Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 427cobra
Har en 2.0 Etanol som nu gått drygt 500mil, enbart på etanol, men förra veckan började den gå riktigt illa efter tankning vilket inte hänt förrut. Den svarde dåligt på gaspådrag och hade ingen ork, 1-2 motorstopp för att backa ut från parkeringsruta utan att tokvarva, ingen tomgång och motorn stannade vid varje övergångsställe och rondell när tå/häl inte funkade bra på gas/bromspedal för att hålla motorn vid liv... :evil: Åkte några kilometer och tog mig hem men hela tiden med samma problem.
Dagen efter åkte jag till Volvo där dom sa att det tar ett tag (2-3 mil) för att elektroniken ska ställa in sig efter bränslet och att den gör det efter varje tankning och "triggas" att göra det via tankmätaren. Visst, det köper jag men den ska väl vara körbar!! Ska väl inte behöva planera tankningarna efter om jag ska köra i stan eller på landsväg... motorstopp i nästan varje korsning höjer blodtrycket när det kommer annan trafik... Har bara kört på etanol så det var inget byte mellan bränslesorter och efter att ha åkt några mil lansväg gick den bra igen. Senaste tankningen var ok och den gick normalt.
Någon mer som haft samma problem med 2.0F eller någon annan etanol modell?
av Mano
Har tappat orken i motorn (2.0F) två gånger vid körning på landsväg så att det bara varit att linka in till vägkanten och där stanna. Efter att stängt av och startat motorn igen så har allt varit normalt. Båda gångerna som detta hänt så har jag slagit av farthållaren för att jag kommit ikapp en framförvarande bil.
Hej.

Har haft samma strul med min 2,0F. Doch har det inte varit i samband med tankningen. Det har varit att bilen har stått på jobbet i 9 timmar,har håkt 2 kilometer för att sedan efter 3 timmar total flippat ur på tomgången,det har inte gått att gasa eller behålla på tomgång. Har gjort såhär 3ggr på 2 månader som jag haft bilen. Ska nu lämna in den,tråkigt om det blir såhär om man tankar etanol,det slutar väl med att man tankar bensin isstället,då kunde man hoppat över det här med "miljöbil".

Mvh Eddie
Mano skrev:Har tappat orken i motorn (2.0F) två gånger vid körning på landsväg så att det bara varit att linka in till vägkanten och där stanna. Efter att stängt av och startat motorn igen så har allt varit normalt. Båda gångerna som detta hänt så har jag slagit av farthållaren för att jag kommit ikapp en framförvarande bil.
Jag har exakt samma problem.
Har du hittat någon bot?
Hallå!
Har lämnat in bilen idag,de kända till problemet.Det finns en uppdatering av programvaran som ska hjälpa mot detta bla... Ska hämta ut bilen imorgon. Rekommenderar att ni uppdaterar programvaran också..lycka till. :-)-)
Hej,
Jag ska få min 2.0F i nästa vecka. Finns det något sätt att ta reda på om man har den senaste programvaran? Dvs utan att fråga verkstan och utan special avläsningsverktyg. Via menysystemet tex.
Vet någon också vilken är den senaste programvaran är så jag kan fråga när jag hämtar ut bilen?

Mvh

JOhan
jwallin skrev:Jag ska få min 2.0F i nästa vecka. Finns det något sätt att ta reda på om man har den senaste programvaran? Dvs utan att fråga verkstan och utan special avläsningsverktyg. Via menysystemet tex.
Vet någon också vilken är den senaste programvaran är så jag kan fråga när jag hämtar ut bilen?
Det finns säkert en 'kampanj' som det så fint heter. Så dom uppdaterar säker mjukvaran på alla 2.0F som kommer in. även helt nya (om det inte redan gjorts på fabriken). Men be säljaren att kolla så senaste mjukvaran ligger inne bara. Det ser dom när dom pluggar in den till datorn.

Bakom handskfacket.

D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta?

Låtit Bilia Strängnäs byta huvudba[…]

B230fk banjoanslutningar

Har hittat rätt bult nu äntligen, ifall […]