Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vänner. Jag skall under veckan som kommer beställa en XC70 Summum, men har väldigt svårt för att bestämma mig för vilken jag ska ha. Så många fina färger...

Tittar på följande:
- Solid svart med antingen beige eller mörkgrå inredning
- Electric silver med mörkgrå
- Seashell beige med espsresso brunt eller
- Oystergrå med antingen espressobrunt eller mörkgrått.

Bör tillägga att det även är herrgårdsvagnspaket, dvs tonade rutori baksätet och längst bak.

Vad hade ni valt?
Mvh
Skulle låta bli solid svart, p g a smuts och skador syns så väl.

Övriga lackfärger som du nämner är alla trevliga, blir säkert nöjd med vilken av dem du än väljer. Seashell beige ser mycket trevlig ut speciellt i solljus (gör även många andra lacker)

Beige inredning ger väldigt luftig och ombonad känsla (och speciellt bra att bryta mot lite mörka lacker). Utan tvekan den trevligaste färgen estetiskt tycker jag. Men ljust skinn kan vara svårt att hålla rent (fuktiga jeans kan lämna färg etc). Men om man är noga med underhåll så kan det ju gå ändå.

Den grå inredningen är ju ganska mörk, men om lacken är ljusare eller har lite varm ton så kan det bli bra (har själv grå inredning). Innertaket brukar ju vara en ljusare nyans så det lättar upp (kolla hur den ser ut för olika val). Svårt göra fel med grå inredning - inte lika känslig som ljus. Kanske går att värma upp lite med paneler i trä?

Den bruna läderfärgen är faktiskt trevlig om än ganska kraftig. Kommer inte ihåg hur taket såg ut. Passar säkert utmärkt med seashell beige lack.

Tänker du f ö ta ventilerade säten?
Solidsvart är grymt snyggt på XC70 II. Den grå inredningen blir väldigt mörk, om även stolarna skall vara grå. Satsa du på beiga stolar, om du orkar hålla dem ren som "polcirkeln" skrev.
Nu har jag inte svart solid själv men det är den färg som är snyggast! Jag har inte den själv pga av att jag nuförtiden inte hinner vårda så ofta som jag önskar. Jag har svartmet på 04'an men den är inte i närheten av en solid svart. Visst, svart e ömtålig så man skall begrunda sitt färgval noga...

Modern wood i kombination med den mörka klädseln är jag själv mycket nöjd med.

Såg en vit XC70II häromdagen, ganska snyggt faktiskt... man kan ju kombinera med de mattsvarta 18" med diamond cut längst ut (kommer inte ihåg namnet)
Jag valde Electric Silver med mörkgrå inredning. Står inte ut med ljus klädsel sedan min tidigare S60R som hade cremefärgat skinn, så inredningsvalet blev ganska enkelt. Ville inte heller ha en vanlig silvermetallic men vill samtidigt ha en praktisk ljus färg så jag testar Electric Silver.

Inte fått bilen ännu, så jag kan inte uttala mig om hur det ser ut :)
av Billy
Tycker helt klart du ska satsa ta en Oyster grå, och skulle nog säga svart som andraval. Jag tycker inte XC70:an passar lika bra i ljusa färgerna även om electric silver är toksnyggt på en S80 eller V70. Jag skulle nog valt ljus beige inredning till bägge färgerna, snyggt men tyvärr ganska opraktiskt. Egentligen tycker jag inte du ska lyssna på vad någon annan tycker angående så pass personliga val som färg på exteriör och interiör, ta helt enkelt den färg som du tycker känns bäst, du köper ju bilen för din egen skull. Men som sagt, sen är det ju lite mera jobb att hålla än mörk bil fräsch utvändigt än en ljus.
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]