Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle38
Är lite förvånad över min bensinförbrukning, ligger just nu i blandad körning på över 1,3 l/milen. Har iofs bara gått 65 mil ännu så man kanske kan hoppas på att den minskar med tiden.
Rolle38 skrev:Är lite förvånad över min bensinförbrukning, ligger just nu i blandad körning på över 1,3 l/milen. Har iofs bara gått 65 mil ännu så man kanske kan hoppas på att den minskar med tiden.
Han kommer minska i förbrukning så småningom.
Men en 6a på 3,2 liter är ju inte den snålaste motorn man kan välja..
av viktore
Om man jämför förbrukningen på V70 med 3.2 awd och T6 awd så är 3.2ans förbrukning HÖGRE än T6ans, hur f*n kan det komma sig?
Användarvisningsbild
av Fraz
viktore skrev:Om man jämför förbrukningen på V70 med 3.2 awd och T6 awd så är 3.2ans förbrukning HÖGRE än T6ans, hur f*n kan det komma sig?
Det är ju inte ovanligt att turbo bilar drar mindre i snitt än en sug motor, då man bara ligger och kör utan laddtryck. När man laddar på så sörplar det ju dock mer i en turbo, men man ligger ju inte alltid på laddtryck och kör.
Har alltid haft lägre förbrukning på mina turbo´s då jag varit ute på långturer med ett vårdat körset.
Men jag har ju även fått mina bilar att dra oerhört mycke på en "lek" tank.
av VolvoXC70II
Märker att många ligger högt på 3,2:an. Märkligt på en nyutvecklad motor....

Hur fungerar din blåtandssynk? har själv en XC70II 3,2 med dito. Folk klagar hela tiden på att det låter förjävligt. Dock hör jag dem helt OK.

Verkstaden har kollat micken och säger att den är OK, vet inte vad jag skall göra.
av perhall
Fraz skrev:
viktore skrev:Om man jämför förbrukningen på V70 med 3.2 awd och T6 awd så är 3.2ans förbrukning HÖGRE än T6ans, hur f*n kan det komma sig?
Det är ju inte ovanligt att turbo bilar drar mindre i snitt än en sug motor, då man bara ligger och kör utan laddtryck. När man laddar på så sörplar det ju dock mer i en turbo, men man ligger ju inte alltid på laddtryck och kör.
Har alltid haft lägre förbrukning på mina turbo´s då jag varit ute på långturer med ett vårdat körset.
Men jag har ju även fått mina bilar att dra oerhört mycke på en "lek" tank.
Så är det, jämför jag gamla V70 T5 med 528 touringen som jag hade innan så var BMW:n mycket snålare vid hårdkörning och i höga farter (160-220), men Volvon var snålare när man körde under 120 eller försiktigt. Större spridning på en turbo helt enkelt.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]