Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Hmm, detta konstiga meddelande som kommer upp som man dessutom måste kvittera med READ-knappen undrar jag över. Om ingen sitter i baksätet borde det väl vara ganska logiskt att ingen är bältad bak??? :???:

Är detta en bugg i min bil eller är detta något man får leva med?
av JK24T
Såfort du har haft någon bakdörr öppen så kommer meddelandet.
Håller med dig, varför detta överförmynderi....
Användarvisningsbild
av Fraz
Primus skrev:Hmm, detta konstiga meddelande som kommer upp som man dessutom måste kvittera med READ-knappen undrar jag över. Om ingen sitter i baksätet borde det väl vara ganska logiskt att ingen är bältad bak??? :???:

Är detta en bugg i min bil eller är detta något man får leva med?
Du behöver inte ta bort medelandet, det försvinner av sig själv
av Infide
Det borde ju rimligvis endast aktiveras om nån givare under baksätet aktiveras (typ om nån sitter i sätet)...
Användarvisningsbild
av Fraz
kan det inte ha med barn och barnstolar att göra?..
om stoen är i och inget barn sitter i den så behöver man inte lyssna på det där "pling" ljudet.

och när barnen åker med så vet man om dom har bälte eller ej.

det kanske finns någon med barnsolar i baksätet som vet något om detta?
av perhall
Javisst, jag har åkt många mil på E4:an med det ilskna pipet och en tom barnstol. Vet inte varför men det kommer ibland...

PH
Användarvisningsbild
av mattes
Primus skrev:Hmm, detta konstiga meddelande som kommer upp som man dessutom måste kvittera med READ-knappen undrar jag över. Om ingen sitter i baksätet borde det väl vara ganska logiskt att ingen är bältad bak??? :???:
Som någon skrev, det försvinner av sig själv.

Jag får upp det bara jag slänger in en jacka i baksätet.....

Så nog är givarna lite väl känsliga.
av Primus
??? Jag tror inte jag förstår funktionen. Efter att läst
Såfort du har haft någon bakdörr öppen så kommer meddelandet.
Håller med dig, varför detta överförmynderi....
så trodde jag det kanske var någon sådan tanke Volvo hade. Men idag så kom detta meddelande upp även om jag inte öppnat bakdörrarna.. :???: .

Å andra sidan kom det inte upp vid ett annat tillfälle idag. Verkar vara något mystiskt. Det kan vara jag som faktiskt inte tänker på när bakdörrarna har varit öppnade eller inte. Det var inte så att jag gjorde ett test utan en vanlig dag i Stockholm med ett antal stopp. Skall kolla noggrant nästa gång.
Senast redigerad av 1 Primus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
perhall skrev:Javisst, jag har åkt många mil på E4:an med det ilskna pipet och en tom barnstol. Vet inte varför men det kommer ibland...
Men du har väl bältet knäppt när barnstolen är i utan barn också?
Användarvisningsbild
av VolvoBM
perhall skrev:Javisst, jag har åkt många mil på E4:an med det ilskna pipet och en tom barnstol. Vet inte varför men det kommer ibland...

PH
Jag trodde att det endast fanns sensorer i framstolarna? När den larmar om bakre så är det väl för att dörrarna har öppnats, eller om du har stängt bältet och sedan öppnar det under färd? Jag kan iaf öppna bakdörrarna utan att få pipljud trots barn i stol. (och nej jag åker inte runt med obältade barn i bilen, ej heller jag själv....men jag blev lite nyfiken så jag testade lite olika scenarier...)

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]

Service Subaru XV

Nu har det som inte ska hända hänt......[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Fick tag i en B230E motor som endast har gåt[…]