Jaa...Miljöimagen på Volvo e ju rätt kass så det var väl inte helt fel att skrota den rena bensinvarianten, åtminstone som "instegsmodell".
Tänker på C30 1,6D som kom i höstas/vintras... Samma dieselsnurra som i Cittra C4 och Mini Clubman D. Efter "grön optimering" i Torslanda så drar maskinen ändå mer än Cittran! Och Cittran väger mer än C30.... Att Mini drar mindre är ju inte så konstigt när den bilen väger, typ, 200 kilo mindre. Där missade man målet att få kalla sin 1,6D för miljöbil, med råge!
Det visar ändå lite hur hopplöst illa ställt det är med miljöjobbet inom Volvo. Och inte faller jag för att Volvo ändå försöker ge sken av att ta ansvar för miljön på andra sätt än själva bilmotorn; via Tricorona.
Och FT'n har ju inte samma optimering som t.ex. Saab när man tankar ren etanol = får mer skjuts i bilen. För visst vore det mer intressant med etanolmotor i bilen om den även gav +30 hk vid tankning med enbart etanol?!!
Summa-kardemumma blir, för min del, att Volvo gör rätt som inte släpper bensinare som instegsmodell. Det ger iaf signal om att tåget för ren bensinmotor, till den stora skaran människor, har gått. Fast sen blir jag lite konfunderad när de utvecklar en V8 med Yamaha till S80..
Att ha en icke permanent 4-hjulsdrift e ju dock bra, ur bränslemängdssynpunkt. Å andra sidan e Subarus bilar ganska snåla trots permanent 4-hjulsdrift..
Till viss del kan man säkert härleda det usla miljötänket hos Volvo till HQ (Ford MC) men inte desto mindre så hade iaf jag önskat att Volvo gör som så många andra idag; downzies ala VW, Start&Stopp ala BMW och etanoloptimering ala Saab. Volvo e ju iaf ett gott namn i bilvärlden (mitt lilla intryck) och borde således kunna driva egna frågor inom Ford MC och få gehör. Det e ju knappast populistiskt att ha ett miljötänk och en miljöprofil på motorsidan!
Okey att (miljö)teknikerna kanske inte är optimala som de ser ut idag MEN det är det som finns att tillgå. Why wait? Ford Escape (suv) har hybridteknik
http://www.fordvehicles.com/suvs/escapehybrid/. Mercury
http://www.mercuryvehicles.com/mariner/#. Så uppenbarligen finns kunnandet inom Ford MC!
p.s 1,6D i C30 lär ha blivit åtgärdad under vintern och får nu kalla sig miljöbil. Motorn drar 0,45 och släpper ut 119g/km. Detta åstadkoms genom att drivlinan fick sig en översyn, någon form av mappning (vet inte vad det betyder egentligen..Motorstyrning??) samt att effekten sänktes från 109 hk till 105 hk.
Priset är dock saftiga 203.000:- i grundutförande. Dyrt att åka små"grönt" med lill-volvon.
M V H
---< M10
------------------------------------------
http://matzen10.wordpress.com
