- lör 01 mar 2008, 10:59
Har en 2.0 Etanol som nu gått drygt 500mil, enbart på etanol, men förra veckan började den gå riktigt illa efter tankning vilket inte hänt förrut. Den svarde dåligt på gaspådrag och hade ingen ork, 1-2 motorstopp för att backa ut från parkeringsruta utan att tokvarva, ingen tomgång och motorn stannade vid varje övergångsställe och rondell när tå/häl inte funkade bra på gas/bromspedal för att hålla motorn vid liv... :evil: Åkte några kilometer och tog mig hem men hela tiden med samma problem.
Dagen efter åkte jag till Volvo där dom sa att det tar ett tag (2-3 mil) för att elektroniken ska ställa in sig efter bränslet och att den gör det efter varje tankning och "triggas" att göra det via tankmätaren. Visst, det köper jag men den ska väl vara körbar!! Ska väl inte behöva planera tankningarna efter om jag ska köra i stan eller på landsväg... motorstopp i nästan varje korsning höjer blodtrycket när det kommer annan trafik... Har bara kört på etanol så det var inget byte mellan bränslesorter och efter att ha åkt några mil lansväg gick den bra igen. Senaste tankningen var ok och den gick normalt.
Någon mer som haft samma problem med 2.0F eller någon annan etanol modell?
Dagen efter åkte jag till Volvo där dom sa att det tar ett tag (2-3 mil) för att elektroniken ska ställa in sig efter bränslet och att den gör det efter varje tankning och "triggas" att göra det via tankmätaren. Visst, det köper jag men den ska väl vara körbar!! Ska väl inte behöva planera tankningarna efter om jag ska köra i stan eller på landsväg... motorstopp i nästan varje korsning höjer blodtrycket när det kommer annan trafik... Har bara kört på etanol så det var inget byte mellan bränslesorter och efter att ha åkt några mil lansväg gick den bra igen. Senaste tankningen var ok och den gick normalt.
Någon mer som haft samma problem med 2.0F eller någon annan etanol modell?
"There is no substitute for cubic inches"