Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Hej igen..

Undrar bara om det är ngn vits med o lackförsegla bilen. Eller nå'slags av behandling. Har blivit bombad av reklam ifrån firmor som gör lackbehandlingar. Jag har fastnat speciellt för argumentet: "efter behandlingen behöööver du INTE tvätta bilen lika ofta....."

Jag brukar tvätta min bil vid OK GDS och innan jag kommer hem så är den skitig igen!!!!!!!!!

Är det ngt man bör satsa på eller????
(min bil e svart!)
av Sevak
Jag hämta ut min bil idag från en företag som la på ett lackskydd. Silver Seal Nano 2K(Smartab). Toppen jobb. Återbehandling en gång per år.
Man erhåller även ett certifikat.
av Pachipachihand
Bustorp säger:

Det finns, i mina ögon, två typer av kunder, och nu tar jag mig friheten att vara lite kritiskt o smågiftig:

Den "medvetne";
som är den som medvetet är rädd om sin bil o dess värde o därför låter lägga ett skydd som han/hon därefter sköter o förnyar i tanken på att förvalta en av de största penninginvesteringarna han/hon gör i livet, nämligen bilen.
Han/hon ser bilen som mer än ett alternativ till månadskort på lokaltrafiken, utan ser det som den största investeringen näst efter boendet (vilket det i många fall är).
Han/hon är oftast också den som blir mest nöjd med sitt skydd, då han/hon märker hur lättvättad hans/hennes bil blir, samtidigt som den behåller sin "nybilsglans" i flera år. Givetvis till viss del beroende på egen insats i form av regelbunden tvätt m.m.
Detta är också den ägaren som ser lackskyddet som en väl värd kostnad vad gäller andrahandsvärde o skötsel, medvetan om.

Sen har vi den "late" (ursäkta uttrycket) ;
som bara vill ha en lättvättad bil och som ser ett lackskydd som en "chans" att slippa tvätta ofta.
Men han/hon kör ofta runt med sin skitiga bil o har därför ingen större nytta av den glansen ett lackskydd ger.
Den kunden är ofta den som blir mest besviken på sitt lackskydd.
I synnerhet när han/hon efter x antal månader kör sin bil i maskintvätt o ser att den inte blir lika fin som minnesbilden från när han/hon hämtade bilen hos rekondaren.
Det är inte magi som vi sysslar med.....man har faktiskt ett visst åtagande som ägare också. Det är svårt att köpa sig fri från allt.

Ett lackskydd "fritar" naturligtvis inte ägaren från en viss skötsel.

Sen finns det alltid undantag som bekräftar regeln, som låg tillgänglighet till gördetsjälvhallar eller egen möjlighet att tvätta sitt fordon p g a handikapp m.m, som gör det svårt att ta hand om sin bil.

Hur man än ser det så är ett lackskydd ingen dålig investering.......förutsatt att det är av bra kvalitet och utfört av en kunnig rekondare.
Självklart skall man skydda sin lack. Det enda man skall undvika på en ny bil är förseglingar som inte låter lacken andas. Detta kan ge klarlacksläpp...som inte går på garanti. Kolla med den firman som lägger behandlingen hur deras medel fungerar med tanke på volvos rekomendationer.
av S60Turbo
Hur länge bör man vänta innan man förseglar lacken då?
Kan man göra det direkt veckan efter bilen levererats eller bör man vänta några veckor?

Finns det någon lista på alternativ som Volvo rekommenderar?
Antar att Ditec, MrCap, TefCar m fl finns med där...
av Bitez
Hmm...

Jag brukar tvätta bilen varannan lördag, då jag är ledig. Lägger ner c:a 1timme på avfettning, schamponering och slutligen torkning. Personligen tycker jag att de syntetiska sämseskinnen är mycket bättre än de som är 200-300kr's varianterna.

Så, jag tror jag faller under kategorin "den medvetne!" För om jag skulle vara den "late" så undrar jag vad det finns för freaks ute som alltid springer runt med en våt trasa i handen och kan dutta bort allt möjligt skit som hamnar på bilen!!!

Det får bli ditec då, för jag har även hört att med deras kvitto eller bevis (eller vad det nu än är) så bekostar försäkringsbolagen behandlingen på den del som har blivit skadat oxå! fiffigt!
Användarvisningsbild
av tjotto
S60Turbo skrev:Hur länge bör man vänta innan man förseglar lacken då?
Kan man göra det direkt veckan efter bilen levererats eller bör man vänta några veckor?

Jag tror dom säger ett halvår, men låt inte bli att vaxa bilen den första tiden. Lackbehandling säger de inget om, bara försegling. De nya bilar jag ägt har jag lagt Smartab behandlingar på direkt och det har jag varit mycket nöjd med.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
tjotto skrev:

Jag tror dom säger ett halvår, men låt inte bli att vaxa bilen den första tiden. Lackbehandling säger de inget om, bara försegling. De nya bilar jag ägt har jag lagt Smartab behandlingar på direkt och det har jag varit mycket nöjd med.
Var har du hittat den infon? Min Volvo verkstad sa att inga problem att utföra en lackbehandling innan den tiden. Men den var visserligen ca 2-3 månader gammal då. Jag har använt mig av BVS i Norrköping, och dem kan jag iaf rekomendera.
Användarvisningsbild
av tjotto
VolvoBM skrev:
tjotto skrev:

Var har du hittat den infon? Min Volvo verkstad sa att inga problem att utföra en lackbehandling innan den tiden. Men den var visserligen ca 2-3 månader gammal då. Jag har använt mig av BVS i Norrköping, och dem kan jag iaf rekomendera.
Det har jag hört via volvohandlaren samt från folk i rekondbranschen. Men lackbehandling är inte samma sak som försegling, det är försegling som volvo inte godkänner. Man får inte lägga "lock" på lacken som stänger inne det ev. lösningsmedel (tror jag det är, inte expert) som lacken avger i början. Behandla lacken med diverse hårdvaxer är ju inga problem utan är ju behövligt på en ny bil.
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]