Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Här är tråden som vi hoppas Volvos utvecklingsavdelning kommer läsa, så att kommande årgångar av bilarna kan bli ännu lite bättre :)

En grej tycker jag är konstig med min S80: man måste ha stängt alla dörrar för att kunna låsa bilen med fjärren. På min gamla V50 kunde man låsa innan man stängde dörrarna - så när man väl slog igen dörrarna låstes också bilen.

(Om ovanstående var helt obegripligt: ponera att du har en väldig massa grejer som ska plockas ur baksätet, såpass mycket att du får armarna fulla när du ska bära det från bilen. Då är det smidigt att kunna låsa bilen innan du tar allt i famnen, så att du enkelt kan stänga bildörren med foten, varpå bilen är låst. Med S80 fungerar det alltså som så att man måste ställa ner grejerna, ta fram nyckeln - och låsa först efter att man stängt dörrarna.)

Eller finns det en lösning på det här?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
På nya går det bara att låsa när bagaget är öppet. Just om man har mycket grejer att bära ut!

Att kunna låsa med en dörr öppen är helt idiotiskt enligt mig. Risken att låsa in nyckeln, eller av misstag, låsa in ett barn i barnstol bara för att man ha råkat att komma åt knappen.....
av Infide
På ett sätt håller jag med er båda. Det är nog en tolksningsfråga. XC90 har ju rätt ur säkerhetsaspek medans Goldbeach har rätt ur ergonomisk synpunkt. Råkar jag låsa inne mitt barn (om jag nu hade ett) hade jag nog slagit sönder rutan om jag inte varit hemma, men på min V70 tycker jag det är riktigt praktiskt att låsa bilen precis när alla gått ur den så larmar den på när alla dörrar är stängda.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Infide skrev:Råkar jag låsa inne mitt barn (om jag nu hade ett) hade jag nog slagit sönder rutan om jag inte varit hemma
Givetvis hade man gjort det. Men ponera att du hade en V70II/XC70II. Där är alla rutorna laminerade. Då har du ett jävla jobb med att komma in isåfall!
av Infide
Det har du rätt i. Går det inte att programera om?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Infide skrev:Det har du rätt i. Går det inte att programera om?
Om det går att programera så att det går att låsa med en dörr öppen? eller?

Det tror jag inte. Pga. säkerheten.
Goldbeach skrev:Här är tråden som vi hoppas Volvos utvecklingsavdelning kommer läsa, så att kommande årgångar av bilarna kan bli ännu lite bättre
Bra initiativ!

Jag tycker att dom borde komma med Sportstolar som option.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Jag tycker att de borde ändra tillbaka till de gamla stolarnas sittdjup. De nya är lite för korta.
av Goldbeach
Om fjärrlåsningen: jag förstår poängen, men saknar det som det var på V50:n. Att kunna ställa in det själv vore en bra lösning.

En annan grej som jag tycker är sämre med S80: På V50:n valde jag "random" på CD:n, och så var det random ända tills jag aktivt ändrade det, oavsett om jag bytte skiva. Jag lyssnar på all musik som random, förutom ljudböcker förstås.. på S80 måste man aktivt välja "random" varje gång man stoppar i en ny CD. Visst, en löjlig grej, men jag tycker det är en smula sämre.

Möjligen kan man med mina futtiga klagomål sluta sig till att S80 är en väldigt bra bil. Det är den. :)
av bilgalen
Jag tycker Volvo skulle göra nästa version V70 11cm kortare, 6cm, lägre och 6cm smalare. Sen får de gärna göra om inredningen så den blir lik V70N. Varför inte en 2.5T på 210hk som dessutom drar lite mindre bensin :lol:
Liten ventil i gasspjället B230E

Bytt till en B230E motor från en 740 i min V[…]

Ingen aning men testa att dra ur säkringarna […]

Hoppar på denna tråd. Har en en Volvo[…]

Sena GDI, minns inte vilket fabrikat men det var j[…]