Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Ja, nu måste jag verkligen klaga ordentligt. Jag menar fyyyyyyyy vad dåligt utav volvo!!!!!!!!!!!
Jag har svart metallic, har haft bilen c:a 2.5mån, den ser ut o va minst 5år gammal! Jag har nog aldrig haft så mycket repor på mina andra bilar, däribland en SVART SOLID! (fast det var ju BMW förstås).

Jag blev helt gråtfärdig då jag såg att spark låda eller vad i friden det nu heter, (lackade delen under dörrarna) är heeeeelt GRÅ vid förar dörren, det finns inte en gnutta klarlack eller vax eller bla bla bla kvar på en yta som är c:a 30cm bred. Kul när man har en helt ny bil, och kör endast HANDTVÄTT och brukar vara ganska nogran med kem jag använder. I onsdags så låg solen på, iväg for jag till GDS hallen, slet och slet i 1.5 timmar, ut kommer jag, och vad ser jag, i solsken så har jag nog sveriges mest repigaste bil. Helt otroligt. 360tkr bortkastade i sjön.

Frontrutan ska jag inte ens gå in på. Volvo har väl valt världens billigaste samt klenaste ruta som är godkänd. Har fått 3 stenskott som jag än idag inte förstår hur det kunde spräcka rutan.

Broder, då man satsar på en merca eller bmw (har haft relativt nya) så är det ta mig f-n inte bara märket man betalar för. Det har jag kommit fram till nu. Har haft beg. volvosar med mindre krav förstås, men det här, det tar priset. 28/2 ska bilen besiktas för just detta lack fenomen. Nåde dem om de börjar mumla bort det hela, skulle f-n bränna fanskapet utanför deras port! (jag kommer nog inte göra det, men det skulle kännas bra ;))

(det här har växt i mig sedan i onsdags, och tack till er alla att jag har fått skriva av mig lite granna....:))
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag snackade om lack-kvalité med en kille som jobbar på Ditech. Enligt honom har både BMW och MB dålig 'apelsinskalslack'! Volvo låg tydligen rätt bra till!

Dagens lackprodukter som ska vara miljövänliga är helt enkelt inte lika bra som en riktig miljöfarlig lack. På svart syns det dessutom jättetydligt. Så alla nya bilar åker in på Ditech! :) Sen är problemet ur världen, för ett tag :wink:

Väntade lite med att göra Ditech på C70in. Den hade fått en del 'tvättrepor'. Jag är extrem pedant och tvättar bara för hand och har bara dom bästa produkterna. Ändå blir det smårepor. Trodde knappt mina ögon när jag såg den efter Ditechbehandlingen. Inte en enda liten repa kvar! :D Nu efter nästan ett år sedan behandlingen är den fortfarande grymt fin i lacken! 8)
av Billy
Men det gäller ju också att vara försiktig när bilen är ny. Man bör ju inte maskintvätta den under de första månaderna och handtvättar man ska man ju vara extremt noga att ha överflöd med vatten och rena svampar. Lacken är ju mjuk och känslig när bilen rullar ut från fabriken. Dessutom om man har mycket repor eller stenskott på trösklarna kanske stänkskydd är något att tänka på. Men tråkigt är det.
av JK24T
Dessutom akta er för fågelskit, en timme på ny lack och du har ett etsmärke i klarlacken.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Men varför i hela fridens namn kan de inte tillsätta en härdare i klarlacken? Att köpa en ny bil för över en kvarts miljon och behöva ställa undan den i 4 månader tills den sk klarlacken har härdat klart är svagt, tycker iaf jag.
Att sedan Volvo inte har apelsinskalslack, hjälper ju föga om klarlacken är undermålig.
Användarvisningsbild
av henka35
Tur att bilen står i ett garage varje natt. Då slipper man sopa av snö mm. Den blir inte snyggt efter en duvning med snöborsten.
Än så länge är min lack helt felfri (vad jag kan se), men då har jag bara haft bilen i två månader.
Hur länge ska man vänta innan man tvättar den för första gången?
/Henrik
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
henka35 skrev:Hur länge ska man vänta innan man tvättar den för första gången?
Det är bra att vänta iallafall 2 veckor innan man handtvättar.
av agb007
VolvoBM skrev:Men varför i hela fridens namn kan de inte tillsätta en härdare i klarlacken? Att köpa en ny bil för över en kvarts miljon och behöva ställa undan den i 4 månader tills den sk klarlacken har härdat klart är svagt, tycker iaf jag.
Att sedan Volvo inte har apelsinskalslack, hjälper ju föga om klarlacken är undermålig.
Det är ju det man gör :D Stoppar i härdare alltså!
Hade det varit gammal 1-komponents klarlack hade du sluppit det att den behvöver efterhärda men då hade den varit MYCKET känsligare för nedfall typ fågelskiten några inlägg ovanför.
S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]

Service Subaru XV

Nu har det som inte ska hända hänt......[…]