat trött på alla dessa ryck i stadstrafik.
Jag har 7st jobb på min bil, jag skiter i om inte de övriga sex blir åtgärdade om bara lådan blir bra.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Vad jag kan tänka mig angående att det inte går att välja 5:an så beror det säket på bl.a. att volvo tycker det blir för mycket oljud om man kör på hög växel med lågt varvtal. Finns nog många som klagar på sådant också, säkert en kompromiss.
Vet nu inte vilket varvtal 50km motsvarar, men sedan behövs ca 1600rpm för att den ska gå i lockup, gör den inte det kommer den ligga med öppen converter vilket alstrar en väldig massa värme om man segdrar på 5:an. Det kan vara ett andra alternativ.

Sedan tycker jag automat 5:an är allmänt dålig på att växla, med ryck osv. Särskilt nerväxlingar.
Den nya 6 växlade är bättre i mitt tycke, ska tydligen komma en 2:a generations 6vxl låda snart, hoppas den är ännu bättre.
Flexifuel, etanol - bensin

Många seglivade myter är det. Det som s[…]

Svart grill

Från MY23 med Goggle sitter en uppvärmd[…]

Finns det någon här som har fått […]

Visa din semesterbil(d)

Tanten, jag och några vänner begav oss […]