Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
Är det någon som kan förklara varför Volvo verkas envisas med väldigt amatörmässiga installationer av motorvärmarkontakt och avtagbart drag?

Motorvärmarkontakten sitter väldigt väl synligt på stötfångaren fram på V70 II (även andra Volvobilar). Varför inte gömma den lite snyggt i grillen som många andra biltillverkare gör?

Samma sak med avtagbart drag. På Tyska bilar syns absolut ingenting när man tagit bort kroken. Men på Volvo har man en stor plastkåpa som syns nästan lika mycket som när draget är på?

Är det någon separat avdelning på Volvo som härjar fritt med dessa tillbehör utan översyn från designavdelningen?
~Kalle~ skrev:Instämmer med "Guligan" :D

På min bil så är det gömt i grillen, olika från verkstad till verkstad gissar jag. :wink:

/Kalle
Då borde det ju gå att säga till om vid beställning, alt. välja att eftermontera och då instruera meken?

mvh
Anders
~Kalle~ skrev:Instämmer med "Guligan" :D

På min bil så är det gömt i grillen, olika från verkstad till verkstad gissar jag. :wink:

/Kalle
Jo, men det känns som den här "fulare" montering av kontakt har börjat på nyare bilar. Men blir extra tydligt på de allra nyaste när kontakten inte längre sitter i en svart list på stötfångaren.
Motorvärmare/dragkrokar monteras alltid i efterhand hos ÅF.
Enda undantaget är när man beställer en 2,0F ,då den sitter i från fabrik.
Och då sitter den riktigt snyggt vid vänster hjulhus i nederkant.
När den sitter i grillen så brukar det vara en Defa värmare har jag för mig, annars
är det Calix el tvärtom.
Så det kanske inte är Volvo man ska skylla på för att det inte ser så elegant ut. Men får tillbehörstillverkarna som Calix och Defa välja fritt var uttagen ska sitta utan Volvos inblandning alltså?

Eller så är det just flexifuel-bilarna som fått värmaren monterad av Volvo som har ett stort uttag på sidan?
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]