Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ottoman
Funderar på att välja 18" till en V70 II 2,4D. Jag undrar om någon har erfarenhet av en ökad ljudvolym då däcken är avsevärt bredare? Hur ser förbrukningen ut med 18" på dieslarna jämfört med 16" friktionsdäck eller vanliga 17" sommardäck.

Tacksam för alla svar
av perhall
Här gäller det att hålla isär saker.

Generellt så innebär större tum och bredare däck högre förbrukning och mer buller. det märks knappast på slät och tyst asfalt så länge vägbanan är jämn och fin, men det märks tydligt på dålig asfalt.

Sen har vi däcktyp. Friktionsdäck har ofta högre rullmotstånd än sommardäck, men är ofta tystare, vilket gör att ett 16" friktionsdäck 205-60-16 (på 2,4D tror jag inte du behöver 225-55-16) kan dra mer bränsle än 225-50-17 om det senare är av lättrullande typ, t ex Michelin Primacy HP som sitter standard på många V70.

Men tänk på att skillnaderna i bränsleförbrukning gör relativt liten skillnad jämfört med skillnaden i däckkostnader.

4 st märkesdäck (GY/Mich/Conti/Pirelli) 205-60-16 kostar ca 5 000, 225-50-17 ca 8 000 och 245-45-18 ca 10 000. 16 tum håller längst och däckkostnaden blir kanske 90 öre/mil istället för 2,20/mil med 18 tum. Det motsvarar mer än 1 dl/mil i förbrukning, alltså fem gånger mer än de kanske 2 cl som däcket drar mer per mil.

PH
Användarvisningsbild
av Korny
Min erfarenhet av ljudnivå och däck är att V formade sajpningar (Goodyear Eagle F1) om man dessutom väljer ett däck med breda sajpningar så blir ljudet ännu högre (Maxxis Z1 och Toyo Proxies T1S).
Men jag upplever V70II så välisolerad/tyst att de Maxxis MA Z1 245/35-19 den kommer rulla på i sommar funkar. Om inte så beställer jag nog ett Falken FK-452 från däckonline, kostade 1450:-/st inkl frakt.

Mvh David
av Steff 99
Man kan konstatera att med bredden ökar däckljudet, speciellt på svensk grov asfalt.
även däckmönstret påverkar, läs tester där framkommer det ofta om däcket är mer eller mindre bullrigt.
Bränsleförbrukningsmässigt skiljer det märkbart mellan 16" och 18-19" eftersom bredden ökar.
räkna minst 1dl. om man går från 205 till 235.
Sedan har jag en egen erfarenhet att kvalitetsdäck (Mich/Conti/Pirelli) ökar mindre än budgetdäck såsom Falken bl.a
Steff 99 skrev:Man kan konstatera att med bredden ökar däckljudet, speciellt på svensk grov asfalt.
även däckmönstret påverkar, läs tester där framkommer det ofta om däcket är mer eller mindre bullrigt.
Bränsleförbrukningsmässigt skiljer det märkbart mellan 16" och 18-19" eftersom bredden ökar.
Sedan har jag en egen erfarenhet att kvalitetsdäck (Mich/Conti/Pirelli) ökar mindre än budgetdäck såsom Falken bl.a
Kör dubbfritt 215/55 16" (alufälg) på vintern och 235/40 18" på sommarn (C70N T5). Märker ingen skillnad alls i förbrukning! Den ligger stadigt på 1.25l/mil i stadskörning...

Jag tycker även att den är tystare med sommardäcken på. Men det är klart, jämför man 16" sommardäck med 18" sommardäck så är säker 16"-arna tystare.

Men jag tycker att fälgarna gör bilen. Det är det första man lägger märke till på en bil.
Användarvisningsbild
av Fraz
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Man kan konstatera att med bredden ökar däckljudet, speciellt på svensk grov asfalt.
Kör dubbfritt 215/55 16" (alufälg) på vintern och 235/40 18" på sommarn (C70N T5). Märker ingen skillnad alls i förbrukning! Den ligger stadigt på 1.25l/mil i stadskörning...

Jag tycker även att den är tystare med sommardäcken på. Men det är klart, jämför man 16" sommardäck med 18" sommardäck så är säker 16"-arna tystare.

Men jag tycker att fälgarna gör bilen. Det är det första man lägger märke till på en bil.

Drar han 1.25? Inte så att du kar en tung högerfot?... :D

Vad tror dom min bil då?
Vinter tid så kör jag nu på 16" 205 65 Gislaved softfrost utan dubb.
Sommar sulorna är 17" 225 45 som hängde med bilen.
Om man går upp till 18" eller 19" men behåller bredden på 225, kan man då endå ha en behaglig ljud nivå i bilen?
/Fraz
Fraz skrev:Drar han 1.25? Inte så att du kar en tung högerfot?... :D

Vad tror dom min bil då?
Vinter tid så kör jag nu på 16" 205 65 Gislaved softfrost utan dubb.
Sommar sulorna är 17" 225 45 som hängde med bilen.
Om man går upp till 18" eller 19" men behåller bredden på 225, kan man då endå ha en behaglig ljud nivå i bilen?

Mja....ganska tung högerfot. Men det är ju ändå en C70N T5 så den väger ganska mycket. Enligt Volvo ska den ligga på 1.31l/mil vid enbart stadskörning. Det lägsta jag har haft är 0.66l/mil, då vid landsvägskörning!

Gå upp til 18" eller 19", men följ Volvos rekommendationer vad det gäller däcksdimensioner. Dvs 245 breda på 18" etc. Jag har kört mycket V70II/S80N med 18" och jag är väldigt imponerad över hur tysta dom är ändå!

Sen även om det blir lite mer buller så är det väl ok!? Lite får man offra för att ha snygga fälgar! :D :wink:
Användarvisningsbild
av nike69
helt klart!
vill man vara fin,så får man lida pin...
som ett ordspråk säger

vill man ha stora snygga hjul, så får man nog vara beredd på lite högre bränsleförbrukning och högre vägljudsnivå
Senast redigerad av 2 nike69, redigerad totalt 0 gång.
av Steff 99
XC90_Executive skrev:

Men detta bekräftar det som någon annan skrev att friktionsdäck drar lite mer än motsvarande sommardäck, ett 16" Friktion är nästan samma som ett 18" sommar breddäck.
av Infide
Jag väntar spännt på att kränga på mina Kumho 225/40 18" för att se hur ljudnivån är....fälgarna väger ju bly i kubik så bränsleförbrukningen lär bli okristligt hög.... :cry:
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]