Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo mitt val
Har undrat mycket länge varför det inte finns några jourverkstäder (öppna kvällar och helger) för enklare rep av Volvo bilar. Nu under julhelgen är det nästan tre veckor som ingen på Volvos verkstäder arbetar och det är därför omöjligt att få även enklare men viktiga garantirep utförda!SOm emst sålda bil i Sverige borde detta verkligen finnas!! Känner någon till jouröppna verkstäder?
Användarvisningsbild
av Fraz
Volvo mitt val skrev:Har undrat mycket länge varför det inte finns några jourverkstäder (öppna kvällar och helger) för enklare rep av Volvo bilar. Nu under julhelgen är det nästan tre veckor som ingen på Volvos verkstäder arbetar och det är därför omöjligt att få även enklare men viktiga garantirep utförda!SOm emst sålda bil i Sverige borde detta verkligen finnas!! Känner någon till jouröppna verkstäder?
Vet inte om det räknas som jourverkstad, men man har ju Volvo assistans som man kan ringa vid problem. Och om dom inte kan laga felet så får man ju en lånebil.
av mojja
Fraz skrev:
Volvo mitt val skrev:Har undrat mycket länge varför det inte finns några jourverkstäder (öppna kvällar och helger) för enklare rep av Volvo bilar. Nu under julhelgen är det nästan tre veckor som ingen på Volvos verkstäder arbetar och det är därför omöjligt att få även enklare men viktiga garantirep utförda!SOm emst sålda bil i Sverige borde detta verkligen finnas!! Känner någon till jouröppna verkstäder?
Vet inte om det räknas som jourverkstad, men man har ju Volvo assistans som man kan ringa vid problem. Och om dom inte kan laga felet så får man ju en lånebil.
Men det gäller ju bara sådana fel som gör att man inte kan färdas vidare på ett säkert sätt i sin egen bil.

//mojja
Användarvisningsbild
av Guligan
Du har rätt. Samt att det vore bra med serviceverkstäder där man ställer bilen en längre eller kortare tid, t.ex. vid flygplatser. PS. Årets första inlägg???!??!!
av Knasen
Jouröppet=dyrare priser att lämna in bilen, vem vill betala ett högre pris? iofs som är inte garantirep. inräknad i detta, jag tror att ett "krav" från kunder att ha sk jouröppet ändå ge högre pris på övriga repationer.
Användarvisningsbild
av henka35
Min lokala verkstad hade då öppet mellandagarna. Inga problem att få garantirep om man behöver. De brukar kunna fixa in bilen om det är akut.

//Henrik
av perhall
Jag ringde Volvo-assistans i ett icke direkt akut-ärende en eftermiddag mellan fyra och fem när jag var ute och reste häromveckan, de sa att jag kunde ringa/gå in på närmaste Volvo-verkstad dagen efter och hänvisa till Volvo Assistans. Jag ringde direkt till Rejmes som ligger i Linköping och de sa "kom i morgon bitti så tittar vi på det, löser vi det inte så kan vi fixa en assistans-bil". De löste det direkt, verkmästaren följde omedelbart med ut och inne på verkstaden slöt fyra-fem mekaniker upp! Mycket bra service!

PH
Så då blir det faktiskt billigare om man nyttjar den mer är 8 tim per dygn.
Toyota hade problem med långa service tider, och pga detta missnöjda kunder.
Vet att man då testade med längre öppettider på några verkstäder. Mekarna jobbade enbart 6 tim med full lön men på olika skifttider, och man körde tvåskift på vardagarna.
Alla var jättenöjda, och det blev inte något dyrare för kunden heller.
Betänk att 80% av vinsten för ett bilföretag kommer av eftermarknaden, på 20% av omsättningen.
Tvärtom på nybilsförsäljningen, därav återförsäljarnas låga marginaler.

Kodak visste detta och sålde lådkameror fär självkostnad men tjänade sedan in det på film under kamerans livstid.

detta kanske skulle testas på volvo verkstäder också ??
av Volvo mitt val
Tack för alla svar!
För ett antal år sedan körde jag SAAB . Vid den tidpunkten hade SAAB Akalla öppet till kl. 22.00! Detta hjälpte mig många gånger. Det finns saker som kan gå sönder eller behöver justeras och som man mycket gärna skulle göra på "icke kontorstid". I andra branscher finns jour men inte i bilbranschen- rätt märkligt!?
Användarvisningsbild
av Funk
I andra branscher finns jour men inte i bilbranschen- rätt märkligt!?
I Göteborg så har Toyota kvällskift vardagar, och så även "min" verkstad.. Om dom bara tar emot tidsbokade besök vet jag inte, men öppet har dom i alla fall..

/Thomas
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]